Har 25 mm luftspalt till samtliga väggar. Kommer att lämna lika mycket upp till taket.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Vad kör du för stålreglar? Och vilket lim?
 
danpih skrev:
Vad kör du för stålreglar? Och vilket lim?
Jag kommer köra vanliga träreglar 45x45. Limmet heter Ess track Easy från Essve.
 
Jag funderar på det här med ventliation. Min tanke var att ha en ventil under aggregatet och sen ta bort paxfläkten å bara köra ut luften genom ytterväggen. Så skall man tydligen inte göra. Är det ok att sätta upp en ventil i taket sålänge jag har en luftspalt mot betongvalvet? I sådanna fall hur mycker luft ovanför bastutaket bör jag ha?
 
20160129_184840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag nöjer mig med 5 cm luftspalt mot källartak och hoppas att det räcker för ventilation.
 
Jag skulle inte ha lett varm luft i en sådan spalt. Luftstrømmen där är begränsat och betongen är relativt sval = kondens i spalten. Lägg in flatkanal.
Vilket aggregat ska du ha? jag skulle följt aggregatproducentens instruktioner angående ventilationsløsning. De hittar du på nätet när du vet vilken aggregat du ska ha.
PS. ventil rätt ut fungerar helt OK. Det är väl mest värmeekonomi som är grunden til att detta inte rekommenderas.
MVH
Sakke
 
Ok. Jag kommer inte baste så himla mycket. Den enklaste lösningen för mig hade varit gå genom yttervägg. Men jag läste på nån sida att det var absolut förbjudet. Tydligen skulle aggrrgatet pajja.
 
Det gäller inte alla aggregat. Därför jag sa att du ska följa aggregatproducentens instruktioner. Vet att tylö kan ha detta problemet med överhettningsskydd som löser ut och kräver därför tilluft under aggregat, men kan inte se varför en ventil ut i det fria skulle paja aggregatet. Men möjligt ökat värmeforlust ökar belastningen på aggregatet specielt om det är som hos tylö nästan utan värmemagasin.
Om man lägger ventilen i yttervägg så ska den självklart hållas stängd under uppvärmning. Ett annat problem kan vara att om du har frånluftsfläkt på badet så blir ventilen på väggen tilluft och ger drag. Så specielt om ventilen är där man sitter så är det kanske inte den bästa lösningen.
Själv hade jag en bastu med ventil rätt ut (Helo pikkutonttu med 90kg sten) og märkte inget negativt.
Mvh
Sakke
 
Har också svårt att se vad som skulle kunna förstöra ett aggregat enbart för att frånluft går ut i yttervägg.
Om något skulle påverka teoretiskt så skulle det vara att ha tilluft utifrån som går direkt in i aggregatet. Gäller då aggregat med inbyggd tempgivare vilket riskerar att kylas vintertid när man har minusgrader så att aggregatet går hela tiden. Men om det kan inträffa i praktiken vet jag inte.
 
Enl. min bastubibel "Finnish Sauna - Design, Construction & Maintenance", ska man undvika forcerad ventilation med tilluft i nedre delen av bastun vid elaggregat av anledningen att man då forcerar kontinuerlig kall luft till aggregatets termostat, så att den inte kan fylla sin funktion. Resultatet blir att aggregatet går för fullt och riskerar överhetta. Antar att det är detta Tylö vill undvika. Lösningen är att släppa in tilluften högre upp i bastun, längre bort från aggregatet, så att kalluften blandar sig bättre och termostaten kan fylla sin funktion.
 
20160130_184014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spikläckt och isolering på plats. Jag kommer dock aldrig köpa isolering på rulle på byggmax igen. #snålhetenbedrarvisheten.
 
D
Dum fråga: hur vet man vad som är tilluft o frånluft? Går det å styra på något sätt?
 
Vanligtvis om det finns en ventil vid lågt vid aggregatet och en högt upp driver värmen luften ut av den högt belägna ventilen och då skapas lätt undertryck som då sugetr in luft i den andra ventilen. Problemet är om man t.ex har frånluftsfläkt på badet vid siden av så kan det vara svårt att veta vad som blir vad speciellt om ventilerna inte har sitt ursprung från samma rum.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
20160131_184807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så spikar jag panel just nu.
 
  • Gilla
alex86 och 1 till
  • Laddar…
20160202_211331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går sakta frammåt. Kommer klyva lite av panelen och göra taklister.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.