Undrar om det finns någon beräknad livslängd på 3-glas isolerfönster (från tidigt 80-tal)?

När bör de bytas och när räcker det med att byta glas/kassett?
 
Du behöver inte byta dem. Utsidan av karmen kan behöva lite underhåll, i övrigt håller de resten av livet om du inte har sönder dem.
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Finns och fanns fönster i väldigt skiftande kvalitet. Har bytt ut många fönster från 80-talet som är helt uppruttna. (Bristande underhåll & dålig kvalitet)
 
Bristande underhåll kan leda till att de ruttnar men kvaliteten på virket var knappast sämre på 80-talet än det är idag, snarare tvärtom. Under de senaste 30 åren har skogsägarna täckdikat sina skiften i stor utsträckning. Det betyder att skogen växer snabbare och årsringarna blir glesare. Därför är virket idag mera känsligt för röta än det var förr. Nu brukar förvisso moderna fönster inte ha några trädelar som blir utsatta av väder.
 
Det är allmänt känt att fönstren från 1920 ofta lever än idag om de har underhållits ibland medan fönster från 70-80-talet är komplett ruttna trots underhåll.
Om dina fönstren från 80-talet har fortfarande täta glaskassetter är det ekonomiskt inte lönsamt att byta dom. Du kan inte räkna hem det. Men om du vill öka trivseln, byta stil, slippa måla, fräscha upp, och är villig att investera i detta så kan du byta fönster.
Så gjorde jag. Valde fönster med alu-utsida för att slippa skrapa när jag är pensionär. Jag vald bort all argon och beläggningar för det räknar sig inte med energikostnader. Fönstermannen tyckte inte om det.
 
Excel
LillaSandra skrev:
Undrar om det finns någon beräknad livslängd på 3-glas isolerfönster (från tidigt 80-tal)?

När bör de bytas och när räcker det med att byta glas/kassett?
Hej,

Jag bytte 3-glas kasetter i höstas. De var från -76. Glasmästaren bytte endast kasetterna, gick fort och det blev jättebra.

Mina fönsterpartier består av mindre rutor om 100x40 cm. Kostade 600kr monterat och klart per kasett.

De gamla kassetterna var slut, de var immiga och hade fuktränder på insidan. Det blev också mycket varmare inomhus, jag fick ställa ned bergvärmepumpen 2 grader.

Hör med glasmästaren om pris.
 
  • Gilla
Åttioettan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.