Hej på er!
Håller på att renovera WC:n hemma. Hade en liten fuktskada under WC-stolen. Hade matta på golvet och spånskiva, som var limmad och skruvad, under det. Denna skulle pga skadan bytas ut.
Kom inte åt att bryta upp skivan så i all hast borrade jag några hål i skivan för att komma in med hammare för att sedan bryta bort skivan. Såg då att jag varit emot ett prisolrör ganska ordentligt, men utan läckage. Ringde då en rörkrökare som fick komma och kolla på skadan. Han sa att inget skulle göras åt det då det inte var någon fara och löda skadan ville han inte göra då det ligger i golvet och huset är ett trähus.

När man nu ska lägga igen golvet så är man ju lite nojjig på att det ska börja läcka efter ett tag och att man inte märker det.

Vad säger ni? Finns det någon åtgärd förutom att byta hela röret?




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket jobb är det att byta hela röret?
 
Riva upp golv i hall och kök. Ganska mycket jobb och dyrt :/
 
Det finns ju kopplingar man kan sätta utanpå rör med vattentryck i för att på så sätt få ut vatten utan att stänga av vattnet.
Om man skalar bort lite försiktigt och klämmer på en sådan utanpå så tar den smällen om det börjar läcka där du skadat röret.
Dock får man inte ha dolda skarvar, men det är ju ingen skarv så länge det är helt.
Vad finns under?
Sätt på tidigare nämnda koppling och gör en svallermoj och dra ner ett hål till källaren så ser du om/när det börja läcka.

Hoppas nu någon kommer på något bättre än mig....
 
Du kanske kan dra upp rören på något annat ställe så att skadan kan kapas bort, och ha utanpåliggande rördragning på WC istället?

Lagade föresten en porläcka på ett kopparrör med Plastic Padding läcktätare en gång.och det höll iaf mig veterligen i 15 år. Så jämfört med att inte göra något så kunde det ju vara en god idé att ska av lite plast putsa lite på röret och gegga på lite.
 
Redigerat:
Tyvärr är det ju det där med dolda skarvar. Har torpargrunden under så man kommer ju åt det i värsta fall skulle jag tro
 
Det blir ju lite jobb då jämfört med lödning eller liknande men klart en bra lösning
 
L
Så här skulle jag göra. En tratt under röret som du kopplar till ett VP rör. Som du drar upp lite snyggt vid en list. Sedan kan du kolla varje år, med något ner i röret om det finns vatten där. Alternativt monterar du en fuktsensor.
 
Går det inte att vulka / tjock krympslang över skadan som tål det lilla trycket som är i vattenrör?
 
Det ser ju bara ut som att kopparröret har blivit repat och då med största sannolikhet är intakt.

Om du känner oro kan du väl be rörläggaren att han kopplar loss vid närmaste koppling i vardera ände på röret och provtrycker prisolröret. Om det då är tätt så kan du sova lugnt och gå vidare och om det mot förmodan läcker så får du laga.

Men en provtryckning ger ju svaret på dina funderingar.
 
Ett gammalt trix, är att ta en bit gummi och lägga över skadan och runt röret. Sen dra åt med en vanlig slangklämma.
857990122000_700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Gummit kommer att spänningsrelaxera med tiden, varvid skyddet mot läckage kommer att avta. Provtryckning är det enda raka.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Otroligt tacksam för alla svar och förslag hittills! Tack ska ni ha!
 
Som Thomas33 skriver. Ta en bit av en gummislang och två slangklämmor så blir det bra. Röret är ju intakt som det är, så enda som behövs är nånting runt om som minskar trycket på skadan på kopparröret.
 
Provtryckningen ger inget mera än visar på att det är tätt nu.
Skadan kan vara en brottanvisning. Om man vulkar dylik tejp kring skadan, kan det då, om det börjar läcka krypa vatten mellan kopparrör och plasten utanpå röret?
Jag skulle rulla på vulktejp och bygga ett skvallerhål ner i torpargrunden och hoppas på det bästa.
Dock tänker jag inte stå för det rådet............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.