Det står i första inlägget att elen kostar 1.22... Inte att han tänker värma vattnet med direkt-el. En värmepump går väl också på el?

Och Nej.. Skriver inte från min nya telefon just nu! ;)

Jag törst inte installera de där forum-programmet på telefonen.. Stor risk för att jag slösar ännu större del av mitt liv på byggahus.se isåfall :cool:
 
Men visst borde jag varit tydligare. Mitt fel!

Tur för mig ni kan läsa tankar. Nu vet jag vat det kostar. Kvällen är redat.
:)
Tack, tack tack
 
Rrrrr

Vad skriver du?
Du BOR HÄR!
 
Tyresö
Avemo skrev:
På campingplatser är det ibland myntautomat på duscharna, men jag inbillar mig att man där får mycket mindre än 100 liter för femman man stoppar i. Tyresö, det kanske skulle vara något för dig? Om myntinkastet finns i garaget och duschen på övervåningen så ökar motivationen ännu mer att duscha snabbt.

Erik

Tro mej - jag kollade upp det när döttrarna var tonåringar. Ballofixen var billigare och blev nästan utsliten mellan deras 14 och 17-årsdag. När barnen skulle vara ensamma en hel lördageftermiddag, då knäppte jag ur säkringen till v v-beredaren - jag var tvungen - annars hade varmvattnet tagit för stor del av hushållskassan = jag hade blivit utan fredagsöl.
 
kamilenski skrev:
Rrrrr

Vad skriver du?
Du BOR HÄR!
Och det gör inte du? :rolleyes:
 
Rrrrr skrev:
Och det gör inte du? :rolleyes:
Men jag klagar inte :D

// vapenvila :)

p.s. skriver från min mob med MiniOpera.
Prova. Kostar inget.
 
Vad kostar det att hålla 60 grader i en 100l vv-beredare ett år? Säg att det är ingen förbrukning på den.
 
m800sweden skrev:
Vad kostar det att hålla 60 grader i en 100l vv-beredare ett år? Säg att det är ingen förbrukning på den.
Det beror på hur väl isolerad den är. Min varmvattenberedare är på 50l och håller 70º. Den är från 70-talet och jag tvivlar på att den är lika väl isolerad som nya. Den drar c:a 50W i tomgångsförlust. Det är 8760 timmar på ett år. 0,05 kW * 8760 h = 438 kWh. Där har du storleksordningen, men det kan finnas stora variationer.
 
mycke_nu mycke_nu skrev:
OK.

Värmekapaciviteten för vatten är 4,2 kJ/kg C, vilket betyder att det går åt 4,2 kJ energi för att värma 1 kg vatten 1 grad C.
Med 30 graders tempökning och 100 kg blir energiåtgången:
4,2 x 100 x 30 = 12 600 kJ = 12 600 kWs (1 kJoule = 1 kWattsekund)
För att räkna om kWs till kWh dividerar vi med antalet sekunder på en timme, dvs 3 600.
12 600 kWs / 3 600 = 3,5 kWh
Funkar gott att räkna med de siffrorna till vardags. Men skall man vara petig så går det åt olika mycket energi - att värma en grad - beroende på vattnets ursprungs- ,och därmed; sluttemperatur. Och; under vilket tryck.
Se t.ex. en annan energienhet: cal: 1 kalori har - efter att vi förstått detta - omdefinierats till den mängd energi som åtgår för att höja temperaturen i ett gram vatten, under ett tryck av en "standardatmosfär" från 14,5 till 15,5 grader Celsius.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.