Hjälp önskas.

Köpte huset för ca 3 månader sedan.

Huset är försäkrat av säljaren mot dolda fel via Anticimex som också har gjort besiktning av huset innan försäljning.

Husets uppvärmningssystem, vattenburen golvvärme och badrum (inkl nydragna pex-vattenslangar till badrummet) är gjord ca 2012.

Fel 1:
Vi har upptäckt att vattnet som går till wc och badkar fryser till is när det är kallt ute. Dessa vattenslangar går upp via kalla vinden dold under lite isolering och det är antagligen därför de fryser när det är minusgrader på vinden.
Detta är inget som vi har blivit informerade om innan vi köpte huset.

Fel 2.
I framförallt 2 st rum är det mkt dålig / obefintlig golvvärme.
Eftersom det inte fanns några rumstermostater kontaktade jag förra ägaren om hur han har justerat värmen i huset. Han svarade att man fick skruva bort en plåt på en vägg där man kunde vrida manuellt på golvvärmefördelaren.
När jag monterat bort plåten ser jag att 2st av slangarna till golvvärme har rejäla veck. Jag tog hem en vvsare som menar att detta måste åtgärdas pga försämrat flöde pga dessa veck.

Enligt Anticimex som jag har pratat med måste förra husägaren göra ett försäkringsärende till dem eftersom försäkringen är hans.

Vad har ni att säga om detta?
Jag tycker att det är dolda fel!
Problemet nu är att förra ägaren inte har svarat oss när vi har bett honom kontakta Anticimex för dessa fel.
 
Redigerat:
D
Fel är det ju, men speciellt dolda var de väl inte? Skulle i så fall vara att tappvattnet fryser på kallvinden.
 
Först, vad exakt är det för typ av försäkring, det finns en hel del varianter. Ex. har sv. fastighetsförmeding en "produkt" de kallar varudeklarerat, som åtminstonde på pappret försäkrar både mot dolt fel och mot dålig bes. Den förväntas betala för både dolda fel, och sådana som bes. mannen (anticimex) borde anmärkt på.

Nästa fråga gäller din egen besiktning, jag tolkar av inlägget att du inte anlitade någon egen bes. man. MEN köpte du in dig i säljarens besiktning, alltså fick en genomgång mot betalning eller på annat sätt fick bes, firman ansvarig gentemot dig?

Vecken på golvvärmeslangen kan jag aldrig tänka mig att det går som dolt fel, det skulle upptäckts om du eller din bes. man hade undersökt golvvärmefördelaren. Och det ingår solklart i undersökningsplikten.

Frysningen på vinden kan ev. möjligen vara ett dolt fel. Om rören gick lagom dolda i isoleringen så att de inte gick att hitta när du eller din bes. man undersökte vinden noga. Och om det inte finns några andra indikationer på att rören går uppe på vinden. I bedömningen måste man även titta på om det finns andra synliga brister i VVS installationen, som ex. vecken på golvvärmeslangen. Sådant ökar din undersökningsplikt. Om det alltså finns synliga brister så får man räkna med att det kan finnas mer som är svårare att upptäcka.

Framförallt felet på golvärme delen kan vara en miss av bes. mannen, ofta har de dock en friskrivning i uppdragsavtalet att bes. av VVS inte ingår i besiktningen. Men OM det är en miss som bes, mannen kan vara ansvarig för så är han bara ansvarig mot sin uppdragsgivare, dvs. säljaren, såvida du inte köpt in dig i dne besiktningen.

Om du vill att förre ägaren skall koppla in sitt försäkringsbolag så får du stämma säljaren. Försäkringen mot dolda fel är normalt inte en förskring mot fel, utan en försäkring som skyddar säljaren mot skadeståndsanspråk från köparen. Men det finns som sagt varianter som vänder sig till köparen (såsom "varudeklarerat").
 
  • Gilla
Alriksson
  • Laddar…
Det är via fastighetsbyrån. Deras "besiktning mot dolda fel försäkring".

Golvvärmefördelaren är infälld monterad i en vägg, ingen märkning eller något som tyder på att den finns där om man inte vet om det vilket inte har framkommit före.

