Håller på att få ett kök installerat.
Frågade snickaren om man inte skall ha ventilationsgaller i golv och taksockel där inbyggnadsugn/micro sitter, samt i taksockel ovan kyl och frys.
Han sa att detta inte behövs.

Har han rätt eller fel i det?
Måste väl vara att föredra
 
Klart, att det behövs, i varje fall till kyl och frys. Det finns färdiga galler som man kan måttanpassa.
 
Kyl och frys brukar vara rekommenderat. En modern inbyggnadsugn blåser ut varmluften i framkant så där brukar inte behövas.
 
A
svartöra skrev:
Moderna kylar och frysar borde vara så välisolerade att de inte avger några större värmemängder som kräver galler.

Om vi bara tar en (A+) frys ur högen:
[länk]

så drar den vid någon slags typiska användning 307 kWh/år, dvs mindre än en kWh per dag, typ som en 40W lampa.
Men får den ingen ventilation måndublas energiförbrukningen
 
electroluxaren skrev:
Men får den ingen ventilation måndublas energiförbrukningen
Mångdubblas låter överdrivet. Värmen läcker givetvis ut via väggar, tak, socklar osv. Frågan är vilken temperaturökning man får eftersom det läckaget inte kan överföra samma effekt som en luftström, men min poäng är alltså att moderna grejor är välisolerade och därmed blir det inte fråga om några stora effekter som ska kylas bort.

Mätvärden vore intressanta.
 
inbyggnadsugnarna kräver också ventilation. Garantin gäller ej vid installationsfel.
 
electroluxaren skrev:
Men får den ingen ventilation måndublas energiförbrukningen
Det tror jag med, för att kondensorn på baksidan av skåpet ska fungera effektivt så krävs det
att luft cirkulerar och kyler av rören.
Om det är 45 gr bakom skåpet istället för ett fristående skåp med 22 gr bakom gör
nog en stor skillnad.

En luftvärmepump utan fläkt i innerdelen värmer nog inte så effektivt heller.
 
Peter2400 skrev:
Om det är 45 gr bakom skåpet istället för ett fristående skåp med 22 gr bakom gör
nog en stor skillnad.
Men tänk på att du bara har 40 W för att bygga upp en så stor temperaturskillnad. Jag är tveksam till att det blir någon skillnad alls i praktiken.
Hade frys+kyl dragit säg 800W så hade det varit fråga om en helt annan effekt att kyla bort. Då hade det blivit en avsevärd temperatur bakom skåpet utan luftväxling.

Om du stoppar in en en 40 W lampa i ett vanligt köksskåp och stänger dörren, hur mycket varmare blir det därinne? Blir det verkligen 20 grader varmare?


En luftvärmepump utan fläkt i innerdelen värmer nog inte så effektivt heller.
Jämförelsen haltar eftersom det där är fråga om två tiopotenser högre effekt.
 
C
svartöra skrev:
Jag är tveksam till att det blir någon skillnad alls i praktiken.
Klart det blir skillnad. Luftkonvektion är ett relativt effektivt sätt att överföra värme. Testa att låta ett par fönster stå öppna en kylig dag så får du se :p
 
svartöra skrev:
Men tänk på att du bara har 40 W för att bygga upp en så stor temperaturskillnad. Jag är tveksam till att det blir någon skillnad alls i praktiken.
Hade frys+kyl dragit säg 800W så hade det varit fråga om en helt annan effekt att kyla bort. Då hade det blivit en avsevärd temperatur bakom skåpet utan luftväxling.

Om du stoppar in en en 40 W lampa i ett vanligt köksskåp och stänger dörren, hur mycket varmare blir det därinne? Blir det verkligen 20 grader varmare?



Jämförelsen haltar eftersom det där är fråga om två tiopotenser högre effekt.
Du kan inte jämföra en frys med en 40W lampa, en frys är en värmepump som avger betydligt mer värme på baksidan än vad den förbrukar.
Vår Husqvarna frys har en anslutningseffekt på 110W, och även en uppgiven siffra på 258W som rimligtvis är värmeeffekten från kondensorn.
Och ja, det kommer bli minst
20 gr varmare om du stänger in den i ett skåp.
 
En del (många) inbyggnadsugnar behöver bara ventilationsspringa bakom som har kontakt med sockeln (men det behövs inget galler i sockeln). Inget galler i fronten ovanför (ibland dock en öppning längs bak på översidan av inbyggnadsskåpet). Titta i installationsinstruktionen, där brukar det vara tydligt beskrivet (dock struntar många köksplanerare att kolla detta, hände nyligen en bekant till mig där ett av de största köksföretagen i onödan höjt hans inbyggnadsskåp med ca 15 cm för att klämma in ett fult galler som enligt tillverkaren, Siemens, inte alls behövdes).
 
Sådana öppningar har jag i mitt skåp hela vägen upp (240 cm) sen är det öppet ovanför och ytterligare 60 cm till tak. Mikron är ju dessutom väldigt frun så där är ju mycket luft med.
 
svartöra skrev:
Moderna kylar och frysar borde vara så välisolerade att de inte avger några större värmemängder som kräver galler.

Om vi bara tar en (A+) frys ur högen:
[länk]

så drar den vid någon slags typiska användning 307 kWh/år, dvs mindre än en kWh per dag, typ som en 40W lampa.
Fungerar inte ett kylskåp som så att man leder bort värmen för att det ska bli kallt??? Kan man då inte leda bort värmen så blir det ju inte kallt... Kylskåp ska alltid ha ventilation likaså en hel del ugnar och mikros
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.