Skärmavbild 2016-01-30 kl. 23.20.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2,2 gånger 1,25 meter ungefär. Det ska nog bara vara kakelvägg + konststen vid aggregatet och resten i vit panel plus glasväggen. Om jag räknar rätt efter SunSaunas tumregel om en extra kubik per m2 tungt material borde ritningens 6 m3 bli 10,5 av kakel+stenvägg och glasväggen.
Man borde väl flytta in aggregatet mot mitten av väggen, eller kanske till och med hörnet? Kommer man för långt från aggregatet när man sitter på lavarna inne till höger?

Som ni förstår är det inte jag som ska bygga, bara beställa...
 
Med rätt aggregat så kommer det att bli tillräckligt varm även om du sitter på lavarna till höger om det är det du är orolig över. Men jag skulle nog fundera på att sätta aggregatet till höger om dörren istället.
 
Ah, ja det var ju en uppenbar lösning som kanske är bättre ja. Men var sätter man då frånluften (om tilluften är glipan under dörren)?

Verkar min dimensionering av aggregat rimlig? Tänkte Tylös sport 8 kW.
 
Frånluften är väl inte så beroende av aggregatets placering och vi har frånluften i taket ca 1,5 meter från aggregatet. 8 kw för den volymen är väl mer än tillräckligt. Men det är väl bättre att kunna sänka effekten än att upptäcka att det är för lite i efterhand så det fungerar nog utmärkt.
 
  • Gilla
JohannesO
  • Laddar…
Schysst, tack. Jag borde inte gå ner i storlek till 6 kW då? Förstod det som att det är bra att ligga så rätt som möjligt så att aggregatet får jobba rejält men utan att slitas ut...
 
Är du osäker så skulle jag hellre ta ett aggregat med större effekt. Jag är inte riktigt med på vad du menar att ett aggregat ska jobba rejält men inte slitas ut. Slits ett aggregat mer om det inte körs på max eller tvärtom?
 
Bastupunkten.se skriver:

"Vid gränsfall i privatbastun välj aggregatet med lägre effekt, det är viktigt att aggregatet arbetar så mycket som möjligt och hettar upp stenmagasin under hela badet för att du ska få bra respons vid badkastning.
Överdimensionera alltså inte ditt bastuaggregat i privatbastun, vid för hög effekt värms visserligen bastun snabbt, men vid uppnådd värme stänger det av och jobbar sen i kortare perioder vilket kan betyda att stenmagasin kallnar."

Jag tänker att ett agg som är för litet måste jobba på Max hela tiden och slits fortare då...
 
För mig ser det bra ut som det är. Rummet är ju bara 2.25 långt som du skrev, om du placerar aggregatet til höger om dörren (70cm bred dörr?) så får man det ganska nära fötterna. Satsa heller på att ha rejält tiltaget djup överlav (55-60cm) så att du slipper att sitta som i ett kyrkbänk, samt lite bredare nedre lav (just som ju har på tegningen.
Skulle rekommenderat ett aggregat med mera sten än det som är på tylö sport (20kg) .
Så sammanfattningsvis: ett 40-50cm brett fält til vänstre om dörren där aggregatet placeras , dörr 70cm och lav til høger om dörren.
Om man placerar aggregatet til höger om dörren så får du inte använt resten av rummet bra då det är bara 1,25 brett - då måste du ha plats för att går runt aggregatet dvs. hela långväggen blir obrukbar.

MVH
Sakke
 
Tack.
Andra aggregat som är lämpliga:
1. Drömmen är egentligen Sentiotec/Exactas Tower Wall, den är stört snygg och har massivt stenmagasin men 9 kW-modellen kostar 14500 kr (tokmycket), och 6 kW-modellen för 8790 är kanske för klen? Eller?
2. Den finns fristående för 11245 kr (9kW, fortfarande saftigt), eller 8150 kr (6 kW). Oklart vad den kostar med styrpanel.
3. Helo har sin Ring Wall för 7167 kr för 8 kW.

Så frågan är: tror ni man klarar sig med 6 kW och kan köra på Tower Wall för 8790 kr?

Edit: Hittade bättre priser på Megasauna.de. Gratis frakt till Sverige och Tower Wall kostar bara 9800 (9 kW) respektive 6300 (6 kW). https://megasauna.de/Saunaofen-SAWO-Tower-Wandmodell
 
Redigerat:
  • Gilla
JohannesO
  • Laddar…
Tänkte på en sak...
Kakel/stenyta har nog liten påverkan på effektbehov om det inte är en massiv betong/lecavägg som kaklas/stenläggs. Är det en normal isolerad vägg med kakel så behöver man nog inte ta så mycket hänsyn til det.

MVH
Sakke
 
Personligen anser jag att det är viktigt att kunna ligga i bastun, dvs den längre laven behöver vara bred nog och sitta tillräckligt högt för att det inte ska bli fesljummet att lägga sig ner.

Vår bastu är 170 cm lång och jag är 173, så den tjänstgör numera som serverrum.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tack drsakke,
De flesta av de där har jag kollat på också men det var bra att få en påminnelse. Hade glömt att Harvias Cilindro PC90 var så pass billig! 3200 kr för 9 kW. Tror att vi kan ha en vinnare där - men frågan infinner sig förstås; varför kostar den så lite jämfört med Sentiotecs Tower..?


Anna_H: Jag håller med om att det är viktigt att ligga. Den nedre laven kanske kan breddas till 60 cm, om man är rädd om fötterna borta vid aggregatändan. Kanske kan flytta väggen lite och göra bastun ännu lite mer långsmal.
Hur hög höjd skulle du rekommendera?
 
JohannesO skrev:
varför kostar den så lite jämfört med Sentiotecs Tower..?
Ja säg det? Harvia är bra aggregat, har ett Quatro och det fungerar alldeles utmärkt. Gediget bygge, rymmer mycket sten. Bra pris på k-rauta fö.
 
  • Gilla
JohannesO
  • Laddar…
Tack för input. K-Rauta verkar bara ha 7 kW-modellen, för samma pris som hemochbastu.se har 9 kW-modellen. Åtminstone med Umeå-varuhuset valt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.