Är det någon som har något bra tips på hur man kan lösa det här på ett snyggt sätt?
IMG_8659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så ligger bjälkarna skarvade över den vägg jag vill plocka bort. Tänkte först att man kunde låta bara de två översta stockarna i väggen sitta kvar, men de vilar på murstocken som jag också vill riva just där.

Några förslag på hur man kan lösa detta på ett snyggt sätt???
 
Stopp och belägg.
Man kan inte ta bort timrade väggar bara sådär. I ett timmerhus förstyvar varje enskild vägg de väggar som den är fastknutad i. När några klåfingriga motorsågsrenoverare har ändrat planlösningen ett par gånger börjar ytterväggarna bulna inåt eller utåt och hela huset tappar stabiliteten fullständigt. Då finns det ingen annan räddning för huset än att plocka ned hela timran och sätta upp den igen samtidigt som man knutar in nya väggar i stället för de bortsågade. Det är ett hiskeligt arbete helt i onödan bara för att folk har gått för hårt fram med motorsågen.

Måste du absolut ha bort den där väggen? Finns det ingen annan lösning för att få ett användbart hus?
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Den teorin har jag inte hört innan, intressant. Kanske beror det på att man sågat av lite takbalkar och annat också? Varför skulle väggarna bulna ut om man tar bort en vägg? Kanske beror det på husets kostruktion, om man använt dymlingar eller inte. Här verkar det vara dymlat. Den del av en mellanvägg som jag hittills rivit som bestod av 4 stående stockar var i alla fall ihop dymlade ordentligt.

Personligen använder jag inte motorsågen utan bara kofoten än så länge. Jag har pratat med andra hantverkare som inte sett några problem med att öppna upp planlösningen.

Kanske man kan lämna kvar en meter av väggen för säkerhets skull annars. Jag ska forska vidare i detta, men som sagt aldrig hört talas om det innan.
 
hur man än gör så blir det nog ganska märkligt för takhöjden ser inte ut att vara särskilt hög? Ska man då spara lite vägg alternativt göra nån balk så kommer det ju se mycket märkligt ut.
 
Du måste lämna lite av väggen i båda ändorna. Först lägger du temporära reglar på båda sidorna av väggen längs med snittet där du tänker kapa och fäster dom i varje stock. När du kapat bort väggen kan du lägga en stolpe som du bultar fast där snittet är och ta bort reglarna. Översta stocken måste du lämna kvar eller byta ut mot en limträbalk. Du har redan en dörröppning i väggen så att ta bort på sidorna av den gör inte konstruktionen svagare bara du gör på rätt sätt.
 
pelrik skrev:
Den teorin har jag inte hört innan, intressant. Kanske beror det på att man sågat av lite takbalkar och annat också? Varför skulle väggarna bulna ut om man tar bort en vägg? Kanske beror det på husets kostruktion, om man använt dymlingar eller inte. Här verkar det vara dymlat. Den del av en mellanvägg som jag hittills rivit som bestod av 4 stående stockar var i alla fall ihop dymlade ordentligt.

Personligen använder jag inte motorsågen utan bara kofoten än så länge. Jag har pratat med andra hantverkare som inte sett några problem med att öppna upp planlösningen.

Kanske man kan lämna kvar en meter av väggen för säkerhets skull annars. Jag ska forska vidare i detta, men som sagt aldrig hört talas om det innan.
Folk som inte kan timra och aldrig har stabiliserat en motorsågsskadad timmerstomme eller annars gjort större reparationer på en timmerstomme brukar inte känna till det här.
Jag brukar emellanåt arbeta med stockbyten och reparationer på timmerstommar så jag har litet erfarenhet av det även om jag inte är heltidstimmerman. Bland annat så har jag renoverat och stabiliserat två hus som har varit mycket nära att rasa ihop på grund av sågvandalism.

Eftersom jag studerade till ingenjör och bland annat läste mycket hållfasthetslära och träkonstruktion innan jag blev arbetslös och sadlade om till snickare och timmerman så blev det ju naturligt att börja fundera på den teoretiska bakgrunden då jag såg hur skadade timror betedde sig:
En timmervägg har ingen böjstyvhet i lodrät riktning. Det innebär att knäckkrafter överförs till tvärgående väggar där de blir vågrät tryck eller dragkraft i stockarna. Vid öppningar dymlar man alltid stockarna i varandra för att ta upp skjuvkraften som uppstår när drag-eller tryckkraften som kommer från knutarna skall överföras till det fullånga timret ovanför och under öppningen. Dymlingar hindrar också stockarna från att vrida sig ur väggen på grund av torkspänningar i timret. Däremot get dymlingarna inget vidare motstånd mot knäckkrafter. Svärden (eller gåtarna som somliga säger) vid öppningarna förstärker lokalt mot knäckkraft men om knutarna tappar styrningen har inte de klena svärden en chans att hålla väggen rak.
Tar man bort en vägg så blir en annan vägg utan stöd och då börjar den sannolikt bulna. Luft ger inget stöd mot knäckkrafter.
Såna här knäckningsfenomen och utbulnade väggar är typiska långsamma skador. Bulnaderna växer småningom under flera årtionden varefter ens sidan av den stödlösa väggen pressas ihop...... tills bulan har blivit så stor att väggen inte längre är stabil.

Att lämna en väggstump och binda ihop den med stående plankor är en nödlösning men ingen bra lösning. Ett timmerhus slutar nämligen aldrig att sjunka och de stående plankorna följer inte med i sjunkningen. På längre sikt finns en klar risk att spikarna tappar greppet och stockarna i väggstumpen förskjuts i förhållande till varandra och så bulnar väggen som väggstumpen skall stöda.
 
