Hej!
bor f ni Danmark och hær bygger man ju mest mustenshus dær man också murar innevæggarna med "vanlig" mursten. Dærefter så lægger man på en puts i tunt lager, tar murbrædet och "vandskurar" væggen, resultatet ær en vægg dær man ser murstenarnas struktur, vældigt snyggt.

vi ær så smått på væg tillbaka till Sverige och skulle ønska att bygga ett genommurat hus i Sverige, inte i LECA eller Y-tong utan med vanliga små murstenar.

Først platta på mark, dærefter muras innervæggarna upp, sedan eldragning och dærefter muras yttervæggarna upp (med isolering mellan)

Ær det ngn som har kænnedom om både
* ARKITEKTER - som kan rita sådana hus
* MURARE som har STOR vana av denna typ av byggnation??

TAcksam før alla svar

ps. om ni vill se lite dansk design klicka in på bl a
www.uldumhuse.dk (tips se under "galleri")
www.thorsoehuse.dk

eller søk på ngn søkmotor f x google efter "murermester" - så får du upp ett antal byggfirmor som bygger arkitektritade hus.

Men som sagvt har ngn tips på såvæl arkitekt och murare som kan bygga denna typ av hus, då i Stockholmsområdet???

Tackar o bockar på førhand!
/Anna

*
 
Hej,

Jag vet att Uniqhus bygger på detta sättet. Huset byggs helt i tegel där både ytterväggar och innerväggar är i tegel. De bygger mest i Skåne men jag tror att de har ett projekt på gång uppe i Stockholms trakten också. Kolla in deras hemsida www.uniqhus.se
 
Hej, jo jag har sett det, men det ær typhus och inte arkitektritat. Ær det fler som har några idéer???
/ANna
 
Agneta Hahne gillar den typen av hus. www.aha-ab.se

Hon finns i Malmö men det kan nog funka ändå. Och nån murare finns det säkert i huvudstaden.

//Janne
 
HEj, JanneH;
Har du ngn erfarenhet av Agnetha Hahne?
/Anna
 
Hej!

Ja, positiva! Men hon är inte gratis ;-)!

//Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.