Har någon bra tipps på böcker där man kan lära sig om vad som krävs för att rita huset själv.

Vad finns det för verktyg? Jag är van att använda olika cad-program, finns det något bra att köpa?

Vad bör man tänka på när man ritar själv?

Jag kan tänka mig att lämna vissa bitar, som t.ex. vvs och ventilation till någon fackman.

Vad har ni för erfarenheter. 8)
 
Vi har ritat vårt hus själva från scratch  ;D
Jag gör här historien kort därför att  vi beskriver ganska mycket på vår hemsida.
Vi har använt millimeter papper och skallinjal. Sen använt olika CAD program för att testa att det fungerade. Det gjorde det.
Sen byggde vi en modell i skala 1:50 (bilderna på modellen finns på hemsidan) där man kan plocka bort taket och övervåningen för att kunna se planlösningen på dom olika våningar.

Alla konstruktionsritningar och VVS gör hustillverkaren.
El ritningar gör vår el-entreprenör.

Ta en titt på http://www.bostream.nu/villafeliz

Där finns beskrivningar, planlösning, bilder från bygget och lite annat.

Kul att det är flera som vill rita sitt eget hus!
jag kan bara säga, det är inte alls svårt och det är himla roligt  ;D
Har du frågor, kontakta oss gärna, vi kan berätta i detalj, vad och hur vi gjorde.

Lycka till!
 
Hej "Rodge68"!!
Vi har också ritat vårat hus helt själva,
Vi började som "sweli" gjorde, med block&penna
tog dom gottaste planlösningar från husleverantörerna
sållade ut ,sållade ut igen vred vände och till slut fick
vi fram vårat hus som blev 152kvm på ett plan.
Sedan hade vi lite tur, känner en som har ett riktigt
cadprogram (vet inte vilket)som tog fram ritningar åt oss.
vvs,el,grundritningar erhåller vi genom respektive leverantör :)

















 
Jag har gjort i auto cad ca 5 st olika hus. Men som maskiningenjör tycker man förstoss att det måste ju krävas mycket mer detaljer för att det ska vara konstruktionsritningar. Jag har bara gjort planlösningar och fasader ännu så länge. ::)

Jag har tittat på Er hemsida Sweli och länkarna till olika ritprogram. Intressant det där med att köpa byggmaterial från Polen. Funderar på att själv köpa i Tyskland om det nu är något billigare.
 
Har jag skrivit någonstans att vi ska köpa i Polen :-/
Vi har aldrig varit i Polen :-/
Det märkliga är att du är andra personen som säger att vi ska köpa i Polen ???

Vi ska köpa i Tyskland ;D ;D
Där har vi varit en hel helg och gjort en "marknadsundersökning" (Rostock och Lübeck), och därför ska vi åka igen och köpa där, det lönar sig.
Tyskland är mycket billigare på byggmaterial, kakel och klinkers, kranar, diskbänkar, dörrar, etc.
Kakel och klinkers t ex är halva priset än här.


 
Nja då rör jag kanske i hop det med någon annan här på forumet som ska köpa i Polen!

Tyskland låte som lite enklare. I mitt jobb importerar jag en hel del från Tyskland men även lite från Polen, så skelle det visa sig att det är en avsevärd skillnad i pris jmf. med Tyskland är jag inte främmande för att gå via Polen.
 
Det bästa programmet på marknaden enligt mig när det gäller att rita hus är archicad från graphisoft. Jag själv  använder detta program i jobbet. Archicad används idag av de flesta större arkitektbyråer etc i Sverige. Programmet är helt anpassat till att rita hus/byggnader. Fasader, sektioner 3-D-perspektiv ,kan mer eller mindre genereras automatiskt utifrån den planritning och de inställningar man gjort. Vidare finns funktioner för mängdning d.v.s framtagning av listor över ingående material t.ex fönster etc inbyggt i programmet. Man kan även göra solstudier och genomflygningar i de byggnader man skapat. Programmet är mycket lättanvänt och lämpar sig betydligt bättre än t.ex. Autocad för att rita hus/byggnader.  
Den enda haken är priset. Eftersom detta är ett professionellt program så kostar det därefter. Priset för en enkel licens börjar någonstans runt 60 000 kr och med diverse tilläggsprogram mm, så kan priset öka med 10-tusentals kronor. Det går dock att få en studentversion av programmet utan att betala för det om man är student inom en arkitekt/byggutbildning genom att kontakta den svenska agenten.

Resultatet med de enklare icke-professionella program som finns blir sällan särskillt bra. Programmets begränsingar blir lätt till begränsningar i planerande/ritande/utformande av huset vilket knappast är bra. Det går inte att jmf resultat och möjligheter samt den tid det tar att rita i proffsverktyg som Archicad med enklare billiga icke-professionella program.

