Hej
Tänkte höra ungefär hur lång tid rivning av inmarkerad del av huset skulle ta i tid för två snickare?


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Är det helt i trä och inget ska sparas så borde man göra det för dagen. Tigersåg är en bra hjälp.
 
Det är tegel på en del av huset med
 
Det vita är en betongplatta och bakom den en stentrappa och allt skall bilas bort.
 
Eternit bakom tegelväggen med.
 
peternicklas
teglen ut i vinkel från huset så tar det lite längre tid då detta måste göras försiktigt. Ska sedan teglen sparas så tar det längre tid. Gjorde något liknande på vårt hus. Har för mig att jag håll på några dagar bara med teglen.
 
Okej.
Har gjort all denna rivning själv.
Min fråga är att mitt egetarbete skall ge avdrag på mitt kostnadsförslag.
Så frågan är hur lång tid det kan ta för två rutinerade snickare?
 
I runda slängar, mellan tummen och pekfingret.... 120-150 mantimmar om allt skall se bra ut.
Svårt att svara på om man inte ser det på plats men under 120 timmar kommer det inte att ta!
Vilken förutsättning är det för "bilningen" av plattan?
Det kanske är mera skonsamt för återstoden av huset om man betongsågar bort plattan istället!
Dyrare maskiner ger mindre antal timmar men kostar mera att anlita.
 
Pagno skrev:
I runda slängar, mellan tummen och pekfingret.... 120-150 mantimmar om allt skall se bra ut.
Svårt att svara på om man inte ser det på plats men under 120 timmar kommer det inte att ta!
Vilken förutsättning är det för "bilningen" av plattan?
Det kanske är mera skonsamt för återstoden av huset om man betongsågar bort plattan istället!
Dyrare maskiner ger mindre antal timmar men kostar mera att anlita.
120h-150h? Det är alltså en gubbe i 3-4 hela arbetsveckor? Jag tvivlar starkt på att det tar så lång tid.
Jag hade sagt 2 veckor, förutsatt att jag inte behöver köra släp till tippen med allt rivningsmaterial själv.
 
Thiasvovve skrev:
Okej.
Har gjort all denna rivning själv.
Min fråga är att mitt egetarbete skall ge avdrag på mitt kostnadsförslag.
Så frågan är hur lång tid det kan ta för två rutinerade snickare?
Då är ju frågan lite om du tänker dig att använda uppgiften som grund för en förhandling, eller om avtalet ger dig en "rätt" att få ned kostnaden.

Jag skulle misstänka att en byggare skulle räkna med 3 - 4 manveckor om du anlitar dem för att göra det. Men att de räknar med att de borde kunnat göra det på 1 - 1,5 manveckor om det gäller avdrag som i det här fallet.

Om du även har transporterat bort rivningsmassor och kunnat dumpa dem som privatperson så tror jag att du har större besparing där i sophanteringen, än vad själva rivningsjobbet kostar.
 
Det där måste ju bero till stor del på hur försiktig man måste vara och hur man jobbar mot husets gavelfasad.
Att bara riva tillbyggnaden som sådan kan inte ta mer än 2 mandagar i sig (alltså utan hänsyn till nåt och utan bortforsling)
 
Oj det var många olika bud 😬
 
Rev själv ner ett garage på 20 m2 i december, garaget låg i anslutning till huset.

Panel tog jag ner med kofot, slog in spiken och la på släpet, 3 timmar.
Gipsen tog vi ner med kofot, 4 timmar
Isoleringen, väggar och tak 2 timmar
Asfaboarden 1 timma
Råsponten på taket sågade jag ner med tigersåg 2 timmar
Takbalkarna tigersåg 1 timma
Garageporten 1 timma
Resten av stommen tigersåg - 2 timmar
Det blev 4 vänder till tippen, totalt 6 timmar
Summa: 16 timmar rivning, 6 timmar till tippen.

Ifall vi inte hade rivet och sorterat hade vi sparat lite på tid på det, men fått det värre på tippen.


Bottenplattan (tog en grävare och slog sönder och forslade bort, 20 m2) 8 timmar.

Så räkna med 3-4 dagars arbete allt som allt i lugn och ro. 120-150 timmar är ren idioti så vida man inte vill att det skall ta så lång tid :)
 
Redigerat:
nia79 skrev:
Rev själv ner ett garage på 20 m2 i december, garaget låg i anslutning till huset.

Panel tog jag ner med kofot, slog in spiken och la på släpet, 3 timmar.
Gipsen tog vi ner med kofot, 4 timmar
Isoleringen, väggar och tak 2 timmar
Asfaboarden 1 timma
Råsponten på taket sågade jag ner med tigersåg 2 timmar
Takbalkarna tigersåg 1 timma
Garageporten 1 timma
Resten av stommen tigersåg - 2 timmar
Det blev 4 vänder till tippen, totalt 6 timmar
Summa: 16 timmar rivning, 6 timmar till tippen.

Ifall vi inte hade rivet och sorterat hade vi sparat lite på tid på det, men fått det värre på tippen.


Bottenplattan (tog en grävare och slog sönder och forslade bort, 20 m2) 8 timmar.

Så räkna med 3-4 dagars arbete allt som allt i lugn och ro. 120-150 timmar är ren idioti så vida man inte vill att det skall ta så lång tid :)
Tror inte du riktigt förstod frågan som ts ställde!
Jag har rivit 45 kvm både betongplatta, armerad betong i 2 av fyra väggar, det tog lite drygt 10 timmar från första hålet borrades tills alla laddningar small av i nästan samma ögonblick, så kan man troligtvis inte göra i detta fall! Att spränga alltså, det går mycket fortare än en liten grävare. Så läs gärna frågan igen och förutsättningarna, allt från vad som skall göras och vilka material som skall bort och om ts vill ha ett hus med sprickor i efter arbetet är utfört, hoppas att du inte är hantverkare och river på detta sätt om byggnaden skall användas igen!
 
S
är det eternit så tar det längre tid och man måste ha utbildade sanerare.
vanlig snickare får inte röra det
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.