Hej
Strax före jul flyttade vi in i vårt nya hus.
Vi har vattenburen golvvärme i betongplattan på nedre våningen. på övre planet, vilket består av ett sovrum, badrum, och klädkammare, har vi golvvärme i bjälklag.
Värmen kommer via en el-panna med frånluftsvärmepump. Vi har även en tälgstensugn som tillskott. Nu till min fråga/fundering.
på nedre plan könns det varm och skönt på golvet. Det är runt 20 gr. varmt i rummen, men vi har stora fönster som går ända ner i golv.
Sitter man där känns det som det drar fastän det ändå inte drar.
Vet ej hur jag ska förklara. Det kanske snarare är något slags kallras.
Men ska det vara det på nya moderna fönster ?
Måste vi öka värmen för att slippa fenomenet eller vad göra ?
På övervåningen får vi ej upp värmen. Termostaterna står på för fullt, men vi kommer ej upp i mer än runt 18 gr. I badrummet bara 15 gr.
Imorgon kommer rörkrökaren ut och skall justera om ventilerna till termostaterna på övre planet. Som det är nu är det fabriksinställt men det måste tydligen anpassas till verkligheten sas det.
Ni som har stora fönsterytor, är detta ett vanligt fenomen, eller hur gör ni ???
 
Mest stött på problemet med kalla fönster på kontor och dylikt, men samma fenomen.
Glasytan är kall, så precis som en varmyta strålar värme "suger" en kall yta åt sig värme (ger en känsla av kalldrag).

Enda lösningen jag sätt ännu så länge på det är en strålningsvärme (mjukvärme inte infravärme för uteterass) som monteras ovan/mot fönster.
Strålningsvärmen är på några få watt och söker sig alltid till kallaste ytan först. Detta ger då att mam värmer upp glasytan lite gran och får bort "kalldraget".

Bara mina erfareheter detta, andra kanske har fler förslag.
 
Är rören på ö våning ur luftade?

Fönster är som skrivits kallare på ytan, sedan är de öppna för strålning ut och in. Så är det kallt ute "ser" den kropp omgivningen ute. Hur mycket beror på olika glas osv.. Men bara det att de är kallare än väggen ger problem. Förr hade man ju radiatorer under fönstren, en fungerande lösning.
 
Hej och tack för svar.
Verkar ju knepigt om man ska ha extra strålningsvärme men det låter ju som om det skulle funka men är det någon som provat.
Är det inte fler som upplever mitt problem?
Att bygga med stora fönsterytor är ju inte så ovanligt längre.

Jag vet inte om rören är urluftade, men man får väl anta att det är något som en större rörläggningsfirma borde tänka på att göra, eller tillhör det inte standard?

I vilket fall som helst var de hit imorse och öppnade upp till max på returen till de 2 slingorna på övervåningen vi tyckte var kalla. Sedan har jag ökad tempem i panna. (justerat kurvlutningen) så nu får vi väl se.
 
Vi har ett stort fönsterparti i vårt kök, vid matplatsen.
Vi har vattenburen GV och upplever inget kallras alls. Vi har ELIT fönseter med super energi glas!

/Almis
 
Om rörkillarna kan sitt jobb är de urluftade, (eller är medvetna om att det kan vara svårt att få ur luften).

Om du kan acceptera ljus/utsikts minskningen så kan kanske tunna gardiner hjälpa ngt. Ungefär som att molnen hindrar frost på bilrutan, men det fryser på när det är klart.
 
mgb62,

hur är det med tilluftsventiler i rummet? Är de integrerade i fönstret eller har ni separata? Det finns kallrasskydd att köpa till för vissa fabrikat, tex Fresh 80.
 
poiu skrev:
Om rörkillarna kan sitt jobb är de urluftade, (eller är medvetna om att det kan vara svårt att få ur luften).

