Hejsan!

Har sett att det finns shuntautomatik antingen med inne eller utegivare.

Vilket är bäst?
 
Jag har hört olika om den saken.
Själv har jag med innegivare och det funkar kanon. Hur skall en utegivare veta när frugan bakar bullar eller när man är mycket folk och ingen värme behövs. ;)
 
Jag kör med utegivare men har rumstermostater på golvvärmen som stänger av värmen om överskott uppstår. Det tar mycket längre tid att få ett system med utgivare att fungera korrekt (man får prova sig fram till rätt kurva). Men jag inbillar mig att det är bättre med utegivare om man har ett värmetrögt system (typ golvvärme), för då har utegivaren tid att ställa om vid väderomslag. Jag tror(!) att det blir svajigare med en innegivare och golvvärme. för när rätt temp är uppnådd så finns det mycket värme lagrat i golven som kommer att fortsätta värma upp rummet även om shunten stänger helt och tvärtom när värmen ska "ner" till rätt temp igen. Observera att detta är min högst personliga teori!!
 
En nackdel med utegivare (och framförallt ihop med golvvärme) är när man "glömt" att elda och huset är lite utkylt, tar det många timmar innan tempen är uppe på normalt. (workaround: ställ upp shunten manuellt ett par timmar eller elda i braskamin)
 
http://www.radron.net/templates/test____2690.asp gjorde att jag köpte mig en Thermomatic med endast innegivare från Thermoventiler. Men systemet installeras nu till hösten så inga erfarenheter än så länge.
Har en gammal villagyr med inne och utegivare som jag tänkte leka med lite gran. Kanske man kan bygga något annat kul med den. Automatiskt tillkoppling av slavtanken t.ex. ;)
 
Håkan skrev:
Jag har hört olika om den saken.
Själv har jag med innegivare och det funkar kanon. Hur skall en utegivare veta när frugan bakar bullar eller när man är mycket folk och ingen värme behövs. ;)
Ja det är sant. Sen har jag ingen golvärme så det lutar åt en med innegivare.
Var är det optimala stället att placera givaren?
 
På en innervägg, centralt i huset, dragfritt
 
Hocke skrev:
På en innervägg, centralt i huset, dragfritt
Gärna i norr utan solinstrålning..
 
Ett tips:
Vänta med att fästa upp kabeln och göra en fast installation av innegivaren innan du har testat dig fram till den mest optimala placering hos just er.

Vår sitter bredvid ett fönster och bredvid ett element på en yttervägg. Det är långt ifrån den placering som rekommenderas, men den lösning som fungerar bäst hos oss.
Vi har bland annat en braskamin som påverkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.