Redigerat:
  • Gilla
namor och 4 till
  • Laddar…
En nyfiken fråga - är inte skadan som nämns ovan redan skedd i och med att man tagit upp ett dörrhål i väggen, dvs den stabiliserande funktionen av väggen borde redan vara satt ur spel på grund av hålet?
 
C
Ja, på visningar ser man ibland intressanta exempel på att även små ingrepp kan få oväntade konsekvenser.
Värt att notera i sammanhanget är att även murstocken brukar vara en vital del av konstruktionen.
 
fredrik1234 skrev:
En nyfiken fråga - är inte skadan som nämns ovan redan skedd i och med att man tagit upp ett dörrhål i väggen, dvs den stabiliserande funktionen av väggen borde redan vara satt ur spel på grund av hålet?
Om det finns svärd som håller väggen rak och dymlingar som hindrar stockarna från att glida mot varandra så överförs krafterna till konstruktionen ovanför och under dörrhålet.
Något enstaka dörrhål som är upptagna i efterhand brukar fungera fastän det fattas några dymlingar. Helt enkelt för att timran är överstark och tål litet åverkan.
 
heimlaga skrev:
En timmervägg har ingen böjstyvhet i lodrät riktning. Det innebär att knäckkrafter överförs till tvärgående väggar där de blir vågrät tryck eller dragkraft i stockarna. Vid öppningar dymlar man alltid stockarna i varandra för att ta upp skjuvkraften som uppstår när drag-eller tryckkraften som kommer från knutarna skall överföras till det fullånga timret ovanför och under öppningen................

.....................öppningarna förstärker lokalt mot knäckkraft men om knutarna tappar styrningen har inte de klena svärden en chans att hålla väggen rak.
Men varför skulle knutarna tappa styrningen då? Hur menar du?
heimlaga skrev:
Tar man bort en vägg så blir en annan vägg utan stöd och då börjar den sannolikt bulna. Luft ger inget stöd mot knäckkrafter.
Hur menar du med att en annan vägg då blir utan stöd? Jag bifogar en planlösning så ser man bättre helheten kanske.
heimlaga skrev:
Såna här knäckningsfenomen och utbulnade väggar är typiska långsamma skador. Bulnaderna växer småningom under flera årtionden varefter ens sidan av den stödlösa väggen pressas ihop...... tills bulan har blivit så stor att väggen inte längre är stabil.
Men för att detta ska kunna ske måste väl i så fall knutarna kollapsa så då kanske det beror på hur knutarna är gjorda delvis också?
heimlaga skrev:
Att lämna en väggstump och binda ihop den med stående plankor är en nödlösning men ingen bra lösning. Ett timmerhus slutar nämligen aldrig att sjunka och de stående plankorna följer inte med i sjunkningen. På längre sikt finns en klar risk att spikarna tappar greppet och stockarna i väggstumpen förskjuts i förhållande till varandra och så bulnar väggen som väggstumpen skall stöda.
Slutar aldrig sjunka? Då har jag väl inget hus om några år då :rolleyes: Planlösning före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är så små rum och det känns så tråkigt och smått. Vi vill gärna få en öppnare atmosfär i huset. Jag kan så klart se att det finns vissa risker men jag undrar om man verkligen kan uttala sig så generellt om timmerstommar. Vad gäller för det unika fallet skulle jag tycka var ett rimligare resonemang.
 
En knut är en sammanfogning mellan två väggar.
Om man tar bort den ena väggen blir knuten och därmed den andra väggen utan styrning! Svårare än så är det inte.

Om du tar bort den där väggen finns det ingenting som hindrar gaveln från att bulna. Oftast bulnar de utåt. 7,6 meter är väldigt långt för en fristående timmervägg som inte stöds av mellanväggar. I synnerhet när varje stock är halvvägs avkapad av knuthaken för en försvunnen mellanvägg.
Det håller säkert i alla fall något år eller något årtionde..... men på sikt är väl risken i storleksklassen 50% skulle jag gissa. Är det värt att ta den risken bara för att du känner för en öppen planlösning? Att sätta in en ny vägg innebär ett helvetes arbete som kostar minst lika mycket som hela huset är värt.

Ja på 2000 års sikt blir du utan hus. Sättningen i ett gammalt hus handlar om millimetrar under en människas livstid men det räcker med ett par millimeters rörelse i ett spikförband för att spikarna skall tappa taget. Om du sätter in modern värme i ett hus som har stått ouppvärmt länge får du säkert några millimeters sättning på bara något år.

Det gamla österbottniska ordspråket gäller alltid:
In timro sättnar så läng hon staar. Först tårkar hon ihåop å sedan råtnar hon inhåop.
En timra sättnar så länge hon står. Först torkar hon ihop och sedan ruttnar hon ihop.
 
Redigerat:
Om vi antar att du lyckas lösa väggarnas stabilitet. Men det ÄR ett problem, som måste lösas.

Då tror jag att den där enstaka stocken du hade tänkt lämna mot taket är för klen om det är meningen att ha en våning att vistas på ovanför. För att få en så smäcker balk som möjligt i taket, kanske du borde titta på en stålbalk. Det kan även gå att fälla in en stålbalk i taket så att bjälkarna vi ser "sticker in" i stålbalken. I så fall kan du få ett slätt tak utan synlig balk i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.