Hej

I höstas installerade vi ett Fläktwoods RDKS som ersättare för en trasig frånluftsvärmepump. Det har fungerat fint under hösten. Men nu när vinterkylan slog till så uppstod ett för mig oväntat problem.

Det är installerat i tvättstugan där VP:n stod och dit luftkanalerna är dragna. När vi hängt tvätt, kört torktumlare och torkskåp så stiger såklart luftfuktigheten i rummet. Är det då kallt ute, säg -5 grader och neråt, så blir FTX:en väldigt kall och det bildas kondens på sidorna och i underkant. Vad värre är att det bildas kondens på kabelknippet som går till styrkortet precis vid genomföringen till apparaten. Inte direkt mot styrkortet, men lite för nära tycker jag.

Jag har kontaktat firman som sålde och installerade aggregatet och de skulle prata med Fläktwoods och återkomma.

Jag har redan tidigare funderat på att bygga en skåp runt hydroforen som också står där. Skulle jag kunna bygga ett tätt, och kanske isolerat, skåp runt alltihopa?

Någon annan som har liknande problem? Hur har ni löst det?
 
Såhär ser installationen ut. Jag har nu också märkt att jag nog har ett övertryck i huset då det blåser ut varmluft genom springorna i ytterdörren. Jag tror ventilationsfirman får komma hit och kolla.

ftx.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite uppföljning ifall det är någon annan som drabbas av detta.

Problemet är inte helt löst, men det har definitivt blivit bättre.

En tekniker från företaget som installerade FTX:en var ut och kollade. Han konstaterade snabbt att det var väldigt dåligt flöde på ventilationen och att filtren var i igensatta. Han var lite förvånad över hur mycket skit det var i dom. Det var han själv som installerade aggregatet för ganska precis 6 månader sedan.

Så han rensade dom och rekommenderade oss att köra på forcerad ventilation när vi tvättar, eller ställa dörren på glänt. Vi kunde även sätta lite isolering direkt på aggregatet.

Sagt och gjort, vi tvättade häromdagen när det var kallt och det var _mycket_ bättre. Endast lite kondens och då hade jag inte ens kört med forcering. Så lösningen blir nog att ha dörren på glänt och köra forcering när det är riktigt kallt ute. Förmodligen köper jag någon isolerande matta och klistrar på för att förbättra ännu lite mer.
 
Eller se till att filtren är i gott skick ?
 
Du kan installera en grovfilterlåda strax före aggregatet på frånluften som du byter ett par gånger per år, på det viset kan du få längre drifttid på de dyrare "finfiltren" i aggregatet.
 
Jag har funderat på det, jag ska ha bättre koll på filtren så får vi se om något år.

Något jag också funderat på, då det var väldigt mycket insekter i uteluftsfiltret, är att sätta någon form av finmaskigare nät på inloppsventilen. Eller bara spika upp en sil :)
 
pontuspih skrev:
...
Något jag också funderat på, då det var väldigt mycket insekter i uteluftsfiltret, är att sätta någon form av finmaskigare nät på inloppsventilen. Eller bara spika upp en sil :)
Ett litet varningens ord bara, grundat på egna erfarenheter:
Om uteluftsfilteret/insektsnätet minskar tvärsnittsarean på luftintaget kan du råka ut för att det isar igen.
Lite insekter, några gamla vissna löv eller liknande kan åstadkomma detta.
Med minskad insugsarea så blir det ett tryckfall.
Tryckfall -> lägre temperatur -> rimfrost bildas vid temperatur under 0°C och hög luftfuktighet.
Och till slut blir luftintaget helt igentäppt av is, och insugsfläkten suger så den flexibla ljuddämparen knycklar ihop sig.

Har hänt ett par gånger här, och beror på att luftintaget har samma area som tilluftkanalen.
Kommer att byggas om med en större låda med insektsnät till nästa vinter :)
 
  • Gilla
pontuspih
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.