Jo det tror jag.... skvallerröret ska mynna i rum med golvbrunn det har jag allt för mig... kan ha fel iof då ber jag om ursäkt

Tycker utrymmet ser helt otätat ut och det är reglar och gips? Golvet ser också otätat ut
 
Just värmeledningar är tillåtet att ha skarvar på även i dolda oskyddade utrymmen. Ganska nyligen iförde "säkert vatten" krav på att även värmefördelare som den här måste sitta i skyddat utrymme med läckageindikering. Osäker på exakt när kravet infördes, men tror att det kan ha varit 2014. Då klarar sig säkert den här installationen, det räcker ju att den var planerard/projekterad innan kravet infördes.
 
Om man har skvallerrör som läckageindikering (finns andra metoder också) så skall det mynna så att läckande vatten snabbt upptäcks, och i ett utrymme där det inte ställer till ngn. skada.

Såvitt jag förstår så är reglerna om skvallerrör avsedda för att man skall upptäcka små och måttliga läckage innan de ställer till stor skada. Om man får ex. ett totalt rörbrott, eller ett rör som lossnar helt från sin koppling så kommer det så stora mängder vatten att ett rimligt skvallerrör är chanslöst, men det är ett rätt ovanligt fel. De flesta läckage är små, från en droppe i timmen till några dl i timmen.
 
hempularen skrev:
Just värmeledningar är tillåtet att ha skarvar på även i dolda oskyddade utrymmen. Ganska nyligen iförde "säkert vatten" krav på att även värmefördelare som den här måste sitta i skyddat utrymme med läckageindikering. Osäker på exakt när kravet infördes, men tror att det kan ha varit 2014. Då klarar sig säkert den här installationen, det räcker ju att den var planerard/projekterad innan kravet infördes.
Så är det nog ja, men det finns ju en anledning till varför man infört det kravet...

Vore det mitt hus så skulle jag prova att få bort vecken, sen gjuta i golvet med 2 komp tätskiktsmassa och pensla väggarna med tätskikt. (Eller det skulle jag visst inte för det ser lika ut i mitt "fördelarskåp" och har gjort sen 2008) men rådet är att göra det iaf :)
 
Jo jag håller med om att man gärna skulle vilja ha det där bättre och vattensäkrare. Men bortsett från vecken. som beror på att man inte använt korrekta böjfixturer på rören. Så ser det inte regelvidrigt ut i förhållande till vad som troligen gällde när detta utfördes (vi vet ju inte när det gjordes).
 
D
nino skrev:
Jo det tror jag.... skvallerröret ska mynna i rum med golvbrunn det har jag allt för mig... kan ha fel iof då ber jag om ursäkt

Tycker utrymmet ser helt otätat ut och det är reglar och gips? Golvet ser också otätat ut
Det finns som sagt inget krav på att det skall finnas golvbrunn. Däremot förbjuds det att det mynnar i utrymme för bad eller dusch (där de flesta har sina golvbrunnar). Det finns ingen text om att det skall mynna där det inte gör skada, bara att det skall vara lätt upptäckt.

Säkert vatten 2016:1
Läckageindikering ska mynna ut där man enkelt kan upptäcka detta, dock inte i plats för bad eller dusch. Invändig diameter på ledning för indikering av läckage ska vara minst 20 mm. Utloppet ska inte placeras närmre än 60 mm från golvets eller väggens tätskikt. Fördelarskåp ska vara rengjort så att indikering för läckage inte riskerar att sättas igen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Läckageindikering ska mynna ut där man enkelt kan upptäcka detta, dock inte i plats för bad eller dusch.

tolkar jag som att det är i direkt anslutning till duschplatsen, vet att många drar ut röret vid wc så man ska bli blöt om foten om det läcker...

Jag kanske har helt fel i mina inlägg då ber jag om ursäkt återigen
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
D
nino skrev:
Läckageindikering ska mynna ut där man enkelt kan upptäcka detta, dock inte i plats för bad eller dusch.

tolkar jag som att det är i direkt anslutning till duschplatsen, vet att många drar ut röret vid wc så man ska bli blöt om foten om det läcker...

Jag kanske har helt fel i mina inlägg då ber jag om ursäkt återigen
Du har helt enkelt fel. Det finns inget krav på golvbrunn, snarare tvärtom. Man vill INTE att läckande vatten försvinner. Man vill att det skall vara kvar så att det LÄTT UPPTÄCKS! Det är antagligen också därför som man förbjuder att dräneringering mynnar i utrymme för dusch eller bad, då det ofta finns vatten i utrymme för bad eller dusch så man kommer inte reagera på samma sätt om det finns vatten där.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Köper ditt argument, DIY_freak. Men hur gör man då om man har en i väggen inbyggd duscharmatur och blandare? Lite svårt att ha skvallerröret nån annanstans än i duschen.
 
O
pelpet skrev:
Min lekmannabedömning:

1: Dolt fel pga felaktig förläggning av rör. Man ska inte behöva kontrollera dold förläggning av rör. Om det ingår eller inte i dolda fel-försäkringen spelar ingen roll för dig. Om det inte ingår får köparen ta ansvaret, om det ingår får försäkringsbolaget ta ansvaret. Sen är det frågan om det är lönt att driva det som ett dolt fel. Det borde räcka alldeles utmärkt att linda en 10w/m värmeslinga runt rören och sedan isolera rören ordentligt med rörisolering. Det är varken svårt eller dyrt om rören är åtkomliga.

