Claes Sörmland skrev:
En väsentlig ändring av en eldstad som t ex nyinstallation ska anmälas till kommunen. När sedan installationen skett så ska den installationsbesiktigas av sakkunnig. Det brukar inte sällan vara en sotare som är den som anses vara sakkunnig och genomför besiktningen. Kommunen lyfter sedan eldningsförbudet.
Det var en vedeldad kamin när jag köpte huset. Godkänd och besiktigad.
Men tack för informationen.
 
Johan Andersson2 skrev:
Max temperatur på skorstenen utsida 100grader och max temperatur brännbart material 85grader.
Totalt livsfarlig regel då trämaterial som är i närheten av en skorsten kan självantända vid 70-75 grader om det är tillräckligt torrt.
 
R
Nej, 370°C är nog närmare sanningen :) Testa att lägga en bit tidningspapper i köksugnen (och se till att den inte nuddar själva värmeelementen) och försök få den att brinna. Vid maxtempen kring 275-300 mörknar det och luktar bränt, men det tänder ändå inte. Jag har byggt en högtemperaturugn som jag brukar leka med och lägger man in en torr träbit eller pappersbit brukar man ofta kunna gå upp till 450-500°C innan den självantänder med öppen låga (det kan dock börja glöda redan vid 350-400 - och kanske tänder om det får tid).
Trä kan dock sönderdelas och avge brännbara gaser (pyrolyseras) vid lägre temp - dessa kan det sen räcka med en gnista för att antända. Men det behövs ju ändå minst en 180-220° för det.
Vid 85°C händer ingenting - man bygger ju normalt en bastu av trä och där är det ju detta normal temperatur (i taket över aggregatet kan det nog ganska lätt bli över 100°C - träpanelen inte svart för det). Så dom reglerna är ju tilltagna med ganska god marginal.
 
R
Googlade lite på det - hittade några tester som visar lägre temp.
http://www.studera.com/tranano/kemi/Allmankemi/Antandn.html
http://sbf.se/ImageVaultFiles/id_116870/cf_74/DR_UTB_Allman_brandlara.PDF
Det är ju svårt att mäta exakt, för det kan ju ligga och pyra rätt länge och tända efter en tid. Det är inte så trevligt att göra det experimentet inomhus i en ugn (vilket man behöver för att få exakt kontrollerad temperatur) - det blir väldigt kraftig rökutveckling och lukt. Min ugn går upp fort i temperatur (om jag kör full effekt) - från rumstemp upp till 500° tar bara ca 4-5 min och då hinner det inte ryka så mycket innan det tänder med öppen låga, haha. Jag har dock aldrig lyckats få papper och trä att ens glöda vid så lite som 300°C (det brukar inte ens bli nån glöd eller särskilt mycket rök förrän man kommer upp i iallafall 320-330). Det är dock fortfarande långt ifrån några 85 eller 100°C.

Har nån lyckats få trä att antända så lågt som 70-80°C:
https://www.byggahus.se/forum/el/87016-ovetenskapligt-test-av-230v-spotlight.html
Så är det troligtvis mestadels en kemisk reaktion. I extremfall kan det då självantända även vid rumstemp - oftast gör det dock inte det utan det krävs en liten värmeboost för att sätta igång det (t ex en trasa som ligger i solen). Det kan ju vara t ex trä som varit behandlat med linolja och fått torka under en tid. Men då är det ju inte värmen i sig som är problemet
https://www.youtube.com/watch?v=S9MROuPyOH8
 
undine
Jag som tänkte låta installera en öppen spis i mitt hus från 1977. Nu blev jag livrädd :( Ja, klart man väljer en fackman, men ett litet fel så kanske det orsakar brand. Ingen är perfekt.
 
Är man lite händig är det bara att byta själv. Fråga sotaren om råd, de hjälper gärna till. De gör en besiktning före och efter. Och be dem ta en titt medan allt är "öppet" så man kan titta in, och ta bilder. Visa sotaren bilderna, och provelda lite papper för att kolla att alla rör och skarvar är täta. Innan du ger dig på att elda ordentligt. Ha brandsläckare/vatten/brandfiltnära till hands när du testar. Har bytt kamin två gånger själv. Nu senast till en kassett som ska muras in. Båda gånger har jag fått mura igen gammal anslutning och ta nytt hål i skostenspipan och mura in nytt stos och rör. Mitt hus är byggt 1852, och skorstenen är lika gammal. Den behöver lite ny puts uppe på vinden, annars inget större fel på den. Inget rör, bara tegel. Funkar prima. Eldat 4-5 ggr i den nya kassetten nu, men väntar med att mura in den tills det sotats och kollats nu efter vintern. Köpte min kassett begagnad, och det syns på rören att de har varit tätade i skarvarna med spistätmassa förut. Har bra sug, så går fint utan. Är dock en av grejerna jag vill kolla med sotaren - om han anser att jag bör täta där ändå innan jag murar in. Lycka till!
 
