Jag har varit "off" ett tag nu men har börjat kika på hus igen! :)

Tack för alla svar, en hel del o tänka på...
Hur är OBM-gruppen som bes-företag? Bla Fastighetsbyråan använder dom. Kikar på ett hus nu där besmannen skrivit att man inte kunnat besikta varken grund eller tak pga snö och saknad av stege (krypgrunden). Känns så där?!

Huset är från 70-talet, helt original med eternit i taket men om jag förstått det hela så är det ofarligt så länge man inte rör det?

Har ni andra tips/trix, runt omkring vid husköp? Alla i min bekantskapskrets har antingen lägenhet eller köpt hus/radhus för mer än 10 år sen.
 
Känner inte till OBM gruppen. Som jag ser det så bör man försöka få in en öppen bes. klausul i avtalet. Öppen betyder att du skall ha rätt att häva köpet inom tiden för besiktning, som ofta sätts till 2v.

Det skall inte finnas några villkor i stil med att bara upptäckta fel som kostar mer än 50 000 motiverar hävning, eller liknande.

Den typen av bes. klausuler var vanliga förr, men skapar otydligheter (ex. vem avgör om det kostar 49 000, eller 100 000?), en mäklare får idag inte föreslå en sådan klausul, den skapar inte ett entydigt kontrakt.

Om det visar sig svårt att få säljaren att acceptera en öppen bes. klausul, då får man överväga om det näst bästa är OK, dvs. att man gör en köpargenomgång med en bes. man som gjort en säljarbesiktning. OM firman som gjort det har bra rykte, eller iallafall inte är erkänt dåliga (Anticimex går bort) så kanske man kan välja en sådan lösning.

Men det du beskriver om det här objektet, att varken tak eller grund (vilken typ av grund är det, platta på mark var vanligt på 70- talet, och den typ man byggde på den tiden har VÄLDIGT ofta fukt och mögelproblem. Det låter inte bra. Att få en besiktning av taket och grunden är ett minimumkrav på ett hus från den tiden.
 
Tror det är lätt o få till i dagens läge? Buden haglar ju, man hamnar väl i underläge om man vill skriva in en öppen klausul i kontrakten, eller är det vanligt?

OK tack, det låter bra och ungefär dom tankarna jag gått i när objekten varit besiktade från början.
Litet sidospår men varför går Anticimex bort? Tycker deras protokoll har varit ganska lättlästa och oftast med tillhörande bilder.

Det blev inget av med det objektet jag hade kikat på så letande går vidare :) är ju en del pengar man ska punga ut med så man vill gärna försöka vara hyfsat med på banan.
 
Hur lätt eller svårt det är att få till en egen besiktning, är nog väldigt olika från objekt till objekt. och hur viktigt det är varierar ju också dels beroende på objektet, dels beroende på vad man själv kan bedöma.

Köper man ex. ett hus där "allt" dyrt måste renoveras, och kan har kompetens att hantera ett sådant hus, då tar man ju en klart mindre risk om man avstår från egen besiktning. Det värsta skall ju uppenbarligen ändå fixas. Faran där om man är oerfaren kan vara att det man köper som renoveringsobjekt kan visa sig vara ett rivningsobjekt.

Men skulle jag köpa ett 70 -tals hus. Så är ett minimum att göra en fukt och mögelkontroll av grunden eller plattan. Problem där är mer regel än undantag på 70 tals hus.
 
Min (rätt omfattande) erfarenhet från Stockholms norra förorter där en stor del av husen säljs innan ordinarie visning och budgivningarna är helt galna är att det oftast (om inte alltid?) går att få till egen besiktning. Mäklare och säljare är ändå så pass måna om att allt ska gå sjysst till. Sen kanske man inte får några avdrag på priset (som diskuterats flitigt i en annan tråd ;) ) men besiktiga får man. Vissa hus (typiskt renoveringsobjekt) står det direkt i annonsen att det kommer säljas med friskrivningsklausul. Huruvida man där kan få till en öppen klausul med möjlighet att häva köpet är ju en bra fråga.
 
Man skall komma ihåg att mäklaren är skyldig att försöka få dig som köpare att uppfylla din undersökningsplikt. Så om mäklaren "hjälper" säljaren att få köparen att helt avstå från underökning av huset, så bör man anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen.

Men OM en säljare står på sig och vägrar låta dig undersöka huset, så får man gilla läget. Fast då är alltså mäklaren skyldig att försöka få dig som spekulant att stå på dig mot säljaren. Lite hårdraget så skall mäklaren då avråda från köp, men fullt så långt tror jag inte man kan räkna med att någon mäklare går i sin fackmannamässighet.
 
OK tack för info!
Just nu inga hus på G men letar vidare :)

Vilka besiktiningsföretag är att lita på? Eminenta togs upp tidigare i tråden, Anticimex går bort?
Överlåtelsebesiktining känns som den enkla vägen men då ska det ju helst vara ett företag o lita på.
 
Hej,
som du redan fått råd om tidigare så är det helt egalt om du själv beställer en vanlig besiktning eller om säljaren redan har gjort det, och du får en genomgång på plats, tillsammans med besiktningsmannen från den besiktningen. Det är ju samma besiktningsman, samma jobb och samma hus, så det är bara billigare för dig om säljaren redan har låtit göra det.

Vi har både köpt och sålt ett antal bostadsrätter och villor i Stockholm och förorterna de senaste 10 åren, både för egna flyttar och för svärföräldrars räkning. Samtliga villor har besiktats före försäljningen och sedan har vi varit med på / tillåtit genomgång efteråt. Vi funderade t o m på att frånträda ett köp genom att använda oss av besiktningsklausulen, vilken med den nuvarande tolkningen i princip innebär en "öppet-köp" klausul.

Just den tolkningen att besiktningsklausul innebär att köparen utan anledning kan välja att frånträda köpet och säljaren måste då utan ersättning göra om hela försäljningsprocessen innebär ju en risk för säljaren. Som säljare vill man förstås inte i onödan ta risken att behöva göra om hela processen bara för att köparen ändrat sig sedan kontraktsskrivning.
- Jag har hört talas om flera köpare, nyligen och här i Stockholmsområdet, som satt detta i system. De bjuder på många olika hus samtidigt, vinner flera budgivningar, skriver på flera köpekontrakt under en period och väljer sedan bara ett av dem som de behåller - övriga kontrakt annullerar man m.h.a. besiktningsklausulen... inte särskilt snyggt och inte i enlighet med syftet med besiktningsklausulen.

Kan ju säga att vi kommer inte skriva med någon köpare som kräver en besiktningsklausul med friskrivning i kontraktet när vi snart ska sälja vårt hus... men däremot kommer vi gärna avvakta med skrivandet några dagar eller en vecka för att den eventuella köparen ska hinna kontrollera det man vill först.
- Men finns det då flera budgivare som samtliga har pengarna klara och går med på våra villkor i övrigt, så kommer vi förstås hellre skriva med en annan budgivare som betalar samma/i stort sett samma och kan tänka sig att acceptera den säljarbesiktning som vi låtit utföra om det annars drar ut på tiden. Det handlar ju om så stora pengar att vi inte kan ta alltför stora risker, bara för att en köpare ska få strula och krångla i onödan. Vi kan bara släppa så långt att vi fortfarande i praktiken har en möjlighet att skriva med en annan budgivare om den förste skulle välja att inte köpa efter sin besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.