Vi har ett litet 1,5-planshus från tidigt 40tal där vi skulle vilja få lite mer golvyta på övervåningen.
Planen vi har är att flytta ut väggarna en bit mot kattvinden men då måste ju även stöden för takstolen flyttas med ut. Någon som har koll på om detta håller?
Det ligger ett råsponttak med duk och betongtegel ovanpå.

Huset finns i dalarna så snözon 2,5

Bifogar en enkel ritning på måtten det handlar om. Takstolen till vänster är som det är nu och till höger som vi skulle vilja ha det.
 
  • takstol.jpg
C
Spontant känns det som önsketänkande att det skulle funka. Du ökar ju det fria spannet med över 60%. Men om man vill veta säkert måste man räkna på det förstås.
 
Jag har näst intill exakt de måtten på takstolar och i ett av rummen på övervåningen har en av de föregående ägarna gjort just på det viset. Inga problem.

Det är dock bygglovspliktigt, och beroende på vilken kommun du bor i kan det bli besvärligt att få fram korrekta beräkningar. Konstruktörer tenderar - av olika skäl - att överdimensionera något groteskt. En av utgångspunkterna brukar vara att behålla samma bärighet som tidigare. Detta blir bekymmersamt när grundkonstruktionen redan i sig är väl överdimensionerad.

Det du riskerar är inte att takstolarna knäcks, men att det kan bli mer än önskvärd nedböjning vid tung snölast.
 
cpalm>> Jag det känns som ökningen i spannet är lite väl mycket det kan jag hålla med om. Men samtidigt verkar det som man överdimensionerade det mesta på den tiden så därav frågan.

term>> Bygglovet hade jag inte tänkt på. Men det stämmer ju att man måste ha ett sånt när man ändrar en bärande konstruktion. Då blir det ju genast mycket krångligare.
Alternativet jag har är att försöka ta rätt på ytan genom att platsbygga garderober mellan takstolarna. Kan vara ett alternativ.
 
Det kan räcka med en bygganmälan, iaf i Nacka kommun när jag frågade om ett liknande projekt. I "värsta" fall kan dom även kräva en brandskyddsdokumentation som kostar en slant.
 
Ser ut som om din takvinkel är 45 grader. Hur mycket snö blir det innan den rasar ner. Har själv bott i ett hus med den takvinkeln. Oavsett snörasskydd så brakde snön i backen om det vart för mycket. En gång tog snön med sig tre rader betongpannor med läkt och snörasskydd och allt. Förstärkte som fan när jag lagade och la upp en till rad snörasskydd halvvägs upp.
Min poäng är att jag tvivlar på att det någonsin ligger ens i närheten av den snömängd som ditt tak är dimensionerad för på taket. Om högbenen är skarvade kan det bli problem. Annars så håller det. Byt till plåttak om du vill vara säker.

mvh Findus
 
Sådär kan du inte göra. Det handlar inte om att takstolarna skulle knäckas av snötyngd, det handlar om den vridkraft som de stolpar du tänker ta bort motverkar. Man överdimensionerade verkligen inte på 1940-talet, snarare tvärtom.
Se åtminstone till att du inte har sängen på vinden om du gör på det där viset, så du inte behöver ligga under när taket rasar ihop som ett korthus.
 
På mitt hus har förra ägaren inrett halva vinden som ett loft, dom bodde fler i huset än vad det finns plats för.
Det är snedställda stödben, och på 3 takstolar närmast en gavel har dom kapat bort stödbenen, nya stående stöd står typ en halvmeter från takfoten, nån övre mellanliggande finns inte alls, så dom 2 takbjälkarna 2x5" är helt frihängande. Det är cc 120 mellan stolarna. Spännvidden är 9 meter, huset byggt 1958, men det har det inte hänt nått trots att det är över 20 år sen stöden togs bort. Talkvinkeln är ganska flack, runt 20-30 grader gissar jag på.
Taket är råspont och lertegel.

