Halloj, får inte till energiberäkningen.

Hur kan jag beräkna med direktel i en lokal för handel. Direktel handlar om att få till en flexibilitet och låg investering.

Ytan är 60 kvm, 12x5 m, väggar 90 kvm, jag använder 0,4 U i snitt så länge. Jag inser att jag måste köpa denna sen men skulle vilja vara säker på att det funkar när jag pratar med byggnadsinspektören. Kan nån hjälpa!!? :surprised:
 
Den enkla modellen, 50-100W/m2, beroende på var i landet och hur gammalt.

Sedan så kanske du kommer få en del av detta "gratis" om du har frysdiskar, mycket lysrör osv.
 
  • Gilla
Himmelsfararen
  • Laddar…
Himmelsfararen skrev:
Hej,

kan det verkligen vara så att när jag missar hela målet med ett plus 0,02 U-värde på vägg? Jag måste göra fel...:eek::surprised:
Utan återvinning på ventilationen är det omöjligt att klara kraven. Du ska ventilera ut så mycket luft att all värme försvinner ut. Räkna med en FTX-anläggning eller liknande så får du andra värden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Har meckat lite och ser att direktel verkar kört. Vill ha det pga investeringskostnaden. Jag får hålla på lite mer!
 
Man behöver absolut inte ftx!
Beror helt på vilken uppvärmning man använder..
/vvs-konsult
 
  • Gilla
Himmelsfararen
  • Laddar…
Har nu skruvat mer i mallen och kanske om jag använder en luft/luft, 2 små element till pentry och badrum samt en kamin till lokalen så kan det banne mig gå. Självdrag och 44 kwh per kvm/år just nu.
 
K
Du får inte ha luft-luft eftersom det skapar obehagligt drag... Det är nästan omöjligt att komma ifrån värmepumpseländet om du inte har fjärrvärme. Möjligtvis med en riktig olje eller vedpanna, men det är ju sådär kul det med. Vanlig kamin får du inte räkna in, speciellt inte i stan där du "bara får elda två gånger i veckan"
 
  • Gilla
Himmelsfararen
  • Laddar…
Tack för inlägg KalleBo Ok, detta är en butikslokal om 50 kvm och till det pentry och toalett ca 10 kvm. Iden just nu är ändå L/L 1kw x 320% och 5 direktverkande element 500wx2+800wx3. Det gör att jag är inom 4,5 kw kravet och enligt Rockwools beräkningmall så klarar jag även kwh/kvm/år kravet. Bor på landet, så elda borde vara ok.. Har en god vän som ska göra en preliminär "riktig" energiberäkning med ovan premisser. Tar in priser på solpaneler, en 1-2 kw anläggning som ger mellan 800 och 1400 kwh att skriva bort från energiberäkningen. Hittade också PAX Eos som byter min luft reglerat, tror i dagsläget att det kommer att fungera. Fjärrvärme finns, har inte kollat kostnad...Har nyinsatt frånluftsvärmepump i det nybyggda fritidshuset, byggnadsinspektören var inte glad, 10,25 kw (Nedskruvad till 5,5 nu), den går inte heller att använda och investerings- och driftkostnad blir så avsevärt mycket högre för de pengar jag kan köpa element, LL, Kamin, solpaneler och ventilation för.
 
Hej!

Kan det inte funka med en luft/vatten-värmepump? Ger visserligen rätt höga installationskostnader, men kanske kan det löna sig i längden? Plus att det lär bli lättare att uppnå målen för energiberäkningen. Jämför man med solpaneler så är det nog inte så stor skillnad i pris heller (gissar jag).
 
  • Gilla
Himmelsfararen
  • Laddar…
Luft/vatten släpar med sig radiatorsystem och inomhusdel och en elpatron. Solpanelerna hoppas jag köpa till ett bättre pris än vanligt 50%. Jag vill helst elda då det ju finns personal där hela dagarna men måste ha täckning för när det blir kallt. Min fiktiva investeringskostnad nu är ändå 80000 i råpriser men då får jag 4 system till skillnad från Luft/vatten med elpatron som är samma eller mer i kostnad och bara ett system. Tack för inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.