Håller på att bygga om och då har vi tagit ned en gamal timmer vägg för att öppna få mer öppen planlösning.
Men konstruktören rekommenderade att behålla översta balken samt ca en meter ifrån ytterväggen då den är hopflätad och kan dra med sig annat om man tar bort den.

Så vi har gått på hans rekommendation och skall spara en bit då vi tänker att det går att betsa? den väldigt mörkt.
Men den har varit lerklinad så är den dels lerig så klart och även upphuggen så leran skall fastna.

Hur behandlar man denna på bästa sätt för att få en mörk och fin yta?
Vill ju helst inte att man skall få flisor.
Men slipa för mycket så försvinner ju den gamla stilen med.

20160127_205224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160127_205241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant eftersom jag också funderar på att förstora dörrhål i mina timmerväggar. Enligt vissa här på forumet är det strängt förbjudet att ens röra timmerväggar då de är en väsentlig del av konstruktionen. Att mixtra med dessa väggar kan på sikt ge problem med bulnande väggar. Jag vet inte vad man ska tro men Jag tror det är olika från fall till fall och man kan inte säga något generellt.

Men om man läser på tex http://www.hallahus.se/renovera/interioren/invandiga-andringar/planlosning/ så verkar ju den teorin kunna stämma, tex "För det timrade huset är det materialet och tekniken som gett förutsättningarna för planlösningarna. Det tillgängliga timrets längd har utgjort en begränsande faktor och behovet av sammanbindningar, knutningar för att skapa stabilitet har lett fram till de planformer vi kan se."
 
Lerklining i yttervägg har ju en stor betydelse för vindtätning och isolering så densitet jag aldrig ta bort. I mitt hus byggdes en del traditionella dubbeldörrar i timmerstommen om till skjutdörrar i slutet av 20-talet, så av naturliga skäl kapades en hel del av timret bort då. Vi har inte märkt några sättningar av den åtgärden, men såklart behölls ju 3-4 skift av timret intakt ovanför dörrhålen.
 
Öppen planlösning hör inte hemma i timmerhus och det är inte byggnadsvård att förstöra arkitekturen. Det har inget med byggnadsvård att göra så du postar i fel forum.

Även on huset du råkar hålla på att renovera/förstöra är gammalt så har dina frågor inget med byggnadsvård att göra. Att fixa ytorna "mörka och fina" på timmerväggar var inget man gjorde förr.

Dessutom är det oerhört fult med stora rum som tidigare var två rum. Det syns ju väldigt tydligt att det tidigare var två rum eftersom väggen inte är borttagen hela vägen upp. Att ha en vägg som sticker ut en meter från ytterväggen som trådskaparen tänkt är ju inte så snyggt och förstärker intrycket av att det tidigare var 2 rum. En murstock mitt på väggen är kanske inte heller det optimala.

Här är ett sönderrenoverat hus till salu där de tagit bort timmerväggen mellan kammaren och köket. Vem vill bo så där?
Är detta snyggt tycker ni? Varför är behovet av öppen planlösning så viktig år 2016?


T2FI0GPU_q100_h640_w960_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://beskrivningar.capitex.se/all...SI9P2NVAUIB3&TYP=CMVilla&Skin=Storsjomaklarna
 
Redigerat:
Håller med om att tråden är postad i fel del av forumet. Men att man inte kan få göra som man vill med sitt hus, det tycker jag är märkligt. Det finns ingen anledning att klanka ner på TS för hens åsikter om vad som är snyggt.

Vad du tycker är fult eller inte får stå för dig. Känns lite onödigt med en sådan demonstration om din subjektiva uppfattning som svar på TS fråga.

Ta't lugnt. Du har dina åsikter, andra sina. ;)
 
oliva skrev:
Öppen planlösning hör inte hemma i timmerhus och det är inte byggnadsvård att förstöra arkitekturen. Det har inget med byggnadsvård att göra så du postar i fel forum.

Även on huset du råkar hålla på att renovera/förstöra är gammalt så har dina frågor inget med byggnadsvård att göra. Att fixa ytorna "mörka och fina" på timmerväggar var inget man gjorde förr.

Dessutom är det oerhört fult med stora rum som tidigare var två rum. Det syns ju väldigt tydligt att det tidigare var två rum eftersom väggen inte är borttagen hela vägen upp. Att ha en vägg som sticker ut en meter från ytterväggen som trådskaparen tänkt är ju inte så snyggt och förstärker intrycket av att det tidigare var 2 rum. En murstock mitt på väggen är kanske inte heller det optimala.

Här är ett sönderrenoverat hus till salu där de tagit bort timmerväggen mellan kammaren och köket. Vem vill bo så där?
Är detta snyggt tycker ni? Varför är behovet av öppen planlösning så viktig år 2016?


[bild]

[länk]
Tack för dina åsikter, men jag gör precis som jag vill i mitt hus.
Det är jag som ska bo där och hur andra tycker att jag inte borde göra får gärna tycka som de vill.

Hittils ser det jättefint ut, och anledningen är att vi vill ha öppet så vi kan se barnen när de leker samtidigt som vi lagar mat.

samt laga mat ihop med gäster istället för att någon gömmer sig i köket och inte kan se övriga sällskapet.

Ska lägga upp kort sedan så får du avgöra själv om det var fel att riva ut ett gamal utslitet badrum och göra ett öppet rum istället.
 
Vill gärna se resultatet sedan!
 
robban22 skrev:
Tack för dina åsikter, men jag gör precis som jag vill i mitt hus.
Det är jag som ska bo där och hur andra tycker att jag inte borde göra får gärna tycka som de vill.

Hittils ser det jättefint ut, och anledningen är att vi vill ha öppet så vi kan se barnen när de leker samtidigt som vi lagar mat.

samt laga mat ihop med gäster istället för att någon gömmer sig i köket och inte kan se övriga sällskapet.

Ska lägga upp kort sedan så får du avgöra själv om det var fel att riva ut ett gamal utslitet badrum och göra ett öppet rum istället.
Det är ingen som ifrågasätter att du gör som du vill med ditt hus. Men snälla be en moderator flytta tråden till ett annat forum. Där hittar du säkerligen fler jämlikar som gillar det du gör. Det gör vi inte här eftersom det inte har med byggnadsvård att göra.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Såvitt jag vet finns det ingen regelbok som avgör vad som får klassas som byggnadsvård och därmed får tillträde till detta forum och vad som ovillkorligen skall förpassas till andra forum på grund av att det inte faller alla på läppen. Vi kan givetvis ha helt olika syn på vad byggnadsvård är, men en person som tar sig an ett gammalt hus, vårdar det säkrar en framtid för huset - oavsett om det sker med planglas, plastfärg, moderna installationer och gud förbjude - öppen planlösning :eek: får gärna mina råd och respekt!
 
  • Gilla
pelrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.