Bob_the_builder
DIY_freak skrev:
Visa mig vad det är som jag har sagt som är fel? Visa mig var det finns krav på golvbrunn (vilket var det som Nino hävdade).
Det var det här inlägget jag invände emot och stödde ninos helt korrekta påpekande att "utrymme" och "plats" inte är samma sak. Du har rätt avseende golvbrunn (inte krav), men fel gällande att det skulle vara förbjudet att leda ut skvallerröret på badrumsgolvet. Det är det naturligtvis inte. Syftet med att inte ha det i själva duschhörnet är att inte punktera tätskitet där det är som känsligast.

DIY_freak skrev:
Det finns inget krav på golvbrunn, snarare tvärtom. Man vill INTE att läckande vatten försvinner. Man vill att det skall vara kvar så att det LÄTT UPPTÄCKS! Det är antagligen också därför som man förbjuder att dräneringering mynnar i utrymme för dusch eller bad, då det ofta finns vatten i utrymme för bad eller dusch så man kommer inte reagera på samma sätt om det finns vatten där.
Edit: Anledningen till att jag blandade in tappvattenfördelare i mitt inlägg var för att visa att reglerna är olika. Du visste uppenbarligen det, men jag tror inte alla läsare har varit lika uppmärksamma.
 
Redigerat:
D
Bob_the_builder skrev:
Det var det här inlägget jag invände emot och stödde ninos helt korrekta påpekande att "utrymme" och "plats" inte är samma sak.
Sitter du i svenska akademin och bestämmer att utrymme och plats inte kan betyda samma sak? Om det står plats för bad/dusch och jag istället skriver utrymme för bad/dusch, så finns det ingen definitionsskillnad mellan dessa, då båda orden kan användas för att mena den mycket geografiskt bestämda yta där just föremålen finns. Vissa ordböcker förklarar just ordet utrymme = plats. Så det jag skrev var precis korrekt. Säker vatten förbjuder att man drar läckageindikatorn till utrymme (=plats) för bad/dusch.

http://www.betydelse-definition.com/utrymme

Jag har inte påstått att varken plats eller utrymme betyder RUM. Jag har inte heller påstått att det är förbjudet att leda ut vattnet på badrumsgolvet (någon annanstans än plats för dusch/bad). Jag tolkade Ninos inlägg om att leda ut vattnet i badrummet som att vattnet SKULLE ledas ut i badrummet (men inte i anslutning till dusch/bad), eftersom han tidigare hävdat att golvbrunn är ett krav där dräneringen mynnar ut. Eftersom detta INTE är något krav, så påpekade jag att påståendet var felaktigt, inte att det inte fick göras på det sättet. Sedan skrev jag att OM det överhuvudtaget skrivs något om golvbrunn i reglerna så är det SNARAST så att de inte rekommenderar att det leds ut i badrum eftersom de specifikt förbjudit plats för bad/dusch och de uttryckligen sagt att läckage lätt skall upptäckas. Då anser jag att man reagerar starkare för om det är en liten vattenpöl på hallgolvet jämfört med en liten vattenpöl i badrummet så man kommer lättare att upptäcka ett läckage på t.ex. hallgolvet jämfört med badrumsgolvet.
 
Redigerat av moderator:
Jag får vika mig lite... stämmer att värmefördelarskåpets skvallerrör inte behöver mynna i utrymme med vattentättgolv och golvbrunn.

Däremot så tolkar jag det inte som att man inte får dra ut skvallerrör i duschutrymme, det står "plats för" och läser man texten brevid så står det att fördelarskåp som sätts i våtzon 1 ska ha vattentät lucka och anslutning till tätskikt (ungefär så) men det får inte placeras i plats för dusch...
Våtzon 1 är duschen +1m utanför, får man sätta skåpet i våtzon 1 men inte i badrum så blir det lite konstigt?

Hoppas ni följde med i mitt resonemang, det var knappt att jag gjorde det....
 
