Tja,. varför välja det ena eller det andra? Man får väl ha båda typerna men jag har sett att på nyare installationer används EKK, varför?
 
Vad menar du? EKK är en kabel, FK är bara enkelisolerade ledare.

Var menar du att EKK används i badrummet?
 
Antigen 3 st FK i vprör eller 1 st EKK med 3 ledare i vp rör
 
FK i rör i badrum är helt okej att använda
 
Är det inte så att om trådarna ex. skall passera igenom en gummigenomföring till något som håller IP44, så bör det vara en rund kabel för att packningen skall täta ordentligt.
 
hempularen skrev:
Är det inte så att om trådarna ex. skall passera igenom en gummigenomföring till något som håller IP44, så bör det vara en rund kabel för att packningen skall täta ordentligt.

Tack, det låter ju rimligt !
 
Hej,

försökte Googla lite, men kom bara till denna tråden.

Badrummet i en sommarstuga tillhörande familjen luktade lite illa. Monterade en Pax Calima fläkt som byter ut luften lite emellanåt.

Bytte kablarna från hall till badrum, så jag fick med obruten fas till lampan.

Ville inte borra i tätskiktet (kakel) så satte låsbara kabelkanaler från lampan till frånluftskanalen. Fläkten är IP44.

Hade inte EKK med mig (var spontan montage), men hade FK på plats pga annat tidigare jobb. Vet att FK är godkänt i låsbara FK kabelkanaler (detta är godkända kanaler för den typen av plast). Men glömde fråga Ahsell om det skiljer om det är godkänt i badrum också?

Precis vid utgången från lampan, och vid ingången till fläkten så skyddade jag FK extra med en överbliven mantel från en kort bit EKK. Dessutom går kabelkanalen hela vägen "till ingången". Så ingenstans syns FK tydligt. Och alla hörn är med låsbara "hörnor".

Det sitter ganska långt ifrån vattenbesprutning.

Men om det är så att FK är "väldigt känsligt" för vatten och kräver det extra lagret gummi pga av exempelvis materialet torrspricker med åren pga fuktig miljö så kanske det är värt byta kabeln framöver?

Dock kommer ju kanalen skydda det mesta kan jag tycka. Och så fuktigt blir det ju aldrig. Men vill ändå fråga. Gnager mig lite i och med jag inte vet :)

Anläggningen skyddas av JFB givetvis.
 
Jag kan inte heller hitta något förbud mot FK i kanal i badrum så här i hastigheten, men inte heller att det uttryckligen är tillåtet.

En kabelkanal är ju inte lika tät mot vatten som en mantlad kabel, men annars ger den en ett minst lika bra skydd. Reglerna är inte 100% tydliga men säger att en oskadad mantel och isolering hos kablar anses utgöra skydd mot inträngning av fukt vilket man skulle kunna vända till ett förbud mot FK. En allmän praxis med oklart ursprung är också att FK ska undvikas i rör där det finns risk för kondens. Likaså tillåts inte FK i rör i mark.

FK är annars inte mer känslig än ledare i en kabel, den är inte känslig alls utan tål vatten utmärkt, dess isolering typtestas i vatten tror jag! Den är precis lika motståndskraftig som en kabel. Skillnaden är regeln som kräver dubbla skyddsbarriärer vilket betyder att en dubblering av isoleringen kring FK skapar en kabel (FKK) :) Men man ska väl inte utsätta den för vatten för det.

Så frågan verkar handla mest om hur torrt det är där kanalen är monterad, om det finns risk för vattenbesprutning eller kondens.
 
  • Gilla
davidhell
  • Laddar…
Dock så är FK eller FKK/EKK/EKLK ej godkänd för förläggning i vatten, men det handlar det ju inte om i det här fallet. Jag tycks minnas att det har nått att göra med att den PVC man använder inte är absolut tät utan att vatten med tiden tränger igenom ??
 
  • Gilla
davidhell
  • Laddar…
Jo, jag vet inte om PVC är dålig i vatten då t.ex EKKJ och EKLK tillåts, men PE är ~3 ggr bättre. Sedan är det kraftkabel som används i mark, inte installationskabel så EKLK är ett undantag.

Man kanske kan sammanfatta frågan med att FK i kanal bör undvikas i badrum även om det inte går att säkert säga att det är fel.
 
  • Gilla
davidhell och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.