Hej, jag har precis köpt ett nytt bastuaggregat; Harvia kr60 och har märkt att den blir inte varmare än strax under 80 grader, och på K-rauta bad jag om ett aggregat som skulle värma iaf 90 grader då jag vill basta kort men väldigt varmt.

Det är 6 kw på aggregatet och rummet är 8m3 stort. Borde aggregatet klara 90 grader? Eller borde jag ha köpt ett aggregat med 8 kw? Kan jag öka värmen på något vis, dvs ändra termostaten?

Glada hälsningar från en entusiastisk bastuälskare!! :)
 
Öser man på vatten så räcker ju 80 bra. Eller kör du bara torrbastu
 
Det är en torrbastu. Jag brukar inte gilla att hälla på vatten för det blir ju kallt igen så fort efteråt.. Jag till och med provade hälla varmvatten från vattenkokaren :)
 
Kanske aggregatet står lite för lågt? Jag har inte mätt, men det känns som att det nya aggregatet sitter högre mot det förra, och den kunde bli 90-95 utan problem
 
Vad var det gamla aggregatet på för effekt?

Om det inte blir så varmt som du vill ha det så försvinner värmen genom ventilation, väggar & tak (& lite golv) snabbare än aggregatet tillför värme. Kan "fixas" genom bättre isolering, mindre ventilation, eller mer effekt. Om aggregatet har en termostat som stryper effekten så behöver du inte nödvändigtvis byta ut det.
 
Vrider du inte tiden mer än 4 tim så att den den slocknar och går på timer?
 
redarn: Den gamla hade också 6 kw, tror den hette nånting med Swedia. Det kan absolut vara nånting med isolering, men min gissning är att termostaten är satt på för lågt, för jag ser att värmemotståndet slocknar och slås på om vart annat kring 75. Känns bara knepigt varför dom har ställt in det så lågt...

Matstj: Har kollat, den står inte på mer än 4h :)
 
Då är det den levererade effekten som felar, troligtvis pga termostaten. Har den inte ett termostatvred?
 
Och du har vridit termostaten till max och den klarar inte mera än 80 grader?
 
6 kW ska räcka upp till ca 12 m3, är den rätt inkopplad?
 
Om termostaten är på max kan stenarna vara dåligt placerade. Om det är hålrum mellan värmeelementet och termostaten kan termostaten bli för varm och då slå av elementet för tidigt.
 
redarn: Ja, det måste väl vara termostaten när värmemotståndet slocknar och slås på kring 75? Såhär ser termostatvredet ut: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus-produktbilder//big/5/500/500220/500220311_1.jpg

AnderS: yepp, jag maxar och har väntat över två timmar...

Apropå stenarna i aggregatet, igår värmde aggregatet jättelångsamt. Tog typ två timmar innan den ens nådde 70, så jag tömde den på stenar idag så då maxade den till 70 på kanske 45 minuter, ca. Men den blir ändå inte tillräckligt varmt. :confused: Jag ska prova att lägga på lite sten, tror jag hade 20kg i igår, ska prova kanske 10kg imorgon och se om det hjälper ;)
 
Utan sten blir termostaten för varm. Stenen ökar värmande ytan mot luften. Packa stenen nogrannt i botten där termostaten troligtvis sitter.
 
Lagom är bäst? För mycket sten kanske höll värmen men dröjde med den också. Får väl experimentera ;)
 
Nu tror jag verkligen inte att det är elektrikern som har gjort fel, men kan det bli såhär om man missar nåt eller liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.