Om ni inte vill bryta upp golv lägga golvvärme kanske det är enklare att dra in vattenburen värme via element delvis under krypgrunden om det går? En luft/vattenvärmepump kopplat till detta kan spara en bra slant om ni inte bor i norra delen av landet...
 
Efter att ha läst på lite här på forumet och reflekterar lite över säljarens berättelser funderar jag på om inte problemet med hög energiförbrukning till dels kan bero på otillräcklig isolering mot krypgrunden samt något fel med luftvärmepumpen. Känns ju orimligt att det ska behövas extra element så snart termometern visar -5 eller mer och trots braskamin.
 
Runt 15% av totala mängden värme som läcker genom klimatskalet är genom krypgrund/platta. http://www.energimyndigheten.se/snabblankar/lattlast/hur-varmer-du-upp-ditt-hus/

Kontrollera allt som går att kontrollera! Är fönster och dörrar tätade ordentligt runt karmarna? Är isolering på vinden tillräcklig? Låna/hyr värmekamera! Perfekt tid för det just nu! Du behöver få reda på fakta. Då får du veta dina prioriteringar! Du kan inte agera på dina reflektioner!
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Energibesiktare borde använda värmekamera så kunden får något de betalar för.

Isolera vinden brukar vara den mest energieffektiva besparingen. Det kan också resultera i mögelangrepp så många avstår då råden är väldigt olika på isolering och åtgärder.

Llvp klarar mellan 40-65% av värmen beroende på vem som påstår det. Någon annan värmekälla måste ta resten. Desto kallare det blir ju svagare effekt ger llvp. Trimma däremot in systemet. Den ska stå på heat och inget annat om du inte har fläktfunktion som kan användas när ni eldar. Ha hög fläktfastighet för att få runt värmen beroende på komforten och ca 2 grader över önskad temperatur.

Är den mer än 8 år börjar den gå på slutfasen och kan hålla några år till. Nya är mer effektiva och ger drygt dubbel effekt (scop 2.1-2.4) vid -15 C. Min 8 år gammal ger +- 0 vid -10 C. Däremot gör fläkten att värmen sprids bra. Bergvärme var effektiva till -10 C och numera till -15 C. Luftvattensystem har också blivit effektivare och rekommenderas mer då borrkostnaden uteblir.

Elementen bör trimmas in så att de bara ska gå in om värmen från annan källa inte räcker till. Elektroniska termostater till elementen känner snabbare skillnaden. Det finns olika varianter med rumsstyrning om det är gamla element. (Det stod alltid tidigare om det i elbesiktning,delvis onödig kostnad enligt mig till kostnad av ca 3 nya element).

Se över lister till fönster.
Elda lite mer om du hittar ved till bra pris.
Är ditt frånluftssystem rätt inställt eller kan det dra ut för mycket varm luft.
Använd energieffektiva lampor.
Justera in tempen på vvb beroende storlek och hur flitigt den används. Dock inte under 55 C (58 C hävdar en del). Om du inte vill gå och höja en gång i veckan.;)
 
Redigerat:
Y
Jag har ett kasst hus från början på 80 och ligger på 6500kWh totalt per år, men då är jag förvisso ensam vilket gör skillnad. Under vintern så står värmen för ~75% av elen. Under sommaren ~ 40%.

  • Jag hade kollat så ventilationen inte är feljusterad och suger ut förmycket. Detta kräver dock mätinstrument.
  • Sen hade jag gått igenom rum för rum och luskat i om det är elprylar inkopplade i onödan, framförallt dolda saker såsom elektrisk handdusktork och värmekablar runt rör osv.
  • Hade mätt temperaturen inomhus och ev sänkt ner till 21.5.... för varje grad över 21 så ökar värme-räkningen med 6%.
  • Viktigt är även att den billigaste värmekällan jobbar mest: alltså sänk elradiatorerna så dom bara är på när det är superkallt, och att luft/luft pumpen jobbar mest.
  • kolla även så ventilationssystemet inte har elpatron som står och går hela tiden.
  • Ifall krypgrunden är generöst hög, titta ner och se så att backen är täckt med plast så du slipper massa kondensproblem under huset.
  • Kolla så inte vattenkranar står och läcker. ifall det läcker varmvatten så går onödig energi till att värma upp nytt vatten som bara droppar ut i intet.
  • monterat snålspolande duschmunstycken för att minska varmvattenförbrukningen.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.