Håller på med badrumsrenovering och ska sätta upp en bänkskiva med infälld ho vid torktumlare och tvättmaskin (se bild). Där sitter nu en tvättbänk i plåt men vi vill byta ut den och ha ett bänkskåp+skiva istället.

Så...hur gör jag? Har fått höra att diskhoar ibland kommer med en mall för utsågning, så den biten klarar jag nog av. Men hur gör jag med blandaren? Ska jag låta rörmokaren (som ska koppla in allt) sätta dit den eller kan jag göra det själv?

Sen undrar jag hur man sätter upp själva bänkskivan? Jag tänker mig laserpass + reglar på väggen som skivan får vila på. Bör jag limma fast den i reglarna eller räcker det om den vilar där och jag lägger en silikonfog mot väggarna?

Tacksam för svar!

IMG_4526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Jag skulle tro att det finns en ganska stor risk att man stöter till bänkskivan och spräcker fogen om sen inte sitter fast. Men skruv är väl bekvämare än lim?
 
Jag skulle skruva skivan underifrån, troligtvis med vinklar. Limma inte fast den, den kan behöva tas loss om något krånglar.
 
Då måste jag skruva underifrån = extra bök. Men kanske mer stabilt.
 
Reglar på väggarna som du tänkt plus ett par vinklar+skruv som bara har till uppgift att låsa skivan på plats, dra undan maskinerna så är det inte speciellt krångligt att krypa under skivan och dra dit det hela.
 
M
Craftboy skrev:
Då måste jag skruva underifrån = extra bök. Men kanske mer stabilt.
Bökigare att hålla på och foga om skivan stup i kvarten :)
 
Hemmakatten
Vår skiva över TT och TM är 130cm lång, I vit laminat. Den skivan är fastskruvad i reglar på kortänderna och vid bakre väggen, dvs skivan vilar inte på tvättmaskinen. Mycket bra eftersom man ibland behöver dra ut maskinerna.
 
Ikea har stöd för bänkskiva, ett slags längre vinkeljärn, kostar hela 9kr. Använd några såna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.