En urluftad röris är förstås en förutsättning för ett lyckat resultat. 8)
 
Vet ej hur jag ska förklara. Det kanske snarare är något slags kallras.
Men ska det vara det på nya moderna fönster ?
Det skall inte behöva vara så vid nya fönster. Svärfäräldrarna har ett stort fönsterparti mot väster här på västkusten och där kan det blåsa rejält (nu senast mätte de upp 37 m/s!) Där upplevs det aldrig som kallt och under julen står det alltid levande ljus i fönstret och de "upplever" inget drag.

Har du provat att ställa ljus i varje fönster och se om det "drar" lika mycket i alla fönster?

/Zeb
 
Tja syftningsfel kan bli lika "lyckade" som särskrivningsfel.

Kan du mbg 62 få reda på exakt vilka glas det sitter i dina fönster. Kyla från fönster beror på två fenomen:

Ett. Kallras pga att fönstrets insida är kallare än inneluften.
Två. Strålningskylning genom rutan.

Båda problemen borde minska med moderna fönster. Både "energi" glasrutor och de färdiga tre/fyrglas paketen åsyftas då. Om det har snålats med kvaliteten på glasrutorna så att samtliga är "vanliga" glasrutor, och ingen är energiglas kan det kanske förklara fenomenet.

Eftersom två olika personer nu har meddelat att de inte har problem, måste man nog börja fundera över vilka rutor de satt in hos dig, om det nu inte är väldigt kallt hos dig. Sen är olika personer olika känsliga.
 
Hej alla och tack för era synpunkter.
Det där med att ställa ljus i fönstren var bra, det ska jag prova.
Mina fönster är av typ VELFAC 200 med karm-utsida i aluminium, insidan i trä. De levereras som standard med "super-lågenergiglas. U-värde 1,1
Jag har tilluftsventiler integrerade i karmarna. De går att öppna i två steg.
Vi är väl inte speciellt frusna av oss. Vi försöker hålla runt 20 gr. inne.
Men på övervåningen är det fortfarande lite kyligt.
Jag har höjt pannan, sänkt termostaterna på nedre våninge och ställt dem i max där uppe.
Trots det blir det inte speciellt varmt på golvet.
En vanlig termometer visar 18 gr. i sovrummet och ungefär lika mycket på toan.
Ska kolla det där med urluftade rör-krökare.
Vi hörs.
 
aheleniu skrev:
En urluftad röris är förstås en förutsättning för ett lyckat resultat. 8)
en urluftad rörkille alltså..
hur gör man då ??

;) ;) ;)
 
Du nämner att du har Velfac-fönster med U-värde på 1,1. Och det är säkert helt korrekt att GLASET har ett U-värde på 1,1. Dock är problemet med fönster av Velfac-typen (ytterbåge helt i aluminium - innerbåge i trä) att U-värdet för HELA KONSTRUKTIONEN är betydligt sämre än ett traditionellt fönster. Det hjälper inte att ha ett lågt U-värde på glasytan om det "läcker" i karmen. Trät i ett träfönster isolerar mot den kalla uteluften medan aluminiumet blir en köldbrygga. Ett fönster av Velfac-typ kan med speciell gummi-varmkant få ett U-värde för hela konstruktionen på som bäst runt 1,5 (enligt tillverkare av Velfac-typ som jag talat med). Energirådgivningen i vår kommun rekommenderar ner mot 1,0 för hela kostruktionen.
 
Det verkar som om du har luft i systemet. Om du nu cirkulerar allt genom slingan/slingorna uppe och inget nere och ändå inge värme i golvet så tyder det på problem med cirkulationen. Förmodligen luft i systemet!
Prova att endast ha en slinga öppen och kör cirkpumpen för fullt och lufta den slingan. Viss har du en enkom fördelare med avluftning på övervåningen?

Det kan inte vara så att fördelaren inte är injusterad med avseeende på slingornas längd. Har du ngn kort slinga som "tar all cirkulation" medans de långa tröga inte får någe vatten? (Hoppas att du förstår vad jag menar).

/Jögga
 
Dina tilluftsventiler är en stark kandidat till problemen; prova att stänga ventilerna och se om det blir bättre, eventuelt får du öppna ett fönster på glänt ngn stans för att ta in tilluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.