JKrister skrev:
Jo skulle det inte vara för den där sista 1 metern sjulle jag säga att stocken räcjer utan problem. Men i o med att du vill förlänga spännvidden blir det svårare.

2kN/m2 är samma som 200kg/m2, ett schablonvärde.

Om jag förstod balkarna rätt så bär den väggen upp halva golvet, en fjärdedel på ena gaveln och den sista fjärdedelen på andra gaveln.
Det var 8,5m långt och väggen bär då upp 4,25m golv (4,25 x 4,7)kvm.

Limträ eller inte spelar ingen roll om man inte kan konstatera om taket belastar väggen eller ej. Nockbalken avlastas med pelare vid murstocken, vart går den kraften ner?
du säger att stocken räcker som den är trots att den är urkapad till ca 80% där dessa klossar står? då tror jag hellre att stocken under är den mer bärande vilket jag tänker ta bort.
och där har vi en anledning till att jag tänkt bulta ganska tätt så stocken håller ihop sig själv eller vad man ska säga

ja du förstod rätt, och då förstår jag även din beräkning av golvytan :) men eftersom mellanbjälksstockarna går från yttervägg till yttervägg tror jag inte mellanväggen är riktigt nödvändig, men den kanske hjälper till så de inte bångnar ner.

jag kommer gjuta plintar eller sula så kraften från de nya pelarna går direkt ner i marken
 
Redigerat:
tillägg:
det kommer stå en ny isokern skorsten där den gamla stod men den är bara 40cm bred,
så när jag tänker efter så kan jag ju likaväl ställa en stolpe 40 cm från väggen så ökar spännvidden bara med ca 60cm istället för 1 meter om det hjälper till att stadga det hela? och man bygger som en vägg på 40 cm bredvid den nya skorstenen
 
Bump bump:)
 
Som normalt på timmerhus har du ett ryggåstak. Takets tyngd tas upp av de 3 längsgående stockarna; nockstock och en ås på var sida, (dvs fr gavel t gavel), samt ytterväggarna. Tyngden förs ner via gavelväggarna och den tvärgående mittväggen. Det innebär att denna vägg som du tänker ta bort inte belastas alls av yttertaket.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi är inte riktigt på samma nivå vad gäller säkerhet hos bärandesystem.

Nedböjningen ökar med längden^4 och minskar med faktor höjden^3.

Jag vill inte bidra till något till nån som inte begriper allvaret...
 
Jag kapar denna tråd som fick ett så abrupt slut senast den var uppe :confused:

Jag tycker det är jätte bra att kunna få hjälp att begripa saker som jag inte begriper, så att säga. Man vill ju så mycket ibland och man tror att man pratar med kunniga hantverkare osv.

Jag trodde tex att jag kollat upp saker och ting men ju mer jag läser desto mer tror jag att jag ska ta det mer på allvar det här med bärande väggar i timmerstommar. De hantverkare jag pratat med (2 st som jag hade förtroende för och med goda referenser) har sagt till mig att jag kan i stort sett riva väggarna i mitt timmerhus så länge inte mellanbjälklaget är skarvat över dem eller de är bärande på annat sätt.

Därför gjorde jag så här: IMG_8671.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket jag börjar ana inte var så smart. Detta är ju dock inte en tvärsgående vägg till bjälklaget och den bjälke i mellanbjälklaget som ligger överst i denna vägg är ej skarvad utan går från yttervägg till yttervägg. Jag behöver alltså råd och förslag på hur jag bäst nu ska göra. Hade tänkt ha öppen planlösning helt efter inrådan av hantverkare men förstår att det nog är en dröm som får gå till spillror :(

Men att öppna upp dörrhålen borde väl vara lugnt, men hur mycket större kan man göra dem utan att det påverkar bärigheten riskabelt? Bifogar även en planlösning Planlösning före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är väggen vid murstocken in till köket i biblioteket som syns på första bilden.
 
Jaha....du ger dig inte.
Dina hantverkare är helt uppenbart totalt okunniga på timmerhus. Du har frågat av fel folk helt enkelt. Som att fråga en möbelsnickare om råd gällande skorstensmurning.

Vad innebär att "öppna upp"?

Normalt är stockarna dymlade 20-50 cm in från svärdet. Om det är absolut nödvändigt för att få huset användbart kan man bredda något dörrhål och förlora de dymlingarna men börjar man gnaga av stockändorna så brukar det leda till att när man sågar spåret för nya svärdet så möter man dymlingarna och då är väggen rejält försvagad. Därför skall man inte bredda dörrhål om det inte är nödvändigt...... och framför allt måste man sätta in fullgoda svärd i alla öppningar.
Utan svärd blir det som i en timmerstomme jag arbetade med. På halva husets längd och ena gaveln bars hela övervåningen av fönsterkarmarna och på några plankor som var spikade mot stockändorna i stället för svärd. Timret mellan fönsten hade rasat ihop och bar ingenting. Någon hade förstorat fönsterhålen och sågat bort en massa dymlingar och inte satt in svärd. Naturligtvis hade väggarna kalvat ut någon stock. Då hade de hade bara bilat av de kalvade stockarna och spikat skivor på.
Behöver jag säga att huset var ostadigt.......
Jag fick lyfta upp övervåningen och ta bort timret mellan fönsterhålen och timra delvis nytt och sätta in svärd och dymlingar.

Jag råder dig att timra upp väggen du nyss tog ned. Vanligtvis brukar takkonstruktionen och någon mellanvägg på vinden stå på den tvärgående mellanväggen. Då du tar bort delar av den blir det mer last på de delarna som finns kvar.
Det hellånga timret ovanför dörrarna har som uppgift att hindra långsidorna från att tryckas ut. Trycks långsidorna ut så dras mellantaksbjälkarna ur sina infästningar och mellantaket rasar in. Annars händer ingenting dramatiskt.
 
Det finns inga mellanväggar på vinden och väggen på bilden hade inte ens några svärd. Det kanske inte förändrar något nämnvärt men jag tycker det verkar som att du generaliserar? Jag tror att det förekommer ganska stora variationer i hur man byggt och man ska nog sätta sig in mer i konstruktionen innan man uttalar sig så tvärt. Är min känsla. Sen kan det givetvis vara så att du har rätt ändå.

Vi får se, jag ska rådgöra med några timmermän i trakten, fortsättning följer.
 
Har gjort något liknande där jag har tagit bort hela innerväggar.
Jag löste det med att tilläggs isolera utsidan med stående 45x95 (95 utåt) på 60cc.
Reglarna skruvades med 180mm långa skruvar i var 3e stock.
Liknande på insidan, skruva vertikala 45x45

Jag kan inte tänka mig att vägen kommer att krokna på de närmaste 50 åren

/Odd
 
Det är ju också ett alternativ. Bara man stabiliserar på något sätt så går det ju. Och det är absolut fler sådana lösningar jag önskar.

Den här tråden som någon tipsade om var mycket bra och visar just det, att allt är möjligt: https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/242018-forsta-huset-kopt-totalrenovering-3.html

Jag har dock börjat tänka om kring den öppna planlösningen och tänker nu i banor av att ha kvar innerväggarna men förstora dörrhålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.