Hej,

jag vill lägga om/flytta mina antennuttag i rummet. Jag har en terrestrisk TV-antenn och en parabol. Den terrestriska har en liten förstärkare på vinden.
Nu ska jag bygga nya snygga infällda uttag närmare TV tillsammans med eluttag (en fyrfackskombi). Vilka typer av antennuttag ska jag välja?
 
kan du så nyttja dig av stjärnnät.
Sat-tv-radio kräver en kabel. en kombiner gömt på vinden t.ex. så kan du tillföra satellitsignalen till detta uttag.
Alt kan du välja ett med 2xsat-tv-radio. Samma som ovan fast det behövs en kabel till ifrån parabol
 
Är inte det konstigt att först ska man sammanföra sat-signal och terrestrisk signal i en combiner och sedan dela på det igen i uttaget?
Vad är ett stjärnnät? Jag har ju bara en TV.
 
Det finns inga uttag (som jag känner till) enbart för parabol. I så fall får du göra en egen variant med ett blindlock och F-kontakt med kontramutter. Om du gör så kan du använda en dosa för terresta signaler och en annan för parabol, alternativt dra parabolkabeln direkt till digital-boxen. Då blir det två kablar fram och du slipper kombiner.
Vill du bara ha signal fram till en TV behöver du inte bry dig om stjärn-nät, det gäller bara om du har flera TV i samma hus.
 
Enig med det først indlæg - det har vi bedst erfaring med i forhold til vores tv.

M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.