Hej!
Jag och min fru har tänkt att bygga ut vårt hus som är från 1926 men har fått avslag på bygglovet pga tillgänglighet på toaletten.
Då vi har en befintlig klassisk gammal toalett på 1,2kvm som är nyrenoverad ville vi bara flytta ut ena väggen lite i den nya delen så vi fick in en dusch utan att förstöra för mycket av det som redan är gjort. Men tyvärr släpper inte kommunen igenom det utan vill att vi river och ändra mycket i det redan befintliga kan dom ställa sådana krav? Jag menar det som redan finns kan dom väl inte ha åsikter om?
Skickar med en planritning så ni kan se.

Tack på förhand Erik
 
Såvitt jag vet kan de vid en större ombyggnation eller tillbyggnad ställa krav på tillgängligheten.

Kikar man sedan på era ritningar så kan det väl inte vara så svårt att få till ett anpassat badrum? Det kan inte saknas många decimetrar.

Nu vet jag inte hur det befintliga badrummet ser ut, men kan ni verkligen behålla speciellt mycket av det? Är det kaklat får ni ju ändå göra om i princip allt.
 
Vid tillbyggnad kan de ställa krav på tillbyggnadens tillgänglighet och vid ombyggnad på själva ombyggnadens. Har du en ritning som visar planlösning före planerad ombyggnad?
 
Jag förstår inte riktigt hur det ser ut innan ombyggnad. Toan verkar ju redan vara placerad i uybyggnaden?

Om du gör om en toa till duschrum, så lär det inte gå att rädda speciellt mycket av det som ev. redan är renoverat. Så att ex. ändra planlösningen inom toa/dusch borde inte vara ngt. speciellt stort jobb jämfört med hela tillbyggnaden.

Nu tror jag iofs att formen på rummet kan göra det svårt att få till en godkänd planlösning. Nog risk att man måste ta ex. en del av ex. garderoben bakom tvättstället.

När jag tittar på ritningen så tycker jag att hela hörnet med groventre, klädkammare och WC känns lite plottrigt. Det borde gå att få till ett mer effektivt utnyttjande av ytan.
 
Hej!
nej det hade det inte varit om vi bara hade behövt öka på måttet. men dom vill ju att vi flyttar allt till gavelväggen men som jag skrev tidigare så vill jag behålla det som är gjort vatten el sen har vi pärlspont på väggarna som tanken var att fortsätta med fram till duschen.
Dom vill även att jag ska bytta plats på fönster och dörr även flytta vägglivet på den befintliga väggen.
 
Men är huvudskälet att inte göra så, att du vill behålla det som är gjort? Jag har lite svårt att se att det går att bygga duschen utan stora ingrepp i rummet. Så det känns tveksamt om något av det bef. på toan går att spara. Verkar som en liten suboptimering.

Hur är det med ventilation? Har du en dusch så blir det extra viktigt med ex. en paxfläkt som ev. kan gå ut genom ytterväggen, om det byggs mot en yttervägg istället.
 
Hej!
väggarna som är inritade vid klädkammaren ska vi inte ha utan det blir öppen yta.
Toan är i dagsläget placerad bredvid komoden att den är utflyttad är på ritningen är för att det ska bli bättre utrymme när man ska ta sig till duschen. Jag tycker man borde kunna vara lite mer tillmötesgående då allt blir bra mycket mer tillgängligt än vad det är nu. Sen kan jag behålla mycket av det som är gjort av el, vatten och väggar pärlsponten som vi har är tanken att fortsätta med fram till duschen.
 
Angående ventilation så blir det ett kanalfläktssystem
 
Hej!
Ja det har jag men ingen jag kan komma åt just nu.
Den är ju identisk med den jag skickat med förutom att toaletten är placerad till vänster om komoden och var befintligt väggliv går kan man också se.
 
Att sätta upp panelen igen kan inte vara så svårt eller kosta så mycket, så försök tänka bort det istället, så kan ni nog få till en mycket bättre lösning.

Googla "tillgänglighet toalett" så brukar "Bygglovalliansen"s PDF komma högt, den visar relativt lättförståeligt med exempel på hur saker kan se ut.
 
Är detta överhuvudtaget byggnadslovspliktigt?
 
37kvm tillbyggnad är väl bygglovspliktig?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
13th Marine skrev:
37kvm tillbyggnad är väl bygglovspliktig?
Lovar härmed att läsa ordentligt i fortsättningen.......
 
Låt wc vara tills vidare och gör klk av allt och sen en vacker dag så ska du se att det finns en större wc med dusch där... ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tror de kan ställa krav på att det behövs ett tillgänglighetsanpassat badrum om man gör en större ombyggnad/tillbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.