Det är egentligen den enda maskin jag har köpt begagnad. Det har kommit in en fabriksny hyvel i mikrosnickeriet, så ordningen är återställd. Det blev en Hammer A3-31 med spiralkutter och digitalklocka. Jag lade sista handen vid installationen för 10 minuter sedan. Jag har redan hyvlat en del med den, men digitalklockan som levererades med maskinen var inte rätt modell. En ny behövde skickas från Österrike, men nu är allt klart. Jag är mycket nöjd med maskinen. Den är otroligt mer lättjobbad än föregångaren. Man kan bli av med snipen helt. Man kan hyvla utan hörselkåpor om man vill. Den förra ville man inte gärna köra på konstiga tider. Nu kan man hyvla mitt i natten när familjen sover.
 
Lite bilder är förstås aldrig fel....
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Det är egentligen den enda maskin jag har köpt begagnad. Det har kommit in en fabriksny hyvel i mikrosnickeriet, så ordningen är återställd. Det blev en Hammer A3-31 med spiralkutter och digitalklocka. Jag lade sista handen vid installationen för 10 minuter sedan. Jag har redan hyvlat en del med den, men digitalklockan som levererades med maskinen var inte rätt modell. En ny behövde skickas från Österrike, men nu är allt klart. Jag är mycket nöjd med maskinen. Den är otroligt mer lättjobbad än föregångaren. Man kan bli av med snipen helt. Man kan hyvla utan hörselkåpor om man vill. Den förra ville man inte gärna köra på konstiga tider. Nu kan man hyvla mitt i natten när familjen sover.
Spännande! Jag är ganska avundsjuk måste jag säga. Du får väldigt gärna skriva en längre recension/genomgång om du har lust, när du lärt känna maskinen lite mer!

TS: Ursäkta trådkapningen!
 
Haha, nu blev jag grymt sugen på Hammer A3-31 :D

Jag håller med att hyvel är viktigt, förmodligen viktigare än bandsåg. Men jag har haft stort behov av bandsåg i flera projekt på raken nu så jag slår till på en sån först. Hyveln blir nästa gång. Årsbudgeten kapas rejält av bandsågen iofs så det kan ta ett tag.
 
Jag skulle också säga att hyvelmaskin i allmänhet är viktigare än bandsåg men det beror väldigt mycket på vad man snickrar. Om du har större behov av bandsåg så börjar du med den. Alla har olika behov!

Felder 510 är säkert en bra bandsåg. Jag har ingen erfarenhet av dem men de lär vara tillverkade av Meber i Italien. Jag vet att Mebers större bandsågar har gott rykte bland yrkesfolk.

Kvalitetsmaskiner blir billigare på längre sikt än slit-och-släng maskiner från Kina. Dessutom blir det mindre frustration och mer arbete uträttat med bra maskiner.
Samtidigt är det precis som du säger.....skall man köpa nya kvalitetsmaskiner blir det långt mellan inköpen. Det är därför jag enbart köper begagnat.
 
I så fall litar jag på att det var ACM......fast egentligen kvittar det.
ACMs större sågar har också gått rykte bland yrkesfolk.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.