Jag har en Husqvarna torktumlare där drivremmen gick av för ett tag sedan. Utan att inspektera remmen så köpte jag en ny och satte dit. Efter en vecka gick även den nya remmen sönder. Nu när jag tittar på båda remmarna så ser jag att de har bränts av, som att drivhjulet har slirat på remmen. Det har även bildats en krok på remmen där den har gått av, vilket förstärker mina misstankar om att den har bränts av.

tt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag installerade den nya remmen så kunde jag med normal tröghet rotera trumman. Den kändes i alla fall inte trögare än vad den brukar göra. Även fjädern som spänner remmen känns bra och spände den nya remmen hårt.

Vad kan vara fel?
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
Låter som nånting går trögt. Plocka loss hjulet på remspännaren och kolla. Kör några minuter med den nya remmen, stoppa och känn så trumman fortfarande snurrar lätt
 
Att det går lätt när det är kallt är ingen garanti för att det gör det efter en stunds drift.
Följ lontes råd och kör en stund under övervakning och kolla.
 
A
Smörj upp spännaren
Ta ur trumman och rengör
 
electroluxaren skrev:
Smörj upp spännaren
Ta ur trumman och rengör
Vad menar du med att smörja spännaren och var på trumman ska jag rengöra

Spännaren (jag antar att du menar det svarta hjulet) sitter på en axel som sitter på motorn. Motorn spänner jag sedan ner med en fjäder och då sitter hårt fast. Eller kan fjädern vara slut ändå? Hjulet har jag tagit av och det ser inte slitet ut på något sätt och rullar lätt på axeln.

Drivaxeln är visserligen brun i mitten (torr? är det bra/dåligt) jämför med kanterna på axeln som är svarta (se bild)

Enligt sprängskissen så verkar det inte saknas någon del
 
det du kallar drivaxel ser ju ut som en gängad axelände bara. Den kan inte överföra nåt moment. Det borde rimligen sitta nåt fastskruvat på den änden ?
 
Stefan1972 skrev:
det du kallar drivaxel ser ju ut som en gängad axelände bara. Den kan inte överföra nåt moment. Det borde rimligen sitta nåt fastskruvat på den änden ?
Drivaxeln är inte gängad utan bara spårad rakt för att passa mot remmens spår, antar jag.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
A
ingenting saknas utan ser helt normalt ut
och det är hjulaxeln som kan behöva lite smörja om inte spännhjulet glider och snurrar obehindrat. hjulet får heller inte glappa på axeln och byts i så fall.

om man tar bort trumman så ser man allt man saknar i från det tumlade tvätt godset. detta brukar kärva onödigt mycket

så dammsug allt man ser och i synnerhet filttätningarna i både framkant och bakkant, filttätningarna kan man smörja med siliconolja. kolla lagringen i både bakkant och framkant för slitage.
 
okej men vad är det för ingenjör som gör en så klen drivaxel? Kan ju inte vara särskilt optimalt för remmens livlängd?
 
A
En rätt smart en faktiskt.
om det går trögt går remmen i stället för motorn.

normalt är detta inga problem för remmens livslängd.
 
låter ju snarare som att det är gjort för att det ska gå sönder så man ska köpa nytt............med normala diametrar på drivhjul och löphjul så hade det säkert blivit evigt liv på grejerna och det går ju inte.
 
A
eller så byter man motor när det gått för trögt
en mindre prisskillnad dock 150.- 2.300.-
eller så sätter man in dyrare motorer med sofistikerad övervakning så att produkten blir så dyr att ingen köper och då är ju hela problematiken ur världen!

dagens konstruktion kräver att användaren utför viss service som tex tömma fickor innan tumling.
ofta att skruvar mutrar spik borr hårspännen mm. sitter i vägen för en normal rotation
 
Hej

NU är det ungefär en månad sedan som jag fixade min torktumlare. Jag gjorde som electroluxaren sa, jag rengjorde filttätningarna noga, först dammsög jag den och sen tvättade jag den med en fuktig trasa och läs den sedan torka. Sen sprutade jag riktigt med silikonspray på dem och monterade ihop maskinen. Förra gången som jag bytte rem, men inte gjorde denna rengöring så brann remmen av på 5 dagar (egentligen första tunga tumlingen). Nu har vi kört blandande tumlingar ett tag och allt verkar fungera som det ska.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Silikonspray gör att friktionen minskar.
Har det kommit silikon på drivaxel och remmen får inte drivaxeln tag i remmen och dra runt trumman ordentligt. Drivaxeln kommer då att snurra mot samma ställe på remmen. Det blir varmt och den går av.
 
A
Om man inte sprutar silikon med brandsprutan så är det i stort sätt omöjligt att få det på friktionsytorna för drivremen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.