Mitt råd till husköpare är att använda
papper och penna. Det är oftast enklast, billigast snabbast och resultatet blir ofta bättre än med icke-professionella  cadprogram.
 
Svensk version av programmet  d.v.s den som är anpassad till svensk byggstandard från kazaa?
Man bör kanske utgå från att folk håller sig inom lagen när man skriver inlägg eller?


Tankar du ner kurs/utbildning i programmet från kazaa också? ;) hmmm...
 
Daniel, är det något annat du brukar stjäla?
 
Legu, Punch Professional home design gör allt detta för en bråkdel av priset.

Den jag köpte innehöll 16 program i ett, bl a för att designa trädgård, kök, etc.

Du kan flyga runt, skala av byggnaden, så att du kan se planlösningen.
När du är klar med huset, finns ett program som räcknar hur mycket material går åt. Har du satt pris på byggmaterialet, räcknar den också kostnaden.

Kostade bara 130 USD.

Nu finns det en nyare version Architectural Homes med 18 program i och mera avancerad.

www.punchsoftware.com

Det är värt varenda krona, kan jag säga!
 
Jag har inte provat Punch Professional så jag ska inte kommentera just det programmet.  Det är möjligt att Punch räcker alldeles utmärkt för den ambitiöse husköparen som vill rita sitt eget hus. Stämmer det så är det bara att säga GRATTIS :) roligt att det finns bra och billiga verktyg för hemanvändare.

Att jmf punch professional med "riktiga" professionella CAD program är dock att ta sig vatten över huvudet. De saker som jag nämnde är bara några saker man kan göra med ett sådant.  Möjligheter flexibilitet och effektivitet i arbetet går ej att jmf mellan amatör program och professionella program.

Det handlar inte bara om vad man kan göra utan också hur lätt det faktiskt går att utföra det man önskar rent praktiskt, hur resultatet blir och hur stor möjlighet man som användare har att påverka resultatet i den riktning och stil man själv föredrar.

Min erfarenhet  efter flera år av användade av CAD för ritning av byggnader i arbetet, är att det skiljer väldigt mycket mellan professionella cadprogram och hemanvändarprogram när det gäller såväl verktygens möjligheter och kvalitet.
Exempelvis är ett väggverktyg inte bara ett väggverktyg, det skiljer väldigt mkt mellan olika program hur mycket man kan göra och hur verktygen fungerar.
Det finns en anledning till att professionella CAD program kostar så mycket som de gör.

Men återigen fungerar Punch Professional för framställning av enklare ritningsmaterial för en hemanvändare så är det ju bara bra.
:)

http://www.cadalyst.com/reviews/software/cad/0103archicad/0103archicad.htm

http://www.cadalyst.com/reviews/software/cad/1001archicad/archicad.htm
 
Jag ville absolut inte jämföra Punch med Archicad!

Det jag menade var att för en vanlig hemanvändare kan man faktiskt göra fantasktiska bygge med Punch.
Det förstår jag att det måste finnas en anledning till att ett kostar 60000 och det andra 1300 ;D

Av dom program jag har testat är Punch den enklast och mest avancerad enl min bedömning.

 
Sweli,
Jag är faktiskt lite nyfiken att prova punch och se vad det går för bara för skojs skull och av ren nyfikenhet. Går det att få tag på ett demo av programmet?
 
Tyvärr är inte programmet av stilen try and buy, det hade jag velat ha själv innan jag bestämde mig. Jag fick läsa istället på saiten vad den gjorde och som det verkade bättre än IMSI, köpte jag det.
Jag ångrar inte att jag gjorde det. Det är bra.
 
Jag förstår inte varför man snackar så mycket om ArchiCad!
Det finns ingen möjlighet för en hemmaanvändare att kunna köpa.

Till dig AC kan jag tala om att t ex Punch Professional Platinium för bara 1300 kr räknar alla materialkostnader.
och mycket annat och därför tillräcklig komplicerat och avancerad för en hemmaanvändare. Den kan skriva ut t ex alla väggar i skaka för att du ska kunna använda mallarna för att göra ett modell i 3D. Inte bara det, du kan använda en "kamera" och gå in i huset för att se hur det ser ut inne. Du kan flygga runt huset, skala det och mycket annat.

Med hjälp av papper och penna och detta program har vi ritat själva vår hus i minsta detalj utan att behöva någon arkitekt!!
Jag måste säga att några flera än vi har tyckt att vi har lyckats ;D
Kunde vi som inte är några arkitekter, tror jag nog att de flesta skulle kunna göra det. Det enda som behövs är bara lite fantasi.

Det jag vill säga är till alla som har haft tankar om att göra det:

Försök, vi tycker att det är värt varje timme vi har lagt ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.