Hej,

Behöver lite råd angående en förstörd golvvärme.

Jag har klinkers i hallen, där flera plattor hade spruckit, så i samband med att jag tog in hantverkare som skulle byta parkett så frågade jag ifall dom kunde byta yttersta raden på min klinkers.
Inga problem sa dom, men det finns en chans att golvvärmen förstörs om den går hela vägen ut.

Jag sa dock ok, vi försöker.
Men vad jag inte visste var att hantverkaren då tog en kniv och slog ner i fogmassan för att bryta loss plattorna, så han högg av kabeln.

Min tanke är att ifall den gått sönder för att den satt fast i plattorna är en sak, men att hugga ner en kniv när han vet att det finns en risk för att träffa golvvärmen är en annan.

Tycker ni att jag bara får köpa läget eller kan jag hävda att detta är något dom får ta på sin ansvarsförsäkring med tanke på att dom kanske inte va så försiktiga som dom borde?

Tack på förhand
Marcus
 
Eftersom hantverkaren påtalat risken för att det går sönder hamnar du i någon knepig gråzon som är svår att ta sig ur. Det kanske skulle gå att vara försiktigare men hade det hjälpt?

Jag tycker nog hantis har ryggen fri när han sagt som han gjort. Han visste hur han tänkte göra och meddelade att om kabeln går ända dit så kan den gå sönder.

Om flera plattor spruckigt kan man misstänka att du behöver göra något med undergolvet ändå, så kanske är det en kostnad du ändå behöver ta.

Jag säger, gilla läget.
 
S
Säger också att det bara är att gilla läget. Jag som hantverkare hade såklart tyckt det var skitjobbigt att ha förstört kabeln, men jag skulle inte ta på mig det ekonomiska ansvaret.
 
Jo, jag är beredd att hålla med er.
Men hade bara en tanke att han kanske var lite vårdslös när han utförde jobbet.

Ifall en hantverkare säger till mig att det finns chans att det vattenrören går sönder ifall man tar bort diskmaskinen, och därefter sliter loss maskinen även fast han vet att rören är ömtåliga så kanske man inte har varit tillräckligt försiktig. Ifall han där emot användt korrekt verktyg och gjort allt för att undvika att rören går sönder så hade det varit lättare att förstå.

Försöker inte få tag på något frikort för ny golvvärme. Utan kanske bara få en förståelse vilket ansvar dom har. Med facit i hand kanske jag borde gjort det själv. :)
Men jag tror han kände ett litet ansvar för han skulle ta ut en elektriker på måndag som skulle titta på den. Så kanske kände han att det va lite dumt utfört.
 
2016-01-28 20.32.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det känns ju lite märkligt att köra med en sån metod när man vet om att det går slingor i golvet, det var ju inte tal om någon risk att de skulle gå sönder utan att det var ju ganska självklart att de skulle gå sönder med den metoden.

Samtidigt så informerade han ju om det.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Känns som den ligger väldigt ytligt.
 
Tack för alla svar, vi får se vad han säger på måndag. Kommer dock inte ta strid för det, kommer nog acceptera extra kostnaden på 5-6k för ny golvvärme och klinkers.
Synd då det va fin klinkers i övrigt förutom yttersta raden.
 
Hm.. blir ju lite gråzon när hanverkaren varnat för risken. Men han kunde varit tydligare å sagt att jag tar inte ansvar om den går sönder. Så hade det varit jag som stod inför detta problem så hade jag nog krävt. Att antingen han tillkalar elektriker som fixar felet å han står för kostnaden. Eller att han dra av på sitt eget pris och jag själv lagat elslingan.
 
Det här ser ut att vara en slinga som läggs direkt i fix. Det vanliga är att golvärmen ligger en bit djupare i flytspackel. Jag kan tänka mig att hantverkaren inte väntade sig så ytlig kabel.

Troligen hade en mer erfaren hantverkare insett att kabeln kan ligga ytligt. Men om denna miss kan anses vara vårdslös, tror jag är väldigt tveksamt.
 
Redigerat:
Jordens mest inkompetenta hantverkare utan tvekan.
 
O
Huddingebo skrev:
Jordens mest inkompetenta hantverkare utan tvekan.
Vad bygger du det på? Har du sett mer än vi andra?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
M
Jag hade faktiskt inte heller drämt ner en kniv för allt vad tygen håller om jag visste att det låg kabel under, men det kanske inte fanns något bättre sätt för att få loss plattan?
Men man hade ju definitivt försökt knäcka fogen på ett mildare sätt till att börja med.
 
Anlitat en termograf som visat var kablarna låg kanske varit bra innan man börjar bryta.
Som jag förstår var ju värmen OK. Golvvärme_IR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pettervikman
  • Laddar…
Hantverkaren skulle ha nekat att utföra arbetet . Han skulle absolut inte ha slagit in en kniv för att ta loss plattan.
Hela golvet( flytspackel ,förstärkning ,klinkersättning, elvärme) är troligtvis felgjort och måste bytas . Spruckna
plattan beror nog på en bom i fixen , typiskt att ytterplattans fix hunnit skinna sig före sättning. Långsam plattsättare..
Knacka på plattan så ekar det , dra hammaren över så låter det tomt vid bom.
Det finns ett verktyg för att slipa ner fogarna och sedan bryta upp plattan som inte sitter särskilt fast.Där kan du sedan bedöma underlaget .Alltid bäst att byta hela skiten .Reparation endast tillfällig nödlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.