Hej!
Håller på att planera nytt kök och den el som följer. Min häll är två-fas+N (fyra "plattor"), och ugnen en-fas. Är det rätt att ha två tre-fas perilex uttag, och i kablaget till uttaget bara ansluta det som behövs?

Dvs. använda alla tre faserna, två till spis, och en till ugn?
Tack!
 
tommib
Nej. Du ansluter allt kablage i bägge uttagen, perilexuttag ska vara fullkopplade. Det du gör är att du monterar perilexproppar på häll och ugn och i propparna monterar du det nödvändiga kablaget till rätt faser.

Det är nog bra att markera att uttagen är parallellkopplade på ett bra sätt så att man inte tabbar sig, både på uttagen och i gruppförteckningen.
 
Ok, jag förstår, det var så jag menade. Tack!!!
 
tommib
Det är helt normalt att dela en trefasmatning till spis så att hällen får två faser och ugnen en. Sannolikt är många moderna 230V-spisar kopplade så internt ändå.

...sen är ju detta som du säkert vet behörighetskrävande :)
 
Det vet jag säkert :)

...men har också insett att två perilex i teorin, beroende på hur man kopplar in laster har möjlighet att överlasta N (exvis om två enfas ugnar kopplas in på *olika* faser). Så det blir i det här fallet två kablar efter moget övervägande.
 
Ugnen kommer med all säkerhet med "vanlig" stickpropp för vägguttag. Om det är nyinstallation använder jag en sån här:
https://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/543796/2404065

Om det redan finns ett perilexuttag drar jag en ny 3G2,5 från uttaget till ett envägs vägguttag för ugnen. Det känns onödigt att sätta två perilexuttag eftersom man då med största sannolikhet måste klippa ugnens stickpropp och koppla på en perilexstickpropp istället.
Man måste också tänka till så man fördelar faserna rätt.

Du behöver inte dra två separata kablar, det blir bara extrajobb. Det spelar ingen roll om två ugnar använder olika faser, nollan belastas inte hårdare för det.
 
Redigerat:
tommib
Müssli skrev:
Ugnen kommer med all säkerhet med "vanlig" stickpropp för vägguttag. Om det är nyinstallation använder jag en sån här:
[länk]

Om det redan finns ett perilexuttag drar jag en ny 3G2,5 från uttaget till ett envägs vägguttag för ugnen. Det känns onödigt att sätta två perilexuttag eftersom man då med största sannolikhet måste klippa ugnens stickpropp och koppla på en perilexstickpropp istället.
Man måste också tänka till så man fördelar faserna rätt.

Du behöver inte dra två separata kablar, det blir bara extrajobb. Det spelar ingen roll om två ugnar använder olika faser, nollan belastas inte hårdare för det.
Hu så fult!

Jag förstår att du använder den eftersom den lär vara väldigt arbetsbesparande och den sitter ändå bakom ett skåp, men ändå..... får rysningar...... Stor och otymplig var den också.

Funderade länge på att sätta två perilex parallellt (infällda förstås) men det blev till slut en kopplingsdosa med dragavlastning och fast montering eftersom snickaren redan hade hunnit montera bänkskåpen. Motivet till att sätta två perilex var ju att slippa ringa elektrikern för att byta häll/ugn, men ja, det gör jag ju inte i alla fall.....:rolleyes:
 
tommib
nets skrev:
Det vet jag säkert :)

...men har också insett att två perilex i teorin, beroende på hur man kopplar in laster har möjlighet att överlasta N (exvis om två enfas ugnar kopplas in på *olika* faser). Så det blir i det här fallet två kablar efter moget övervägande.
Precis som Müssli skrev belastas inte nollan hårdare om det är just olika faser. Om du däremot kopplar ugnarna på samma fas kommer nollan bära summan av båda ugnarnas ström (liksom fasen). Då löser troligen säkringen om den är rätt dimensionerad. Så inget av fallen är ett problem säkerhetsmässigt, även om det är dumt att koppla på samma fas...
 
tommib skrev:
Hu så fult!

Jag förstår att du använder den eftersom den lär vara väldigt arbetsbesparande och den sitter ändå bakom ett skåp, men ändå..... får rysningar...... Stor och otymplig var den också.
Jag formulerade mig fel. När jag skrev nyinstallation menade jag rot-installation fast häll och ugn på nytt ställe, alltså där det inte finns ett perilex från början. :)
Är det ett nybyggt kök fäller jag naturligtvis in ett perilex och ett envägs vägguttag, med varsin kabel från centralen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Müssli skrev:
Jag formulerade mig fel. När jag skrev nyinstallation menade jag rot-installation fast häll och ugn på nytt ställe, alltså där det inte finns ett perilex från början. :)
Är det ett nybyggt kök fäller jag naturligtvis in ett perilex och ett envägs vägguttag, med varsin kabel från centralen.
Tänkte väl......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.