Jag säger inte att man ska riva bort stödbenen, men konstaterar att taket inte kommer rasa första veckan av den anledningen.
 
Findus>> Bytte hela taket i höstas så jag är inte så sugen på att lägga om det igen med plåt :)
Men dom nya betongpannorna är jättehala i jämförelse med gamla lerteglet som låg på. Det var nog inte mer än 10cm snö innan det släppte nu vid senaste snöfallet och då var det ändå torr snö och 15 minusgrader. Så det kommer nog inte samlas mycket som du säger.
Högbenen är det den långa regel som går ända från takfot till nock?? I så fall är den inte skarvad då jag såg dom i sin helhet när jag bytte tak.

Finndjävel>> Ja då ska jag nog lägga ner den här iden då tanken är att det ska bli sovrum där uppe.
Nyfiken då jag inte är så hemma på sånt här. Vad är det som vrider sig? Är det hela takbalken som vrider sig eller vad är det.
 
en idé,
har ni inga problem med att ha stolpar stående i rummet så kan man ju alltid flytta ut väggen och låta stödbenen stå kvar där de står.

man får iofs mer begränsning i inredningen än om man flyttat på benen, men man får ändå mer utrymme att ha saker på utan att förminska hållbarheten på takstolarna. stolparna kan man ju klä in i panel eller måla så att de ser lite trevligare ut :)
 
Marcus123 skrev:
Vad är det som vrider sig? Är det hela takbalken som vrider sig eller vad är det.
Nå, att taket skulle rasa var kanske en liten överdrift ifrån mig:surprised: Stödbenens funktion att stabilisera överramen minskar om du flyttar in dom. Takstolarna får lättare att vrida sig i sidled. Det kommer troligtvis att knäcka och knaka en hel del när det stormar. Sprickor i tapeter osv.
 
Finndjävel skrev:
Sådär kan du inte göra. Det handlar inte om att takstolarna skulle knäckas av snötyngd, det handlar om den vridkraft som de stolpar du tänker ta bort motverkar. Man överdimensionerade verkligen inte på 1940-talet, snarare tvärtom.
Se åtminstone till att du inte har sängen på vinden om du gör på det där viset, så du inte behöver ligga under när taket rasar ihop som ett korthus.
Stödbenen motverkar verkligen inga vridkrafter. De bär upp högbenen, och genom fackverket de bildar med underramen så motverkar de vindkrafter åt sidorna.
 
term skrev:
Stödbenen motverkar verkligen inga vridkrafter. De bär upp högbenen, och genom fackverket de bildar med underramen så motverkar de vindkrafter åt sidorna.
Vindkrafter, vridkrafter, jag känner tyvärr inte till fackspråket... Var det inte exakt samma sak som jag sa som du upprepade?
 
Vi har exakt samma typ av takstolar som du...vi har stödbenen på 1 meter såsom du önskar ha det, vi har 45 graders lutning, takstolarna är ungefär 50X170, stödbenen är 50X100 och hanbjälkarna är 22X170 brädor på varsin sida av takstolen, vi kunde utan problem höja hanbjälkarna med 20 cm samt ta in ett stödben pga trappa utan att förstärka mer än att använda oss av K24 virke på det nya stödbenet samt hanbjälkarna detta enligt en byggingenjör
 
Marre666 skrev:
Vi har exakt samma typ av takstolar som du...vi har stödbenen på 1 meter såsom du önskar ha det, vi har 45 graders lutning, takstolarna är ungefär 50X170, stödbenen är 50X100 och hanbjälkarna är 22X170 brädor på varsin sida av takstolen, vi kunde utan problem höja hanbjälkarna med 20 cm samt ta in ett stödben pga trappa utan att förstärka mer än att använda oss av K24 virke på det nya stödbenet samt hanbjälkarna detta enligt en byggingenjör
Är det ungefär samma mått på takstolen som vi har om man tänker avståndet mellan hanbjälke och stödben?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.