Vi bad byggföretaget som renoverade en vattenskada, om offert på de 4 kvm som fattades på försäkringsarbetet för att få ett helkaklat duschrum. Vi fick ett pris på drygt 10.000 kr inkl.moms.
Det tyckte vi lät mycket och undrade hur många kvm de räknat på och bad om ett bättre pris. De hade räknat på 8 kvm extra kakelsättning (mot vårt uppmätta knappt 4 kvm).

Men nästa offert blev ändå dyrare då företaget sade sig glömt några håltagningar för två kontakter och nån fogning. Offerten hade dessutom följande tillägg:

"Är det så att offerten ej är till er belåtenhet, så kommer jag meddela försäkringsbolaget att vi stoppar här.
Ni får ta en kontantersättning på ytskikten, och anlita en egen hantverkare för att slutföra arbetet."


Det där sista kändes ju snopet och vi uppfattade det som att vi var tvungna att acceptera deras höga offert annars fortsatte det inte jobbet.
Vi kollade med flera andra firmor om vad som var skälig kostnad för tilläggsarbetet och fick besked på i snitt 1000 kr/kvm eller max ca 5000kr för arbetet. Alltså knappt hälften mot vad byggföretaget som utförde renovering av vattenskadan i samarbete med vårt försäkringsbolag begärde.

Då det inte kändes OK med en sådan hög kostnad för de få kvm tackade vi nej till deras erbjudande och hoppades att företaget ändå skulle fortsätta och slutföra arbetet. Att de skulle sätta väv på de 4 kvm som det var förut .
Men NEJ, när vi inte accepterade deras höga kostnad fortsatte de inte renoveringen, utan hantverkarna kom och hämtade sina saker i slutet av oktober.
Och vi står där med ett halvfärdigt duschrum till ingen nytta sedan dess!

Renoveringen påbörjades i september förra året och sedan dess har det varit byggarbetsplats förutom i duschrummet även i två angränsande rum, ett där golvet är upprivet och hål i angränsande vägg är upptagen och i ett annat rum förvaras porslin, inredning och rör.

Försäkringsbolaget, tar god tid på sig med att undersöka vad som blev tokigt. Senaste beskedet var att personen som skulle komma och titta på vad som gjorts var ledig över helgerna.

Försäkringsbolaget säger vi kan få kontantersättning om vi utför arbetet själva, men då försvinner ganska mycket ersättning och vi får då heller inget certifikat på godkänt ytskikt.
Eller får vi leta upp nån ny firma som slutför jobbet. Men det har vi förstått inte är så populärt att ta över nåt som nåt annat företag påbörjat!
Inte så lätt heller att hitta duktiga hantverkare, man förutsätter ju att man ska kunna lita på att försäkringsbolagens samarbetspartners ska vara seriösa, ansvarstagande och erkänt professionella.

I detta fallet känns det som byggledaren som hållit i arbetet blivit sur på oss då vi inte tog anbudet och därför straffar oss, kliver ner på sandlådenivå, tjurar och bara fullständigt skiter i oss!

Någon som råkat ut för nåt liknande eller har tips på hur man bäst löser situationen?:confused:

.
 
Förstår inte exakt vad som hänt?

Har ni avtalat om ett arbete mot försäkringsersättning och sedan ville ni vid sidan om detta begärt offert för ett merarbete?

Det vanligaste är just att man ingår avtal om återställa av skada och där beroende på ersättningsnivå på försäkringen så återställer bolaget till endast byggskiva eller även tätskikt och ytskikt.

Sedan vid sidan om har ett tilläggsavtal på merarbete men detta skall då ej vara ställt i relation till ursprungsarbetet.

Gentemot försäkringsbolaget så har de rätt att ersätta dig med kontantersättning det är en förhandlingsfråga mellan er och skaderegleraren.
 
Om jag förstår rätt så ville ni ha ett tilläggsavtal om merarbete för att höja standarden till kakel.
Jag tror att byggfirman utnyttjade er situation. Det är inga problem att låta dom stoppa innan ytskikten och att låta försäkringsbolaget ge er den mellanskillnad som uppkommer som kontant ersättning. För byggfirman är det ju detsamma (förutom att de förlorar några tusen på mindre arbete).
Men för er innebär det ju att ni måste ta in någon annan som fortsätter arbetet, och som helst är beredd att ge er garanti och intyg på utfört arbete. Det är som ni skriver inte det lättaste att hitta.
Därför fick ni en hyfsat saltad offert. Det bästa hade ju varit att ni hade haft en plattis redo som sagt ja till jobbet innan ni sagt nej till deras offert. De byggfirmor ni pratade med som gav er prisuppgift, var ni supertydliga på att det skulle bli ett avbrutet arbete av någon annan och att de skulle få fortsätta på det? Om ni bara frågade allmänt om "vad kostar det att kakla ett badrum" så kan ni lätt få missledande prisuppgifter.

När ni sa nej, var ni tydliga med att ni ville att arbetet skulle slutföras enligt ursprunglig plan? Det var nog lite naivt att hoppas på att de skulle jobba klart utan att få pengar för det...

Det bästa är väl bara för er att få badrummet klart i nuläget och ta diskussionen med försäkringsbolaget senare. Har ni alltså fått nej av flera firmor på att slutföra arbetet?
 
Redigerat:
C
Om ni avtalat med försäkringsbolaget att skadan skall repareras borde det vara det som gäller.
De får enligt min åsikt skicka dit någon annan om den första inte klarade av att slutföra jobbet.

Grundregeln är att en försäkringsskada skall regleras skyndsamt. Ni borde kontakta försäkringsbolagets kundombudsman om ni inte redan gjort det.

En halvfärdig reparation + reducerad kontantersättning är, som andra skriver ovan, inte något vidare alternativ.
 
Redigerat:
  • Gilla
EmilJan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.