Jag får göra nytt försök att få tag på förra ägaren igen helt enkelt.
 
Om det finns golvärme så finns det också en fördelare. Och den måste undersökas. Om den verkligen inte går att hitta Typ att den är inbyggd så att väggen måste brytas upp, så är det i sig själv ett fel.

Jag känner inte till detaljerna i fastighetsbyråns upplägg, men så vitt jag vet så är det bara svensk fastighetsförmedling som har upplägget att de (eller deras försäkringsbolag) tar ansvar även för en dåligt utförd besiktning. Även deras upplägg innehåller rätt mycket friskrivningar, men det finns folk som lyckas få ut ersättning från deras försäkring. Något som annars är ovanligt.
 
slangarna ska komma upp rätt i fördelaren, man ska inte behöva bända med dom speciellt mycket, absolut inte så det blir skarpa veck... man kan ibland värma slangen med varmluftspistol och få bort vecken, är det nära en ända så borde man kunna trycka i nåt och pressa lite från insidan för att få bort vecken.

Kanske lämpligt att även värma dom om dom ska tillbaka, för att undvika ytterligare veck

En bild i centralen vore bra.

Ang frysning så är det väl bara att köpa en eller 2 rullar isolering och lägga ovanpå
 
hempularen skrev:
Om det finns golvärme så finns det också en fördelare. Och den måste undersökas. Om den verkligen inte går att hitta Typ att den är inbyggd så att väggen måste brytas upp, så är det i sig själv ett fel.

Jag känner inte till detaljerna i fastighetsbyråns upplägg, men så vitt jag vet så är det bara svensk fastighetsförmedling som har upplägget att de (eller deras försäkringsbolag) tar ansvar även för en dåligt utförd besiktning. Även deras upplägg innehåller rätt mycket friskrivningar, men det finns folk som lyckas få ut ersättning från deras försäkring. Något som annars är ovanligt.
Jahapp. Jag får se hur det går med detta.
Jag har svårt att förstå att man ska behöva skruva upp alla lock, plåtar osv inför husköp.
Borde vara samma med all el då isf?
Det skulle inte räcka med en arbetsdag om man ska kontrollera alla kopplingsdosor, uttag osv.
 
Nej, en fördelare till golvvärmen är inte riktigt samma sak som en eldosa. En eldosa behöver man normalt inte utföra något underhåll i.

Vid fördelaren finns ofta en extra cirkulationspump, en avluftning, i en del fall termostatstyrda elventiler. Dvs. flera prylar som behöver tillsyn och ev. underhåll. Och det är något man självklart skall undersöka. Oftast sitter fördelaren lätt åtkomlig bakom en dörr eller inspektionslucka, eller helt öppet i en garderob.

Om den är så dold som den verkar vara här så måste man undersöka var den finns. Det finns installationer där det helt saknas fördelningscentral, det är (oftast) ett grovt fel. Så en ev. avsaknad av upptäckbar fördelningscentral är ett möjligt grovt fel, som man bör kolla.

Avluftningen bör man manövrera någon gång per år eller oftare.
 
nino skrev:
slangarna ska komma upp rätt i fördelaren, man ska inte behöva bända med dom speciellt mycket, absolut inte så det blir skarpa veck... man kan ibland värma slangen med varmluftspistol och få bort vecken, är det nära en ända så borde man kunna trycka i nåt och pressa lite från insidan för att få bort vecken.

Kanske lämpligt att även värma dom om dom ska tillbaka, för att undvika ytterligare veck

En bild i centralen vore bra.

Ang frysning så är det väl bara att köpa en eller 2 rullar isolering och lägga ovanpå
Jag tror inte att mer isolering hjälper? Möjligt att det tar längre tid innan de når frysning.

Jag har inte mycket kunskap inom vvs men sunt förnuft säger mig att de borde vara lagda närmast möjligt vindsgolvet så att det varma badrumstaket strålar värme mot vattnet och sedan isolering ovanpå detta.

