Kabeln ska meggas efter inspackling och innan man lägger ytskiktet, inte minst för att skulle det vara nått som är fel så är det enkelt och billigt att åtgärda det INNAN ytskikten är på plats.
Kravet på tre meggningar gäller i alla fall på dom fabrikat jag har använt och inget undantag har gjorts för dom "dyrare" fabrikaten.
 
Den information jag skrev kommer från elektrikern som gjorde jobbet hos mig. Han är duktig och ger ett bättre intryck än de flesta, men den samlade kunskapen här på forumet är ju oftast oslagbar. Det tog inte många sekunder att googla fram garantiformuläret för t2röd och mycket riktigt skall även den isolationsmätas efter att den är ingjuten. Däremot skall den inte resistansprovas i alla 3 stegen, bara strömmätas i ett steg, vilket var vad elektrikern gjorde hemma hos mig. 10000 kronors frågan är alltså besvarad. Verkar som han skippade isolationsmätningen. Här är dokumentet:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwj_7fv1_87KAhVq9HIKHd4UAVUQFggbMAA&url=https%3A%2F%2Fsupport.elot.se%2Fforum%2Fattachments%2Ft2-golvvaerme%2F1239d1305204951-temperaturgraenser-och-dokumentation-cde-1541_3-lr-garantiunderlag-m-tprotokoll-100825-final.pdf&usg=AFQjCNE69oVDRF3waTZzt3un0XvH78efQw&bvm=bv.113034660,d.bGQ&cad=rja
 
Redigerat:
C
Ja, där står ju: Isolationsmätning Testspänning >500 Vdc (max. 2500 Vdc), resultat >100 MΩ. Tyco Thermal Controls rekommenderar användning av 2500 Vdc testspänning.

Hur har elektrikern fyllt i dokumentet då? Lämnade han dessa rutor tomma?
 
Isolationsmätningen är viktig ur säkerhetssynpunkt. Om det finns ett isolationsfel, och i kombination med ngn. annan olycklig omständighet så kan man få dödlig strömgenomgång när du står i duschen. Sådana olyckor har inträffat.

Så OM han inte har isolationstestat kabeln så får du kalla tillbaka elektrikern.
 
Du har så rätt. Jag skall höra med elektrikern hur han tänkt. Det är fullt möjligt att han isolationsmätt i samband med läggningen, men han menade prompt att det, just för ”t2röd” kabeln, inte behövdes någon mätning efter att golvytan lagts.

Cpalm, något garantibevis har jag inte fått än, men har antagit att jag får det hemskickat med fakturan.

Tillsvidare så känner jag mig inte så orolig om det inte är isolationsmätt. Det lär ju vilja till en rad olyckliga omständigheter innan det kan bli farligt. Skyddsjord måste vara bortkopplat, fukt måste till i sådan mängd att det tränger ner hela vägen till värmeslingan och jordfelsbrytaren måste falera. Därtill sannolikheten att det överhuvudtaget skulle vara något fel på kabeln. Man kan ju spekulera i om det, hos den anlitade firman, helt enkelt anses för osannolikt så att de börjat ”förenkla” sina procedurer. Men det är konstigt för jag frågade verkligen uttryckligen om kravet på isolationsmätning innan jag beställde, och som sagt den här elektrikern har jag fått ett mycket gott intryck av (till skillnad från en del andra som man haft hem för offert genom åren). Återkommer när jag vet mer.
 
C
Det är garanterat inte den första elektrikern som hoppat över detta moment.

Och visst är det så att för säkerhetens skull så räcker det att testa den innan den tas i bruk. Anledningen att den skall testas flera gångar är dels för att upptäcka eventuella fel innan det blir onödigt dyrt att åtgärda dem, dels att avgöra om felet fanns från fabrik eller uppstått pga ovarsam hantering, dels för att det behövs för garantin.
 
Skall man inte ha separat JFB vid elgolvärme med tanke på hög läckström?
 
Man ska inte ha någon hög läckström på en värmekabel, den ska i princip vara 0.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Man ska inte ha någon hög läckström på en värmekabel, den ska i princip vara 0.
Hmm, fick höra detta av en elektriker som var förbi på jobbet 😁 tyckte själv det lät konstigt med hög läckström på en värmekabel! Jag har iaf kopplat min på en 30Ma som även en del annat är kopplat på.
 
Blir ju lite mörkrädd om någon som jobbar med el tycker det OK med stora läckströmmar i en värmekabel som ofta läggs i ett badrum där man går barfota och då är extra utsatt. Skulle jag ha egen JFB för värmegolv skulle jag ha en 5mA så jag är säker på att ev fel löser innan jag eller någon i familjen får en stöt. För även 30mA ska tydligen kännas ordentligt.
 
Han kanske hade för vana att skjuta kabeln med klammerpistol och aldrig isolationsmäta. Då kan det ju vara bra med en extra jordfelsbrytare så inte strömmen i hela huset går var gång man tar en dusch :wow:
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.