S
Vi har ett hus från 1850 och i ena salen som är på 43kvm så finns det en källare under på runt 40kvm. Problemet är att huset står på gråsten och det är därför inte värt risken att lägga dränering runt om.

Fukt är inget problem i övrigt då markplan ligger mer än 60cm över mark. Men i källaren så har det med åren (kanske 50-100år, vem vet) börjat bli problem med lerväggarna som bakar in gråstenarna. Leran har vittrat sönder, troligen för att det inte funnits ett dagvattensystem tidigare.

Men nu när vi renoverar så tänkte jag se till att det inte blir värre. Jag har funderat en del och den bästa lösningen jag kan komma på är att gjuta en 1m hög, 20cm tjock stödmur i betong runt om i källaren.

Är detta en bra lösning tro?

Om jag ska göra detta, bör man lägga plast mellan vägg och gjutning för att väggen inte ska suga bort allt vatten från betongen?

Det finns en betongplatta i källaren, ska man armera ner i den eller ska man bila bort en bit och gjuta en bit ner under plattan?

Hur tjock armering bör jag lägga ner i formen?

Är c28/35 betong med 16 sten lämplig?

Det var mörkt i källaren och bara batteri för en bild... man ser hur den del under mark har tappat mycket lera, puts och färg.
DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Bump
 
Bumpar också.. (y)

Hoppas att du får svar, bor också i ett hus från andra halvan av 1800-talet och har också gråstenssockel.. som på sina håll ser mer eller mindre bra ut :)

Halva våran grund är "källare" (gjutet golv.. och putsade väggar) och halva skulle jag vilja påstå är krypgrund.. med trampat jordgolv och lite mer öppna stenar.. (den delen ska vi själva åtgärda .. då fuktigheten satt sina spår i det utrymmet)

I den delen som är källare idag så ska vi gjuta en hm.. "klack" längst ner på de ställen där det inte är gjort.. då det ramlar ut (IN?) jord från mellan stenarna (och då är ju risken att de flyttar sig, om det rasar ut för mycket).. och mössen gillar att gräva ut det hela ännumer :/

Med vänlig hälsning, Sandra
 
S
Kanske dags för en dubbelbump. Hoppas på svar... annars får det väl bli som det blir. 12mm och 8mm armering beställt i alla fall.
 
Den stödmuren/klacken de gjutit här på sina håll..verkar vara en30-40 cm hög och 12-13 cm tjock.. Tyvärr kan jag inte se om de armerat ner i bef plattan..men de verkar ha armerat med sådana där "järn" som ser ut som två pinnar som sitter ihop (minns ej vad de kallas).. De är runt 4 cm breda.. :)

Så din konstruktionstanke verkar bastantare iaf :)
 
Jag har gjort ungefär det du tänker göra jag använde armeringsmatta med 10-12 mm järn i rutor om 15x15 cm som jag ställde upp i formen. Jag hade ingen platta utan gjöt den i efterhand. Finns lite bilder på det bland mina bilder, dock ingen på armeringen tror jag. Högsta delen på min stödklack/mur var 1,2 meter, det var svårt att stämpa formen så att det blev rakt, det blir ett väldigt högt tryck i botten, tänk på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nickeg
  • Laddar…
S
Har gröpt ur all lössittande lera mellan stenarna sen sopade jag ihop en rejäl hög med lera som jag fick bära ut i hinkar. Börjar bli trött på köra skottkärra efter dessa tre åren på gården.

Sen har jag blaskat på primer på väggarna för att stärka och motverka att väggen suger åt sig allt vatten ur betongen.

Sen hyrde jag en rejäl Hilti-maskin och borrade 120 hål i betongplattan och runt 50 hål in i de största gråstenarna. Jag tog 20 rostfria 10mm järn och slog ner dem 50cm ner genom plattan, kullerstenarna och ner i sanden. Sedan satte jag ner 12mm armering 10cm ner i betongplattan på övriga hål.

Jag kommer slå in krokade 10mm armeringsjärn i gråstenarna. Sen kommer jag bygga på med vågräta armeringsjärn och slutligen bygga formen.

Det kommer i slutänden bli två rutnät av armering, ett som ligger 5cm från stenväggen och ett som ligger 14cm ifrån den. Stödmuren kommer bli 20cm tjock och 1m hög. Muren kommer sluta i markhöjd, så jag kommer att mura upp sista biten med 19x19x59 lecablock för att få en trevligare miljö i min vinkällare :D

Bilder kommer imorgon!
 
  • Gilla
coccon och 2 till
  • Laddar…
Det låter som en excellent idé. Kombinerat skyddsrum och vinkällare! :D

Kan kännas som överkurs men naja lite tvärslåer mellan armeringsmattorna, blir stabilare plus att du får en mer exakt positionering av mattorna i betongen.

Som Carla skrev, det blir väldigt högt tryck emot formen så spänn fast den ordentligt.
Alternativt, om du blandar betongen själv så kan du gjuta i två omgångar.

Det ska bli kul att få se de nya bilderna!
 
S
Hej, armeringen är klar och de rostfria järnen är nedslagna i marken.
Idag började vi bygga formen, kommer bilder på den imorgon.

DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olofb och 3 till
  • Laddar…
S
Ok, här kommer gjutformen och gjutningen. Får ta mig tid att fotografera resultatet så fort som möjligt..
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning upp mot fönster.
DSC_0004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Efter gjutning.
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Det var vackrare med de gamla stenarna, men det nya ser ju tryggare ut.
 
Ser jättebra ut, blev enorm skillnad :)
Blev lite mer än en liten sockel hehe.. blev ett helt nytt rum!
(y)
 
Hur kommer det sig att du valde brädor i gjutformen istället för plywood?
Är det vanliga plank eller spårade?
Oavsett så blev det riktigt fint!
 
S
Jag valde 22x95 råspont eftersom det var billigare och gav finare avtryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.