2: Kanske dolt fel, men klart osäkert eftersom det syns om man kontrollerar fördelaren. Jag skulle lusläsa villkoren noga för att se vad som gäller i dolda fel försäkringen när du köpt in dig på besiktningen. Köper man in sig på en gjord besiktning så ska man ju inte behöva göra en egen.
Tja... Jag skulle verkligen inte uttala mig så tvärsäkert om att rören på vinden är dolt fel eller inte. Dock håller jag med dig om att det är enkelt att åtgärda. Därför inte lönt att driva vidare.
När det gäller golvvärmen så tycker jag det snarare känns som ett "solklart" :) icke dolt fel....
Att skruva loss luckan och granska golvvärmefördelaren, känns som fullständigt rimlig undersökning att göra.

Du har rätt i att det spelar ingen roll för TS skull egentligen huruvida försäkringen täcker VVS eller inte. Eftersom det är säljaren som är motparten. Alltså är det säljaren som tvingas att stå för kalaset om inte försäkringen täcker det.
Dock är det sista ett rent hypotetiskt resonemang som inte har med TS att göra...
 
O
Hemmakatten skrev:
Köper ditt argument, DIY_freak. Men hur gör man då om man har en i väggen inbyggd duscharmatur och blandare? Lite svårt att ha skvallerröret nån annanstans än i duschen.
Kanske vore bättre att kräva att man monterar dessa "fuktlarm" som finns. Eftersom det är lättare att höra larmet tjuta....

(Men okej... larm kan gå sönder jag vet.... inte ta ner mig på jorden nu :))
 
Bob_the_builder
DIY_freak skrev:
Du har helt enkelt fel. Det finns inget krav på golvbrunn, snarare tvärtom. Man vill INTE att läckande vatten försvinner. Man vill att det skall vara kvar så att det LÄTT UPPTÄCKS! Det är antagligen också därför som man förbjuder att dräneringering mynnar i utrymme för dusch eller bad, då det ofta finns vatten i utrymme för bad eller dusch så man kommer inte reagera på samma sätt om det finns vatten där.
Nino har inte alls fel, det är det du som har. ;)
Läckageindikeringen från en tappvattenfördelare SKA ut i ett utrymme med vattentätt golv. Det KRAVET finns inte för golvvärmefördelare, däremot är det knappast förbjudet. "Plats för bad och dusch" avser just dessa, inte "utrymme" som i rum (badrum).
 
Odjuret skrev:
Kanske vore bättre att kräva att man monterar dessa "fuktlarm" som finns. Eftersom det är lättare att höra larmet tjuta....

(Men okej... larm kan gå sönder jag vet.... inte ta ner mig på jorden nu :))
Framförallt så lär larnets batteri ha tagit slut lagom veckan innan det börjar läcka...
 
Golvvärmerören är INTE ett dolt fel, det utrymmet är inspektionsbart utan problem. Sedan behöver vecken inte påverka funktionen alls om du har tur, men det kan behövas att ställa om strypningen på slingorna.

Problemet är att den som gjort golvvärmen inte använt kallbocksfixtur som man brukar Om du vill rätta till det så kan du koppla loss slingorna, tömma på vatten , värma upp rören, ta bort vecket och trä på kallbocksfixtur. Omständigt och bökigt, jag skulle ta och justera flödena så att värmen blir bra och låta det vara. Vecken kan förkorta livslängden på rören (teoretiskt i varje fall), men då kan man laga i det läget.

Den dåliga isoleringen är ett dolt fel, men inget som du får någon ersättning för tyvärr (om inte säljaren är snäll) eftersom det finns rättsfall som innebär att dolda fel som kostar mindre än 1,84% av köpeskillingen att rätta till "får man räkna med" kolla på https://lagen.nu/dom/rh/2001:36

Den används bland annat av försäkringsbolagen som prejudikat för "småärenden" som på ett hus för 5 miljoner kan kosta nästan 100.000:- att rätta till utan att det JURIDISKT är ett dolt fel (även om det är dolt, kul va?).
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
D
Bob_the_builder skrev:
Nino har inte alls fel, det är det du som har. ;)
Läckageindikeringen från en tappvattenfördelare SKA ut i ett utrymme med vattentätt golv. Det KRAVET finns inte för golvvärmefördelare, däremot är det knappast förbjudet.
Nu är det DU (och Nino) som har fel. Det har hela tiden varit klart att det är en GOLVVÄRMEfördelare det är frågan om. För golvvärmefördelare så är kravet ordagrant det som jag skrev tidigare i tråden (läckageindikering skall mynna där man lätt kan upptäcka ev. läckage). Det finns INGET krav på att golvet skall vara på något speciellt sätt och det finns INGET krav på golvbrunn.

För TAPPVATTENfördelare (som vi INTE diskuterar om här i tråden) så skall golvet vara vattentätt och inte ta skada.

Visa mig vad det är som jag har sagt som är fel? Visa mig var det finns krav på golvbrunn (vilket var det som Nino hävdade).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.