D
nino skrev:
Däremot så tolkar jag det inte som att man inte får dra ut skvallerrör i duschutrymme, det står "plats för" och läser man texten brevid så står det att fördelarskåp som sätts i våtzon 1 ska ha vattentät lucka och anslutning till tätskikt (ungefär så) men det får inte placeras i plats för dusch...
Våtzon 1 är duschen +1m utanför, får man sätta skåpet i våtzon 1 men inte i badrum så blir det lite konstigt?
Som sagt så gör jag ingen definitionsskillnad mellan utrymme resp. plats för dusch/bad. När jag använder de två orden så använder jag dem synonymt, vilket flera ordböcker jag tittat i också ger stöd för. Jag använder inte utrymme för dusch till att specifikt betyda RUM för dusch, utan det är lika vagt definierat som plats för dusch.

Om man sedan skall vara riktigt petig med ditt resonemang om skåpets placering resp. utloppets placering, så betyder inte det faktum att man får placera SKÅPET i våtzon 1 att man automatiskt får låta läckageindikeringen mynna ut där. Det de skriver om kraven vid skåpets placering i våtzon 1 är ju för att skåpet i sig inte skall introducera någon svaghet i tätskiktet medan syftet med dräneringens utlopp är att läckage skall upptäckas lätt/snabbt och då har det inget direkt samband med skåpets placering. Nu hävdar jag inte att man inte får låta dräneringen mynna ut i badrum, utan jag säger bara att jag anser att ditt resonemang inte riktigt håller för att bevisa det.
 
Redigerat av moderator:
Nja du hävdade väl att man inte skulle låta skvallerröret mynna i utrymme (rum) med golvbrunn? Oberoende av placering
Jag menade att man skulle det, men det var tydligen inget krav.

Att låta skvallerröret mynna direkt vid golvbrunnen är ju lite tokigt då det oftast är blött där, sen är det bara rör till blandare som får mynna i duschplatsen (kan vara eller kommer bli ändrat)

Sen är reglerna minimikrav, man får alltid bygga bättre
 
Meningen med skvallerröret är ju att man ska se när det blir läck och droppar så därför är det ju smart att ha det på ett ställe där det syns bäst. Jag tror inte man får backning att ha detta i zon 1 men man bör inte...
 
Detta gäller 2016
Stycken 3.6.1 och 3.6.2 handlar om tappvatten och stycket 3.2.3 handlar om värme fördelare


3.6 Inkoppling av VVS-produkter
3.6.1 Inbyggnadsarmatur för tappvatten
Armatur, till exempel blandare eller duschanordning, som
byggs in i vägg, ska ha alla anslutningar placerade i ett vattentätt
utrymme med indikering för läckage som ska mynna i
rum med vattentätt golv där man enkelt kan upptäcka detta.
Ledning för läckageindikering får inte mynna i plats för bad
eller dusch. Invändig diameter på ledning för indikering av
läckage ska vara minst 20 mm. Utloppet ska inte placeras
närmre än 60 mm från golvets eller intilliggande väggs
tätskikt.
En inbyggnadslåda avsedd för placering av armatur ska vara
utformad så att kopplingarna är utbytbara. Om inbyggnadslådan
är avsedd att monteras i vägg med tätskikt ska
inbyggnads lådan vara provad och godkänd för att anslutas
mot väggens tätskikt samt vara utformad så att utbyte av
kopplingar är möjligt utan att förstöra väggens tätskikt. Detta
ska framgå av leverantörens monteringsanvisning.
Se fi g. 3.6.1.
•Se Byggtekniska förutsättningar.
3.6.1. BYGGTEKNISKA
FÖRUTSÄTTNINGAR
Om armaturen byggs in i en installationsvägg
ska väggarna vara vattentäta
50 mm över schaktbotten och tätt
anslutna mot denna. En schaktbotten
ska vara plan för att underlätta
läckage indikering och schaktbottnens
höjd ska anpassas till läckageindikeringens
utformning.
Schaktbotten eller fördelarskåp ska vara
rengjort så att indikering för läckage
inte riskerar att sättas igen.
Fig 3.6.1. Inbyggnadslåda.



