Hej,

Håller på att totalrenovera vår lägenhet, vilket bland annat innebär att vi i flera rum har tagit bort befintligt innertak och nu isolerar upp till nock. Bjälklaget blir friliggande inne i rummet. Jag gjorde en enkel skiss för att förklara hur det ser ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu skall elektrikern dra fram elen till belysningen, så vi måste snabbt bestämma oss för åtminstone grunderna i det hela. Vår grundidé är:

  • Infällda spotlights i tak, riktningsbara
  • Placering i "fickorna" mellan bjälkar
  • Stort antal för att öka spridning och minimera skuggbildning mm
  • Dra fram el till kopplingsplintar vid varje bjälke för att kunna dra fram el till ev uplights, uppåtriktade spottar etc lätt vid behov.

Nedan har jag ritat in detta på skissen (röda är spotlights, gröna är plintarna):

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all input, tanka roch erfarenheter kring att sätta belysning i den här typen av rum.

Stort tack på förhand!

Fredrik
 
Berätta lite mer om stilen.

Är det sekelskifte eller nybyggt?

Vad är viktigast för dig angående stil VS. funktion?

Är det ett vardagsrum, eller hall, eller kök, eller något annat?
 
Hej!

Ett par sekelskiften bort, byggt 1795 och byggnaden är en gammal uthus-/stallbyggnad. Stilen vi söker är att ta fram det gamla men i en modern boendemiljö avseende belysning, elsystem etc.

Tanken var att ha spotlights så att det alltid finns en ordentlig grundbelysning att vrida på (det är inte fönster i överflöd så det kan bli ganska mörkt inomhus), för att sedan komplettera med stämningsbelysning och punktbelysning som alternativ/komplement.

Rummen som är enligt ovan är ett sovrum och en matplats som är del av en öppen kökslösning.
 
Själv håller jag på och monterar spotlightskenor ovanpå mina balkar för att på så sätt kunna ha en flexibel lösning och lägga till belysning allteftersom jag känner att det behövs.
Idealiskt hade varit 3-fasskenor, men nu lägger jag istället dubbla skenor (rygg, mot rygg, liksom på sidan mot balken) och har varje skena som en enskild grupp (jag kör knx så jag kan sen enkelt välja om jag vill att flera grupper skall styras med samma knapp).

Om jag hade haft mycket plats i isoleringen i taket hade jag monterat infällda downlights där (men jag har inte plats för "pottorna)".
 
Sen har jag monterat dessa i snedtaket, mellan, strax ovanför balkarna och det är otroligt snyggt (tror jag såg dem på Hustoppen och blev inspirerad). Dock dyra (ca 4.000 kr/st): http://www.brickinthewall.eu/en/products/wall/atmos/

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ytterligare ett tips är att sätta eluttag ovanpå en eller flera balkar t ex för ljusslingor till jul.
 
Tack för tips. En oro jag har är att spottarna närmast nock ger såpass mycket mindre ljus i golvhöjd än de som sitter nära takstolen, så att jag får en ojämn ljusbild. Men jag hoppas att såpass många ljuskällor borde ta bort ev sådana effekter?

Någon som har erfarenhet?
 
När vi öppnade upp i nock på OV (3,70m) satte vi många vinklingsbara spotar i en "nockbräda". Enkel installation som går att göra och även ändra i efterhand. Ger bra spridning tack vare höjden.
I efterhand ångrar vi nog bara att vi missade uttag över hanabanden för att kunna sätta uppåtriktade LED-lister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.