Hej!

Ny här och även ny husägare. Med andra ord har jag tusen frågor och en massa spännande utmaningar framför mig :D

Min fundering gäller målning av elementrör och jag hoppas att någon har lite erfarenheter av detta. I husets båda badrum så har elementen börjat rosta ganska ordentligt. De förra ägarna verkar inte ha brytt sig i detta i någon större utsträckning. Det ser ut att ha fått härja fritt ett tag. Elementen är väl den enkla biten. jag tänkte slipa bort rosten och måla med Beckers Rostskyddsfärg O och sedan elementfärg.

Nu till min fundering: Rören. På kopparrören till elementen har färgen fläckvis blivit brun och lossnat. Antar att kopparen ärgar? Hur ska jag hantera detta för att få ett bra och hållbart resultat? Kan jag använda rostskyddsfärgen på rören eller är det meningslöst.

Det var lite funderingar kring det hela, sedan tar jag tacksamt emot allmänna tips och glada tillrop ;)
 
Rostskyddsfärg har inget på kopparrör att göra.
Jag skulle slipa rent för jag gillar koppar mer än färg. Men om du slipar rent kan du ju lägga ppå metallgrund och sedna täckfärg.
 
  • Gilla
peter.o
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Rostskyddsfärg har inget på kopparrör att göra.
Jag skulle slipa rent för jag gillar koppar mer än färg. Men om du slipar rent kan du ju lägga ppå metallgrund och sedna täckfärg.
Tack för svaret! :)

Tror iaf att det är kopparrör. :) Rostskyddsfärgen är ju egentligen grundfärg för metall utomhus så den borde väl funka som grund? Alternativet är ju att jag klafsar på med elementfärg direkt på rören. Orkar inte slipa hela, utan tar endast bort den vita färgen som blivit brun. Vissa är ju lata ;)
 
tänk på att om du målar kopparrör att färgen måste vara lösningsmedelbaserad. Tar du vanlig elementfärg som är vattenbaserad så kan den bli grönskimrande till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.