3.6.2 WC-stol med inbyggd spolcistern
WC*stol med inbyggd spolcistern ska ha spolcistern placerad
i en inbyggnad med vattentäta väggar och vattentätt golv.
Inbyggnaden ska vara försedd med läckageindikering som ska
mynna i rum med vattentätt golv där man enkelt kan upptäcka
detta. Se fi g. 3.6.2a–c.
Om inbyggnaden förses med en prefabricerad tätskiktskonstruktion
avsedd för spolcisternen ska denna vara provad
och godkänd för att anslutas mot väggens tätskikt. Detta ska
framgå av leverantörens monteringsanvisning.
Vattenanslutningen till en inbyggd spolcistern ska vara
försedd med en lätt åtkomlig avstängningsventil.
•Se Byggtekniska förutsättningar

3.2.3 Fördelarrör för värmesystem
Fördelarrör med anslutningar, luft ningar, ställdon eller annan
utrustning ska placeras i vattentätt utrymme, i inbyggnader
eller i fördelarskåp. Fördelarrör kan också placeras ovan
demonterbart undertak eller i dränerande fördelarskåp i tak.
Fördelarskåp eller särskilda inbyggnader för fördelarrör, i till
exempel schakt eller installationsvägg, ska ha vattentät botten
med indikering för läckage samt lätt åtkomlig serviceöppning
som gör det möjligt att reparera eller byta fogarna, göra
injustering och luft ning av installationen. Fördelarskåp med
serviceöppning placerad i våtzon 1 ska ha vattentät lucka och
vara provat och godkänt för anslutning mot väggens tätskikt.
Luckan får inte placeras i plats för bad eller dusch.
Läckageindikering ska mynna ut där man enkelt kan upptäcka
detta, dock inte i plats för bad eller dusch. Invändig
diameter på ledning för indikering av läckage ska vara minst
20 mm. Utloppet ska inte placeras närmre än 60 mm från
golvets eller väggens tätskikt. Fördelarskåp ska vara rengjort
så att indikering för läckage inte riskerar att sättas igen.
Se g. 3.2.3.
•Se Byggtekniska förutsättningar.
3.2.3. BYGGTEKNISKA
FÖRUTSÄTTNINGAR
Särskilda inbyggnader för fogar, i till
exempel schakt eller installationsvägg,
ska ha lätt åtkomlig service-
öppning som gör det möjligt att
reparera eller byta fogar, göra injustering
och luftning av installationen.
Service öppning för inbyggnad av fogar
som ska placeras i våtzon 1 ska ha
vattentät lucka och vara provad och
godkänd för anslutning mot väggens
tätskikt. Luckan får inte placeras i
plats för bad eller dusch.
Utrymme för fördelarrör i särskild
inbyggnad, i till exempel schakt eller
installationsvägg, ska ha vattentät
botten och vara försett med indikering
för läckage. Läckage indikering ska
mynna ut där man enkelt kan upptäcka
detta, dock inte i plats för bad
eller dusch. Invändig diameter på
ledning för indikering av läckage ska
vara minst 20 mm. Utloppet från en
sådan ledning ska inte placeras
närmre än 60 mm från golvets eller
väggens tätskikt.
I inbyggnad och installationsschakt
ska väggarna vara vattentäta 50 mm
över botten och tätt anslutna mot
denna. En botten ska vara plan för att
underlätta läckage indikering och
bottnens höjd ska anpassas till
läckage indikeringens utformning.
Utrymmets botten ska vara rengjord
så att indikering för läckage inte
riskerar att sättas igen.
Fig. 3.2.3. Fördelarrör för värmesystem.
18 Branschregler Säker Vatteninstallation 2016:1
 
Bob_the_builder
DIY_freak skrev:
Sitter du i svenska akademin och bestämmer att utrymme och plats inte kan betyda samma sak?
[länk]
Det blir omöjligt att kommentera på ett strukturerat sätt eftersom du redigerar inlägg löpande utan att ange vad som ändras, så jag nöjer mig med med följande;

Vi i Akademien tar inget ansvar för den "ordlista" du länkar till. Däremot erinrar Akademien om att det faktum att ord är synonyma i ETT sammanhang inte innebär att de är det i alla andra sammanhang. Vanligt logiskt felslut.

Det förefaller, bortom ordvrängandet, som att vi är överens i sak. Man FÅR leda ut skvallerröret i badrummet, dock inte i själva duschhörnet (eller baddito). Huruvida hall-/sovrums- eller vardagsrumsgolv är MER lämpade har Säker vatten inte angivit. Let's agree to disagree.

