Hej

Jag och min sambo köpte hus för 1,5 år sen som vi håller på att göra i ordning. Nu har det kommit till att fixa i ordning källaren så det blir lite snyggare och trevligare där nere. Kommer inte använda källaren mer än att det ska bli en tvättstuga och förvaring.

Det jag vill göra är att riva 4st små väggar som är i källaren och tänkte höra mig för om det bara är att slå ner dom eller om dom kan vara stöttande för bjälklaget, och eftersom det finns massa kompetens på detta forumet så slänger jag upp frågorna här.

Vill riva dom väggarna som är röda och lila på min lilla skiss. Tror ni det bara är att slå ner dom?

Över den lila väggen som går från trappan ligger det en järnprofil. Kan den väggen vara stöttande för bjälklaget? Se bild

Väggarna är uppmurade med håltegel och sedan putsade. Dom röda väggarna är uppmurade efter att innertaket i källaren är uppsatt.

Här kommer skissen.

IMG_20160131_134748_zpsdidn51kh.jpg

Och en bild på järnprofilen.


IMG_20160131_140042_zps1dmub6uw.jpg



//Jan Ullström
 
Väggen med järnbalken lär ju absolut ha en stöttande funktion, skulle inte rivigt den utan vidare.
 
Balken ser ut att vara en upe-balk och så som den ligger nu har den ingen bärande funktion. Mer än att agera sidostop åt väggen.

Testa att knacka försiktigt och se om dom murat in i balken för då kan den vara bärande.

Men du bör även se om dom lila väggarna håller upp trappen och om bjälklaget är skarvat på någon av dessa väggar. Röda väggen kan hålla upp bjälklaget dvs den som löper längst med trappen.
 
Nu har jag kollat lite mer om järnbalken och den lila väggen.

Knackade loss putsen uppe vid balken och konstaterade att den slutar 1m in i väggen. Kollade även bjälklaget, kunde bara kolla 3 av 5 reglar och dom är inte skarvade över den lila väggen. Mätte även regeln och den mäter 75x180mm. Bjälklaget har cc 75cm.
Borde inte det klara av spännvidden på 4,5m om jag tar bort dom lila väggarna?

Kan inte se att trappan är infäst i den lila väggen men tänkte sätta en pelare i hörnet på trappan och fästa den i, tänkte även sätta en pelare där den röda väggen står för att förankra trappan i.
 
om jag skulle ta ner den lila väggen och lägge en stålbalk istället med 2 eller 3 stolpar, hur grov balk skulle jag minst behöva ha?
Balkens längd skulle hamna på drygt 4m.
Vill ha en balk som inte bygger så mycket på höjden då takhöjden bara är 2m.
Det bästa vore om jag kan ta ner väggen utan att behöva stötta något. Men det kanske inte bjälklaget klarar av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.