Undrar om det behövs en förenklad nybyggnadskarta för komplementbyggnad?
Har skickat in en anmälan om att jag vill bygga en gäststuga på tomten enligt attefallsregler och fått brev av kommunen om komplettering av anmälan det kommunen vill ha är en
Förenklad nybyggnadskarta för ca 5000 kr och sektionsritning,
 
Det kan nog variera från kommun till kommun (och kanske även inom samma kommun men i helt olika bebyggelseområden), men ja, det är ganska vanligt. NÅGON typ av kartunderlag behöver man alltid för att rita in sitt planerade bygge på, även om det bara är en bygganmälan och inget bygglov. Men det är upp till kommunens handläggare att avgöra hur aktuellt och detaljerat detta kartunderlag måste vara, det regleras inte i PBL.
 
Det låter otroligt dyrt för en förenklad nybyggnadskarta. Är det ett pris som de säger att kartan kostar?
 
Ja. 5200. Nybyggnadskarta kostar över 8000 😈
 
Fullt normalt pris i Stockholmstrakten. Man ska ju ta med i beräkningen att de faktiskt kommer ut och mäter in allt av vikt på din och angränsande tomter också för att få en ajourhållen karta, och inte bara trycker ut en karta på det som råkar ligga i databasen.
 
oj jag gav 650kr när jag skulle bygga uterum, vilket jag tyckte var dyrt... det dög inte med den 2 år gamla nybyggnadskartan utan nu skulle det till en till karta, har för mig att det kallades projekteringskarta här i kommunen.
 
Jag betalade 1 200 kr i Vallentuna i höstas för en förenklad nybyggnadskarta. Som jag förstått var det bara en print från deras flygfoto. Inga höjder, va etc. finns med. Hade jag beställt kartan före 1 juli så hade lägeskontroll dessutom ingått.
 
Redigerat:
Då är nog det som Vallentuna kallar förenklad nybyggnadskarta inte samma typ av produkt som det som jag (och TS misstänker jag) menar...
 
Min karta var som en nybyggnadskarta fast utan höjder utsatta och mitt hus och garage var inritat med ytterkonturer.
 
Kan vara kanske att du fått baskarta. Som sagt kanske onödigt med förenklad nybyggnads karta för en komplementbyggnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.