Åter till topic - om TS installation är felaktig kräver att man vet vilka branschregler som gällde vid installationstidpunkten. Att döma av prylarnas utseende är det bara något/några år gammal. Det innebär såvitt jag vet att fördelaren ska vara inbyggd i vattentätt utrymme med skvallerrör. Den är alltså felaktigt utförd, MEN den är inte dold (i perspektivet dolt fel). Man måste faktiskt leta upp fördelaren (och MAN kan vara en besiktningsman med uppdrag att besikta just vvs).
 
D
nino skrev:
Nja du hävdade väl att man inte skulle låta skvallerröret mynna i utrymme (rum) med golvbrunn? Oberoende av placering Jag menade att man skulle det, men det var tydligen inget krav.
Felet du gör är att jämnställa UTRYMME med RUM. Som jag har sagt ett flertal gånger nu så har jag använt UTRYMME som synonym för PLATS vilket de flesta ordböcker ger fullt stöd för medan de däremot ingen av de jag har tittat för ger något som helst stöd för din tolkning att UTRYMME skulle vara synonymt med RUM.

Jag har INTE sagt att man inte FÅR låta dräneringen mynna ut i RUM med golvbrunn. Det var när du envist hävdade att reglerna sa att det SKULLE mynna ut i rum med golvbrunn som jag skrev att det SNARARE är tvärtom, eftersom de förbjuder att det mynnar ut i utrymme (=plats) för bad/dusch och man skriver att det lätt skall upptäckas, vilket miljön i badrum i alla fall inte underlättar, då vatten i badrum inte precis är oväntat.
 
D
Bob_the_builder skrev:
Det blir omöjligt att kommentera på ett strukturerat sätt eftersom du redigerar inlägg löpande utan att ange vad som ändras, så jag nöjer mig med med följande;
Det torde inte vara så svårt, då jag alltid begränsar mig till att editera mitt inlägg så länge det befinner sig som sista inlägg i tråden (om det inte enbart är stavfel jag korrigerat). Ibland kan det se ut som om jag ändrat på ett inlägg efter att ett annat postats under, men det beror då enbart på att jag hållit på att skriva på det medan någon annan hunnit posta. Ett vanligt fenomen.

Alltså borde det bara vara för dig att läsa hela inlägget, eftersom du inte ens höll på att skriva någon kommentar till det medan jag skrev/editerade det.

Hela diskussionen om UTRYMME resp. PLATS är för övrigt tämligen oväsentlig, eftersom jag INNAN jag ens började använda ordet UTRYMME citerade den aktuella paragrafen ordagrant från Säkert vatten 2016-1, så det fanns inga tveksamheter om på vilket sätt jag använde mig av ordet utrymme.
 
Bob_the_builder
DIY_freak skrev:
Alltså borde det bara vara för dig att läsa hela inlägget, eftersom du inte ens höll på att skriva någon kommentar till det medan jag skrev/editerade det.
Eh... Jo.
 
Vilket tjafs det blev i slutet av denna tråd Vad hjälper detta TS ????:thumbdown:
//Goerana
 
Det hjälper inte TS, men det visar hur svårt det är att tolka/förstå regler. Vilket i förlängningen utgör en inte oväsentlig del av detta forum då lekmän undrar vad som specifikt gäller i deras fall.

Drar man detta ännu ett steg så kan det vara befogat att påstå att reglerna har passerat alla rimliga gränser när inte ens erfarna och insatta yrkesmänniskor tolkar kraven på samma sätt. Det känns då befogat att skippa hela regelverket och återgå till sunt bondförnuft, eller åtminstone väsentligt reducerade detaljbestämmelser.

Jag rekommenderar också att TS följer de råd som givits att åtgärda problemen, och sedan att ta detta förtret på erfarenhetskontot och gå vidare.
 
DIY_freak skrev:
Felet du gör är att jämnställa UTRYMME med RUM. Som jag har sagt ett flertal gånger nu så har jag använt UTRYMME som synonym för PLATS vilket de flesta ordböcker ger fullt stöd för medan de däremot ingen av de jag har tittat för ger något som helst stöd för din tolkning att UTRYMME skulle vara synonymt med RUM.

