Vi håller på att renovera ett timmer hus och har stött på ett litet problem.
Vi ska regla upp insidan av ytterväggarna för att isolera, det självklara var att sätta papp på insidan av timmerväggen, sen regla på detta och isolera MEN eftersom att timmerväggen är så ojämn så blir det nästintill omöjligt att regla om pappen är där, man ser inte vart och hur mycket man måste sala ut för att regeln ska ligga an där man skruvar.
Visst går det att känna sig fram men det är ett jävla jobb och man riskerar att göra hål på pappen.

Frågan är...behövs verkligen pappen? Och om så, kan jag byta ut den mot smidigare vindduk?

Timmret är 6" med brädpanel på utsidan. Isoleringen som ska dit är 100 mm cellulosaisolering och innanför det blir det osb och enkelgips.
 
Om du ska göra nåt åt utsidan senare är det ju bättre att vänta och sätta den där. Det är ju så man gör normalt för att förhindra att det blåser in i väggen och isoleringen.
Vi använde vindduk under ytterpanelen på vårt timmerhus, mycket smidigare än papp.
Jag hade nog skippat både papp och duk på insidan.
 
Att lägga papp mellan isolering och timmer gör ingen nytta. Lämna bort den.
 
Naturligtvis gör vindpapp mellan timmer och isolering stor nytta, använd vindduk typ
http://www.beijerbygg.se/store/priv...ätskiktsystem/vindskydd-tg-2-75x25m-900139170
som du stiftar fast på timret så att den följer timrets konturer. Sedan kan du fästa reglarna med karmskruv så blir det mycket enkelt att justera dom och få till en helt rätt vägg. Det fungerar utmärkt om reglarna inte är djupare än 95 mm.
 
elmont skrev:
Naturligtvis gör vindpapp mellan timmer och isolering stor nytta, använd vindduk typ
[länk]
som du stiftar fast på timret så att den följer timrets konturer. Sedan kan du fästa reglarna med karmskruv så blir det mycket enkelt att justera dom och få till en helt rätt vägg. Det fungerar utmärkt om reglarna inte är djupare än 95 mm.
Vilken nytta då?
 
För att få stoppa/minska på kalldraget som finns i alla timmerhus, jag har ännu inte upplevt ett timmerhus som det inte drar i.
 
  • Gilla
Soulturfer
  • Laddar…
elmont skrev:
För att få stoppa/minska på kalldraget som finns i alla timmerhus, jag har ännu inte upplevt ett timmerhus som det inte drar i.
Då hade jag nog lagt den på utsidan av timret där den gör betydligt mera nytta.
 
Finndjävel skrev:
Då hade jag nog lagt den på utsidan av timret där den gör betydligt mera nytta.
Det är klart att man gör det. Om man ska byta ytterpanel. Annars skulle jag också satt vindväv/papp på insidan för att minimera drag i tilläggsisoleringen. Satte själv på insidan. Ytterpanelen är iofs 100+ år men den är frisk och håller nog 100 till om den tas omhand.
 
  • Gilla
Fixarpappa och 2 till
  • Laddar…
Som sagt den dag TS ska panela huset sätter han naturligtvis vindduk under panelen och får då än bättre effekt på vindstoppet (y)
 
I ett av torpen på tomten som isolerades på 70-talet så finns där innifrån:
1. Gips
2. regelvärk med glasull
3. papp
4. timmervägg

Detta har ju hållit ett tag och har inga problem med fukt, mögel eller något sådant.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.