Claes Sörmland
MagicaDeHex skrev:
Jag som tänkte låta installera en öppen spis i mitt hus från 1977. Nu blev jag livrädd :( Ja, klart man väljer en fackman, men ett litet fel så kanske det orsakar brand. Ingen är perfekt.
Har du murstock så är ju det en väldigt robust konstruktion med en stor massa som ska värmas upp. Kunskapen om att murstockar har dessutom funnits länge så även äldre konstruktioner långt före 1977 är mycket säkra. Ska du installera skorsten från grunden så blir det troligen ändå någon typgodkänd sak som är väl utprovad med tydlig installtionsbeskrivning. Dessutom så ska din nya eldstad installationsbesiktigas och då kollar ännu en person - ofta sotaren - att inga uppenbara dumheter har gjorts vid installationen. Efter några år blir det dessutom brandskyddsbesiktning av eldstaden av en av kommunen utsedd kontrollant (sotaren). Syns då tecken på fara (t ex sotbildning, rökläckage, bränt trä) så får du eldningsförbud.
 
Det kan visst självantända vid ca 75 grader. Ponera att du har en skorsten och så har du trärunt den som torkas ur mer och mer varje dag, tillslut är den tillräckligt torr för att kunna självantända vid 75 grader. Det tar tid för det att torka ut, men det gör det tillslut, varför inte bygga det dumsäkert från början istället så det i princip inte kan hända når. Finns alldeles för många människor som inte vet hur man ska elda på rätt sätt och som borde ha eldförbud.

Man får lära sig detta sv sotarmästaren på egensotarkursen, väldigt intressant kurs i alla fall den som hölls här.
 
Claes Sörmland
Hade sotarmästaren några referenser till publicerade mätningar?

Här en sammfattning av mätningar från 1991:

Skärmavbild 2016-01-30 kl. 12.52.40.png

Anpassat från M.L. Janssens, "Fundamental Thermophysical Characteristicsof Wood and their Role in Enclosure Fire Growth." PhD Thesis, University of Gent (Belgium) 1991 i http://www.iafss.org/publications/aofst/1/380.
 
Står inget om fuktförhållande! Jag antar att testen är gjord under normala förhållanden och det är nåt helt annat. ALLA sotare jag pratat med känner till detta samt brandingenjör som jag haft kontakt med.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Jag letar och letar men hittar inte stöd för att så låga temperaturer kan få trä att brinna. Hittar du något eller har några kontakter att fråga så är jag mycket intresserad!

Kan det vara ett missförstånd där man har menat att trä isolerar murstockens så att temperaturen kan stiga och då komma upp i så höga temperaturer att träet kan antändas?

En sammanfattning av den vetenskapliga litteraturen (2002):

Skärmavbild 2016-01-30 kl. 13.58.12.png

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...gn.pdf&usg=AFQjCNHHhmIrzjbkVOnGLF78st-y_K2yoQ
 
Claes Sörmland
Så plötsligt levererar Google!

Ja, det finns en vetenskaplig diskussion om att trä som under långa perioder (månader till år) utsätts för temperaturer under flampunkten kan ta eld p g a att det egengenererar värme (även detta kontroversiellt). Detta menar man ha observerats som brandorsak ute i verkligheten (t ex varmvattenrör som uppenbart har orsakat brand i kontakt med trä). Hårda experimentella data som stödjer detta uppslag var i alla fall 2003 inte tillgängliga.

Läs om argumenten här (författaren argumenterar för):

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...WpiaeO3nE6aV66gRUVJAoQ&bvm=bv.113034660,d.bGQ
 
Redigerat:
C
Claes Sörmland skrev:
Ja, det finns en vetenskaplig diskussion om att trä som under långa perioder (månader till år) utsätts för temperaturer under flampunkten kan ta eld p g a att det egengenererar värme (även detta kontroversiellt).
Det var en populär tråd här för några år sedan då någon hade råkat ut för en riktigt otrevlig brand just pga trä som hade legat för nära murstock/rökrör om jag minns rätt, och att det hade gått till så att träet under en längre tid torkats ut av värmen tills det till slut bara var fnöske som återstod varvid det hade antänds.

Nu tror jag inte att det handlade om något mystiskt fenomen i det fallet, utan träet hade nog utsatts för avsevärda temperaturer. Men faktum kvarstår att det bevisligen kan dröja lång tid innan ett sådant fel leder till brand.
 
Har kontaktat en kompis som pluggat till brandingenjör så får vi se vad som står i deras bibel angående detta, får svar om några dagar förhoppningsvis! :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har läst om exempel på att trä ska ha antänts vid så låga temperaturer som 60-70 grader men då har det varit fråga om trä som utsatts för denna temperatur kontinuerligt i ett antal decennier och sådana förhållanden blir det ju aldrig vid en skorsten i en villa.

I plan och bygglagen är ju det formella kravet max 85 grader vid brännbart material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.