Hej!
Jag är ny här och har kollat en vansinnig massa inlägg de senaste dagarna. Otroligt intressant att läsa om alla andras vedermödor!

Nu undrar jag HUR lång tid tog det för er att få bygglov efter att ni ansökt? Alltså den sammanlagda tiden (om ni överklagade ett negativt första besked).

Vi har hållt på en halv evighet för att få bygglov eftersom kommunen har så många underliga invändningar.
 
Min erfarenhet från stadsbyggnadskontoret här i Stockholm är att dom är betydligt snabbare än vad jag är. Jag har fått komplettera mina ritningar vid ett tillfälle och då fick jag ok på förändringarna redan samma dag (jag lämnade ritningarna direkt hos myndigheten).

Det som har tagit tid är mitt ritande och min oförmåga att ta mig tid att kräva underskrift av alla grannar.

Vi har också fått tillåtelse att påbörja ombyggnaden utan helt klart bygglov (ny fasad, nya fönster etc), vilket gjort att jag inte haft så bråttom med detta.

Även om jag kan tycka att myndigheten har petat i detaljer måste jag säga att handläggaren varit mycket trevlig att handskas med och man har varit snabb och tillmötesgående i handläggningen av ärendet.

Till saken hör väl också att vi inte gör några chockerande ändringar. Ny fasad, nya fönster, flyttade fönster, flyttade entre. Tekniskt handlar det om att vi överskrider tillåten byggarea med 3.5 kvadrat och bebygger entre på mark som inte får bebyggas normalt.

Möjlighen kan vi ha varit hjälpta av att handläggaren varit här och tittat på huset. Det ser för jäkligt ut så kanske har man bara varit glad att någon vill göra något åt eländet. Så verkar grannarna resonera iaf...:)

Utan min fördröjning gissar jag att handläggningstiden varit 2-3 veckor, max.

 
Kul för dig!!!

Kanske är det skillnad för att du bara ska bygga OM ett hus medan vi ska bygga NYTT?

Kommunen har haft massor med invändningar och sölat något så otroligt. Precis ALLT tar tid och ska hållas möten om eller ha remissinstanser eller överklagandetider...

Tack för svaret!
 
Ja jag tror helt säkert att jag kommit mycket lindrigare undan än er som bygger nytt på nya platser. Som jag påpekade rör det ju sig om små förändringar utan konstigheter det vore ju attans om myndigeten inte ens kan serva mig på ett bra sätt. Men det kunde dom ju!
 
Jag har delvis andra erfarenheter av Stadsbyggnadskontoret i Stockholm. Min mycket enkla bygglovsansökan, (byte av en garagedörr mot gångdörr och fönster), tog två månader trots helt kompletta handlingar och påstötningar hos handläggaren.
 
I Huddinge så tar det grymt lång tid, vi lämnade in vår bygglovsansökan i juli tror jag. I slutet av oktober vart det hela godkänt...
:(

Har de exakta datumen hemma.... kan kolla upp mer exakt om du vill.
 
Det verkar skilja sig en hel del beroende på var man bor hur lång tid det tar att få bygglov. Vi behövde bara vänta i en månad i Gnesta kommun.
 
Intressant att se att det skiljer så pass mycket, och att det inte verkar spela så stor roll VAR i landet man bor utan att man bor i olika kommuner helt enkelt. Jag menar, det verkar inte vara lättare i norr än söder eller tvärtom.

Det är nog olika beroende på hur hårt belastad Byggnadsnämnden är i ens egen kommun och om det finns restriktioner osv. Ändå skulle jag gärna se att det fanns någon slags gräns för HUR LÄNGE de kan få älta en ansökan eller dröja med svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.