Jag ska försöka skicka upp bilder på fördelaren. https://goo.gl/photos/1R6xxZRRWt7FQj4r7
Och helhetsbild:
https://goo.gl/photos/nLoZPpnoVczZVJsZ8
 
D
Davil skrev:
Jag tror inte att mer isolering hjälper? Möjligt att det tar längre tid innan de når frysning.

Jag har inte mycket kunskap inom vvs men sunt förnuft säger mig att de borde vara lagda närmast möjligt vindsgolvet så att det varma badrumstaket strålar värme mot vattnet och sedan isolering ovanpå detta.
[/url]
Du menar väl snarast närmast taket på undervåningen och inte närmast vindsgolvet. Det är klart mer isolering förbättrar situationen. För varje lager isolering ovanför desto mer förskjuter du temperaturgradienten i isoleringen så att röret ligger varmare.
 
hempularen skrev:
Nej, en fördelare till golvvärmen är inte riktigt samma sak som en eldosa. En eldosa behöver man normalt inte utföra något underhåll i.

Vid fördelaren finns ofta en extra cirkulationspump, en avluftning, i en del fall termostatstyrda elventiler. Dvs. flera prylar som behöver tillsyn och ev. underhåll. Och det är något man självklart skall undersöka. Oftast sitter fördelaren lätt åtkomlig bakom en dörr eller inspektionslucka, eller helt öppet i en garderob.

Om den är så dold som den verkar vara här så måste man undersöka var den finns. Det finns installationer där det helt saknas fördelningscentral, det är (oftast) ett grovt fel. Så en ev. avsaknad av upptäckbar fördelningscentral är ett möjligt grovt fel, som man bör kolla.

Avluftningen bör man manövrera någon gång per år eller oftare.
Ok tack för förklaringen!

I mitt fall sitter den som sagt bakom en skruvad plåt, inte svårt att få bort och borde väl ha kontrollerats av besiktningsmannen då även om det inte är självklart att dessa veck hade upptäckts ändå.
 
O
Jag tror att det är bättre att lägga energi på att få sakerna åtgärdade. Än att bråka om ersättning som du troligtvis tyvärr inte kommer att få. Det ställs ganska höga krav på en när man köper ett hus eller lägenhet idag. Tyvärr är dessutom risken för att VVS och el är undantagna i dolda fel försäkringen. Det brukar oftast vara så tyvärr.
 
Min lekmannabedömning:

1: Dolt fel pga felaktig förläggning av rör. Man ska inte behöva kontrollera dold förläggning av rör. Om det ingår eller inte i dolda fel-försäkringen spelar ingen roll för dig. Om det inte ingår får köparen ta ansvaret, om det ingår får försäkringsbolaget ta ansvaret. Sen är det frågan om det är lönt att driva det som ett dolt fel. Det borde räcka alldeles utmärkt att linda en 10w/m värmeslinga runt rören och sedan isolera rören ordentligt med rörisolering. Det är varken svårt eller dyrt om rören är åtkomliga.

2: Kanske dolt fel, men klart osäkert eftersom det syns om man kontrollerar fördelaren. Jag skulle lusläsa villkoren noga för att se vad som gäller i dolda fel försäkringen när du köpt in dig på besiktningen. Köper man in sig på en gjord besiktning så ska man ju inte behöva göra en egen.
 
Davil skrev:
Jag tror inte att mer isolering hjälper? Möjligt att det tar längre tid innan de når frysning.

Jag har inte mycket kunskap inom vvs men sunt förnuft säger mig att de borde vara lagda närmast möjligt vindsgolvet så att det varma badrumstaket strålar värme mot vattnet och sedan isolering ovanpå detta.

Jag ska försöka skicka upp bilder på fördelaren. [länk]
Och helhetsbild:
[länk]
Tyvärr är ju inte den där installationen rätt nånstans....
Vattentätt skåp med skvallerrör till rum med golvbrunn är väl minimikrav
 
D
nino skrev:
Tyvärr är ju inte den där installationen rätt nånstans....
Vattentätt skåp med skvallerrör till rum med golvbrunn är väl minimikrav
Det beror ju helt och hållet på när installationen är gjord. Golvbrunn har väl aldrig varit något krav, inte ens enligt nuvarande regler.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.