Hej!

Jag har köpt en taklampa som jag tänkte koppla till lamppropp för att använda den i uttag som redan finns.

Jag har dock stött på ett problem som jag inte blir riktigt klok på :confused:

Lampan har 4 sladdar : Blå, Gul/grön, Svart och Brun
Lampproppen som den skall kopplas till har bara 3: Blå, Gul/grön och brun.

Vart ska jag koppla den svarta sladden? Vad är den svarta sladden till?

Lampan är dimbar, men det är inte tänkt att använda den med dimmer då den möjligheten inte finns för det uttag vi har. Uttaget är precis ovanför fönstret och kräver en lamppropp av den här typen : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60057710/

Finns det någon kunnig där ute som kan berätta hur jag gör detta så det blir rätt?
 
Kan det vara så att det är en äldre lampa du skaffat? Typ kristallkrona eller liknande?
tidigare använde man något som man kallade för dubbeltändning om jag inte har fel, det gjorde att man hade två knappar på väggen som styrde varsin del av lampan när man ville ha mysig belysning eller starkare... Skulle kunna kalla det tiden innan dimmer.

Har du information om lampan - Bild?
 
Här är länk till lampan: https://www.valamagasinet.se/sortiment/belysning/taklampor/209730-krom/

I produktbladet står det följande om det kan hjälpa : 2097/30
Mounting : Pendant
Type of ceiling pendant : Suspension cable
Lamps description : 30 x MAX 15W E14 IBT
Environment : Indoor
Finish : Chrome, Brass
Technical description : Suspension lamp providing diffused light. Steel central
structure with brass arms, both available either
chromium-plated or gilded. Steel ceiling fitting and
rose.
ELECTRICAL
Emergency : Without
Voltage (V) : 230
PHYSICAL
Supply : Terminal block
Cord length(mm) : 2800
Construction material : Steel
Weight (kg) : 5.1
 
Denna lampa har passerat forumet en gång tidigare:

https://www.byggahus.se/forum/el/194936-hur-ska-jag-koppla-sladdarna-4-fran-lampan-3-i-taket.html

Så generellt då - Gul/Grön till Gul/grön - Blå Till Blå - Och så kan du välja att sätta en kabelsnutt mellan svart och brun eller koppla ur säg, den svarta och sätta den tillsammans med den bruna...

Man har helt enkelt gjort så om man vill kunna ha möjligheten att tända lampa in två sektioner, du skulle kunna be en elektriker dra in en tråd till i röret och byte din knapp till en dubbel för att kunna välja om du vill att halva eller hela lampan skall lysa.. Som på den gamla goda tiden! ;)
 
Redigerat:
Tack snälla för snabb och bra hjälp!

Om jag förstått dig rätt ska jag alltså kunna koppla ur den svarta sladden, sätta den i samma hål som den bruna i "sockerbiten" som tillhör lampan och sedan koppla motsvarande färger från lampproppen? Blev lite osäker gällande det med kabelsnutten ;-)
 
betta_o skrev:
Tack snälla för snabb och bra hjälp!

Om jag förstått dig rätt ska jag alltså kunna koppla ur den svarta sladden, sätta den i samma hål som den bruna i "sockerbiten" som tillhör lampan och sedan koppla motsvarande färger från lampproppen? Blev lite osäker gällande det med kabelsnutten ;-)
Helt korrekt! Lycka till! (y)
 
tommib
Man kan ju tillägga att med dimmer försvinner delvis syftet med krontändning som det är frågan om här, dvs möjligheten att tända halva lampan i taget. Dimmer går troligen att montera för den tändning som styr lampan men det är naturligtvis upp till er. Jag skulle valt att ha det. Om ni monterar 15W lampor i den där har ni 450W ljus, det är rätt mycket...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib skrev:
Man kan ju tillägga att med dimmer försvinner delvis syftet med krontändning som det är frågan om här, dvs möjligheten att tända halva lampan i taget. Dimmer går troligen att montera för den tändning som styr lampan men det är naturligtvis upp till er. Jag skulle valt att ha det. Om ni monterar 15W lampor i den där har ni 450W ljus, det är rätt mycket...
Krontändning! Tack - Det var det ordet jag var ute efter.
Håller helt klart med vad gäller dimmer - Jag har själv en lampa i köket med 6x60w som nästan sätter fyr på ögonbrynen om man kör den på fullt. Självklart på dimmer.
En dimmer är verkligen att rekommendera på TS lampa - Helt klart snygg dock.
 
slacker skrev:
Helt korrekt! Lycka till! (y)
Då har jag fixat sladdarna, för stunden har vi inte möjlighet att installera dimmer.

Jag kom på en sak till som du kanske kan svara på: kan man utan problem använda en lampa på 450 watt i ett uttag? Finns det några risker för överbelastning eller liknande? Tänkte inte på hur mycket watt det blir sammanlagd.... Har än så länge inte kopplat i den...

Dessutom ser jag att det i vårt proppskåp står angiven växelström 380/220 volt. På lampan är spec 230 volt...

Är det ens någon idé att koppla i den?
 
tommib
Inga problem att koppla in. Idag har vi 230V i vägguttagen, förr var det 220V. Beteckningen i proppskåpet avser spänningen fas-fas som tidigare var just 380V, idag är det 400V. Mellan nolla och fas är det 230V.

Ett vanligt lamputtag tål 6A, så du kan plugga in upp till 1380W, men det beror förstås på vad gruppledningen är avsäkrad med och hur mycket annat du kör samtidigt.
 
Tack för hjälp :) Är helt grön på el men vill gärna göra rätt så bra att det finns kunniga här! Det är en 10A propp som köksbelysningen går på. I dagsläget är det följande som vi kör på denna: mikro ( 1200w max),litet akvarium ( pump och ledbelysning, ständigt på) ett armatur över diskbänken samt fläkt med belysning. Belysningen fläkt/diskbänk är nästan alltid på. Det finns även vattenkokare, kaffemaskin och brödrostare men dessa körs ju aldrig alla samtidigt 😉 Det värsta som kan hända är väl att proppen går... Men är ju onödigt...
 
Du ska ha en eloge för att du tänker på hur mycket en grupp belastas. En vattenkokare kan mycket väl "fylla" gruppen till dess maxgräns eller kanske över, men det är ju tillfälligt (några få minuter). Om man kör så att säkringen går så handlar det om kraftig och långvarig överlast vilket inte är bra i längden.
 
  • Gilla
betta_o och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.