Sophie skrev:
jag vill ju inte heller ha fläckar av röd saft till exempel... eller hur blir fläckar? Tar skivan färg om man spiller eller vad? ;)
:)
vid spisen oljas den ju automatiskt när man steker :) . Jag har inte fått fläckar på skivan men på kakelfogen blev den röda råa körsbärssaften först röd när den sugits in och det gick inte att rädda även om jag var snabb med trasan :(. Men sen blev det gråaktig blå när den torkat. Fogarna brukar ju ofta ha en för bra sugförmåga.
Kanske blir den röda saften också gråaktig på marmorn? Då skulle det inte störa så mycket på den gråa mönstrade ytan. På min marmor var det syltspill som legat ett bra tag innan jag upptäckte och torkade av utan att det blev synliga efterlämningar. Kanske sockret hindrade insugningen på djupet? Densiteten på sylt är ju högre än råsaftens.
Har svårt att råda dej något men som alltid är den första fläcken en katastrof och dom som följer efter heter patina :).
Man skulle nästan ha en provbit av skivan och behandla den lika som skivan för att sen testa på om den har blivit tålig. Du kan kanske skaffa en provbit?
Lycka till med Carraran!
gaia
 
Tassar här då jag också är sugen på marmor i köket så småningom. Tänkte precis som gaia att man borde ha en provbit att testa på... Det brukar man ju kunna få av tillverkaren?
 
Vi har börjat fundera på hur vårt framtida kök skall se ut och vi skulle gärna ha bänkskivor i marmor. Men så har vi hört och läst att marmor skall vara väldigt känsligt. Ni som har marmorskiva och som nu även fått några år mer erfarenhet: Hur ser era bänkskivor ut nu? Tycker ni att de åldrats på ett bra sätt?
Vi lagar mycket mat, syltar och saftar och har ofta bjudningar med många gäster och det blir en del slabb och spill. Funkar marmor då?
 
Med marmor 2008-2016 svar ja!
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Har haft marmor sedan 2011 och vi är jättenöjda. Använder köket mycket till matlagning, bak, saftning, syltning, styckning etc och det funkar bra. Skulle valt samma igen om jag skulle bytt.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag tror nog att vi vågar oss på en marmorskiva i köket.
 
Det finns ju material som Silestone och liknande (inte Corian!) som går att få i stort sett i vilket mönster som helst. Tåligare än sten eftersom det är fritt från porer men med samma egenskaper och lättare att måttanpassa.
Vet inte hur det kostar i jämförelse men antar utan att veta att det borde vara kostnadsneutralt i jämförelse med marnor och alla behandlingar man behöver göra.
 
Var inne på se.silestone.com och tittade. Bianco Rivers ser ju ut som ljus sten.
Bäst är ju att titta på det live. Det finns t ex på HTH.
 
Värt att tänka på är att inte ha glanspolerad marmor, den får lätt matta fläckar. Jag har mattslipad marmor, som jag med ojämna mellanrum "impregnerar" med såpa. Såpan reagerar med kalken i marmor och då bildas kalktvål, som ger en hård och tålig yta. Lättskött, och inga specialmedel behövs.
 
Jag använder symaskinsolja på min. Många stenleverantörer rekommenderar detta och det funkar bra. Vi oroar oss inte så mycket för fläckar längre pga detta. Ta en matt skiva och inte polerad så åldras den snyggare och jämnare.
 
falkn skrev:
Jag använder symaskinsolja på min. Många stenleverantörer rekommenderar detta och det funkar bra. Vi oroar oss inte så mycket för fläckar längre pga detta. Ta en matt skiva och inte polerad så åldras den snyggare och jämnare.
Symaskinsolja!?
Hur smakar det brödet och hur nyttigt blir det?:(

För er som inte testat men marmor är världens bästa underlag för bakning:)
 
Symaskinsolja är korrekt! En smaklös, ofärgad mineralisk olja, som inte riskerar att härska som matolja gör.
 
TorpAnders skrev:
Symaskinsolja!?
Hur smakar det brödet och hur nyttigt blir det?:(

För er som inte testat men marmor är världens bästa underlag för bakning:)
Den är smak, lukt och färglös. Jag har aldrig märkt nåt i alla fall. Man stryker på ganska flödigt och torkar sedan bort överflöd efter någon timme.
 
Är symaskinsolja detsamma som parrafinolja? När jag skaffat naturstenskivor (marmor och kalksten) har jag alltid fått med en flaska parrafinolja för efterbehandling. Jag har också använt våtslippapper i 320- och 500-korn för att slipa/putsa fläckar som t ex kan uppstå av citronsaft. Det har fungerat klockrent och bänkarna blir som nya efter behandling. Det fungerar givetvis bara på finslipade skivor - inte polerade.
 
krillek skrev:
Är symaskinsolja detsamma som parrafinolja? När jag skaffat naturstenskivor (marmor och kalksten) har jag alltid fått med en flaska parrafinolja för efterbehandling. Jag har också använt våtslippapper i 320- och 500-korn för att slipa/putsa fläckar som t ex kan uppstå av citronsaft. Det har fungerat klockrent och bänkarna blir som nya efter behandling. Det fungerar givetvis bara på finslipade skivor - inte polerade.
Nej, det är inte samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.