Jag har INTE sagt att man inte FÅR låta dräneringen mynna ut i RUM med golvbrunn. Det var när du envist hävdade att reglerna sa att det SKULLE mynna ut i rum med golvbrunn som jag skrev att det SNARARE är tvärtom, eftersom de förbjuder att det mynnar ut i utrymme (=plats) för bad/dusch och man skriver att det lätt skall upptäckas, vilket miljön i badrum i alla fall inte underlättar, då vatten i badrum inte precis är oväntat.
Om man läser längst bak i branschreglerna på sakervatten.se så är
Plats för bad/dusch = badkaret eller duschhörnan
våtzon 1 = plats för bad/dusch + 1m åt varje sida

i ditt inlägg #21 så skriver du följande:
"Det finns som sagt inget krav på att det skall finnas golvbrunn. Däremot förbjuds det att det mynnar i utrymme för bad eller dusch (där de flesta har sina golvbrunnar). Det finns ingen text om att det skall mynna där det inte gör skada, bara att det skall vara lätt upptäckt."

Du har alltså fel, då utrymme i det här fallet inte avser plats för bad som du hävdar utan troligare så likställs utrymme med just rum.

Även i branschreglerna avd 3.2.1 (förvisso tappvatten) så står det:
I utrymme med vattentätt golv kan fogar också placeras ovan demonterbart undertak eller i dränerat fördelarskåp i tak.

Även här menar man ju just rum.

När man läser förklaringarna så blir det solklart, utrymme = rum plats för bad = duschhörnan eller badkaret
ingenting annat

Jag är helt övertygad om att man i branschreglerna inte blandar och låter utrymme betyda en sak och i en annan avdelning en annan sak


EDIT:
Men du hade helt rätt i att det inte är något krav att golvvärmefördelarens skvallerrör ska mynna i rum med vattentättgolv med golvbrunn, där hade jag fel, men reglerna är som sagt minimikrav och bygga bättre är inte fel.

Jag skulle råda TS att iaf göra utrymmet så vattentätt som möjligt och om möjligt prova att ordna ett svallerrör eller iaf sätta ett fuktlarm, det är trots allt några liter vatten även i ett värmesystem
 
Redigerat:
D
nino skrev:
i ditt inlägg #21 så skriver du följande:
"Det finns som sagt inget krav på att det skall finnas golvbrunn. Däremot förbjuds det att det mynnar i utrymme för bad eller dusch (där de flesta har sina golvbrunnar). Det finns ingen text om att det skall mynna där det inte gör skada, bara att det skall vara lätt upptäckt."

Du har alltså fel, då utrymme i det här fallet inte avser plats för bad som du hävdar utan troligare så likställs utrymme med just rum.
Eftersom det var jag som skrev utrymme så är det JAG som bestämmer hur utrymme skall tolkas i mitt contex, eftersom utrymme är en helt vedertagen synonym för plats. Eftersom det i det inlägg i tråden där jag skrev just detta första gånge ÄVEN citerade just regelverket ORDAGRANT, så var det INGET SOM HELST TVIVEL om vad som avsågs. Det är bara DU och Byggare Bob som som har lyckats virra till det och glömt bort hur det hela började.

Citerar mitt ursprungliga inlägg nedan. Som du själv kan se, så finns det ingen tveksamhet om vad det var jag avsåg och jag diskuterade överhuvudtaget inte RUM när jag använde uttrycket UTRYMME.

DIY_freak skrev:
Det finns som sagt inget krav på att det skall finnas golvbrunn. Däremot förbjuds det att det mynnar i utrymme för bad eller dusch (där de flesta har sina golvbrunnar). Det finns ingen text om att det skall mynna där det inte gör skada, bara att det skall vara lätt upptäckt.

Säkert vatten 2016:1
Läckageindikering ska mynna ut där man enkelt kan upptäcka detta, dock inte i plats för bad eller dusch. Invändig diameter på ledning för indikering av läckage ska vara minst 20 mm. Utloppet ska inte placeras närmre än 60 mm från golvets eller väggens tätskikt. Fördelarskåp ska vara rengjort så att indikering för läckage inte riskerar att sättas igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.