TALA inte med mig om MySafety! De lurade mig att förnya abonnemang trots att jag tänkt avsluta det. Och då brukar jag vara ganska bra på att hålla försäljare kort. Dyr tjänst utan särskilt mycket innehåll. Bortkastade pengar.

Goda vänner till mig formulerade självtestet "skulle jag själv aktivt gå ut och leta efter den här tjänsten/produkten?" för att bedöma om man ska nappa på olika erbjudanden. Mycket klokt tycker jag. Gäller inte bara telesäljare!

Sen måste jag hålla med dem som påpekar att det faktiskt inte är säljarna man ska skälla på. Oftast är det mycket riktigt ungdomar utan utbildning –*jag har själv jobbat på det sättet. Det är inte deras fel att de har en undermålig produkt/tjänst att kränga eller att de har fått ett manus att följa som bara retar upp folk. "Nej tack, jag avstår, trevlig dag, hej" och sen lägga på räcker.
 
Återigen försäljarsamtal, denna gång från U-security ... trots att min telefon är nixad. Startar upp samtalet med att mitt personnummer ligger på internet ect etc och ringer tillbaka igen när jag snabbt avslutat samtalet. Är det bara jag som är förföljd ...
 
Är telefonen NIX-ad?
Anmäl dem till DM
 
Så, igår hände det igen, någon ringde från 0264572039 och sökte min avlidne mor (dog juli 2013, har hennes gamla SIM kort), STORUMAN ENERGI igen :mad:

Mobilen nixad 17/10 2014, har sagt till om detta förr när de ringt, anmält en gång på DM , men inte fan hjälper det. Här är deras historik hos DM nämnden http://dm-namnden.org/?s=storuman+energi Är ju uppenbart att de inte krosscheckar mot Nix registret.

Jag blev tokförbannad, mejlade direkt till Storuman Energi och fick faktiskt rätt snabbt svar att nu skall det bli slut med samtalen. Skall få en gåva som plåster på såren, så ibland kan det löna sig att skrika, men det skall inte behöva gå så långt. Ringer de en gång till skall jag spela in samtalet och polisanmäla.
 
Storuman Energi: "Företaget har uppgivit att man alltid tvättar sina listor mot NIX-Telefon men att anmälarens nummer råkat följa med av misstag i de nummer som skulle kontaktas."
Mycket tunn ursäkt..

Lovar högtidligen att jag under året ska DM-anmäla varenda j-a företag som ringer mig!
Alla lurar hemma är NIXade sen minst fem år tillbaka..
 
Jag anmäler alla som ringer mitt nixade nummer. Anmälde också t ex Vinnarum som skickade adresserad direktreklam trots att jag även nixat min adress (Vinnarum är ett varumärke ägt av Evoke Gaming som ägs av Bonnier Growth Media).

Sen brukar jag komplettera med ett email adresserat till det aktuella bolagets VD (eller om någon skickar ett spam-sms, vilket i så fall ofta sker på typ fredagskvällar, sms:ar jag vänligt och bestämt, med referens till gällande regler om god marknadsföringssed, till bolagets VD - om de stör mig så stör jag dem). Om åtminstone någon procent av alla som mottar dessa spam-sms gör samma sak så slutar nog bolaget snabbt med sina idiotier).

Vd:s namn hittar man enkelt på www.allabolag.se :)
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Att du är nixad hjälper inte om du varit med ngn webbtävling, gått med i ngt forum eller liknande och då kryssat i den lilla rutan att du accepterar villkoren... För i villkoren godkänner ofta allt möjligt, tex att bli kontaktad ang olika erbjudanden.
Då gäller inte NIX längre.
 
Brämpa skrev:
Att du är nixad hjälper inte om du varit med ngn webbtävling, gått med i ngt forum eller liknande och då kryssat i den lilla rutan att du accepterar villkoren... För i villkoren godkänner ofta allt möjligt, tex att bli kontaktad ang olika erbjudanden.
Då gäller inte NIX längre.
Vilket är ett starkt skäl till att vara mycket försiktig med vad man kryssar för (även om man inte ger dem sitt telefonnummer har de laglig rätt att samköra med t ex Eniros register och på så sätt själva lägga till ens mobilnummer till sin databas - men man kan ringa Eniro och spärra ens nummer för detta - något jag har gjort).
Om de ringer kan man också "återta"det medgivande man gett i webbtävligen (följ gärna upp med mail så att det finns skriftlig dokumentation). Då tror jag att deras rätt att kontakta en förfaller (?).
 
Har aldrig hört talas om ngn leverantör som haft en process för att 'återta' kontaktuppgifter. Så fort du fyllt i så sprids de ofta ganska brett.
 
De knotade en hel del, men jag har för mig att jag pratade med en marknadschef eller dylik och i vart fall har jag sedan dess fått otroligt få (nästan inga) reklamsamtal till min mobil (som också är nixad). Så oavsett vad Eniro valde att göra eller inte göra så är jag ganska nöjd :)

Edit: Sorry, insåg att du svarade på ett annat inlägg än jag tänkt mig. I alla fall prenumerationsförsäljarna har sagt ja till att ta bort all info och sedan dess har jag inte blivit uppringd av vare sig DN eller SvD (SvD har jag tidigare prenumererat på).
 
Redigerat:
Hej! Tack för inlägget. Jag har fått faktura för någonting jag har Inter beställt. Vad har Marnadschef för mejladress? Tack.
 
David Locke skrev:
Hej! Tack för inlägget. Jag har fått faktura för någonting jag har Inter beställt. Vad har Marnadschef för mejladress? Tack.
Vet inte vilket bolag du söker marknadschefen för, men testa att googla på företagsnamnet och "marknadschef" t ex. Dock, om du har fått en bluffaktura bör du bestrida denna och polisanmäla, då räcker de inte att be dem snällt att sluta störa dig med sin marknadsföring.
 
Intressant: surfade runt lite på länken ovan och fann erbjudandet om digitalskydd för 45:-/mån. Hjälp med ev kränkningar etc som skall gälla hela världen ... ?
Det är väl mer än vad våra svenska myndigheter klarar av. Imponerande :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.