Tänkte putsa om källaren. Ytterväggarna består av betonghålsten, men innerväggarna består av något annat.
Bilden visar innervägg, vad är detta för material? Putsen är lös på hela innerväggen, Men det är inte putsen som lossnar utan en bit av väggen föjer med . När man kratsar i det känns det som krossad, extremt porös leca.

Hur ska man kunna putsa på detta extremt porösa material? :-/ På ytterväggarna hade jag tänkt använda kalkputs eftersom det verkar fungerat i 65 år.

Huset byggt 1939
 
  • IMG_4351.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon gissning?
OK. Om vi struntar i vad det är och istället inriktar oss på hur man skall putsa det.

Ska man försöka "binda ytan" med ett tunt lager cementbundet bruk innan kalkputsen påföres?

Ytan går inte att stålborsta, den är för porös!

Andreas
 
Hej!

Jag är ganska säker på att materialet heter slaggplattor. Det användes på 30 - 40 talen till innerväggar. Det är som ett klumpigt och poröst material som vad jag har hört gjordes av just slagg.

Vi har sådana väggar där putsen sitter jättebra fast. Så om du bara kan lista ut hur de putsade på 30 - 40-talet så borde resultatet bli bra. Där har jag tyvärr inga tips, för det vet jag inget om.

/pinebar

 
Heimwerker skrev:
Ingen som har någon gissning?
OK. Om vi struntar i vad det är och istället inriktar oss på hur man skall putsa det.

Ska man försöka "binda ytan" med ett tunt lager cementbundet bruk innan kalkputsen påföres?

Ytan går inte att stålborsta, den är för porös!

Andreas
Ytan ser ut att vara målad, vet du vad för slags färg? En putsad yta som är målad med "plastfärg" brukar lossna i stora sjok sägs det, pga av vatten inifrån väggen vill ut. Av samma anledning tror jag isåfall att det inte kanske är helt bra att använda cementbundet bruk innan putsning, eftersom den också hindrar "att huset andas". Fast jag är ute på ganska djup vatten nu...
 
pinebar skrev:
Hej!

Jag är ganska säker på att materialet heter slaggplattor. Det användes på 30 - 40 talen till innerväggar. Det är som ett klumpigt och poröst material som vad jag har hört gjordes av just slagg.

Vi har sådana väggar där putsen sitter jättebra fast. Så om du bara kan lista ut hur de putsade på 30 - 40-talet så borde resultatet bli bra. Där har jag tyvärr inga tips, för det vet jag inget om.

/pinebar
Jag har för mig att jag sett böcker på biblioteket som handlar om gammal byggteknik och det kanske kan stå nåt om materialet i dem. Nu är det ju inte hundratals år det handlar om, men har ni tur så finns det kanske med!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.