Det är hur som helst denna kulvertslang jag har tänkt att använda;
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-quattro2x25-28-18/

Så som jag förstår det så är de två 25mm rören matarna till själva golvvärmen.
28 och 18mm rören är då VV och VVC.
Men är det dumt att använda 28an och 18 till varm och kalltappvatten?


Det jag är ute efter egentligen är bara att kunna ha ett handfat i garaget där jag har varm och kallvatten.

Inkommande vatten i huset ser för övrigt ut såhär;
https://cdn2.cdnme.se/4450386/8-3/image_5698fcb4e087c30e26923ace.jpg

Är det något mer jag behöver införskaffa för att kunna koppla in kulvertslangen?
 
Redigerat:
Beror på hur ofta och hur mycket kallvatten du tänker spola. Anledningen till att de säger VV och VVC är att KV i kulverten kyler värmebäraren. Jag skulle ha valt 4 lika stora rör, i framtiden kanske du vill använda det andra 'paret' till något annat => bra om de är lika stora... Själv tänkte jag att en elektrisk VVB får vara i garaget om det behövs i framtiden, så jag drog bara två pipor + en 28mm kallvattenslang. Skulle ha dragit 2x2 pipor (om jag vill ha solfångare på garaget tex).

Tänk också på att 10m kulvert rymmer runt 3L vatten, så ska du bara ha vatten någon gång i månaden så är det ekonomiskt tveksamt att köra VV i kulverten? Ska du dagligen tvätta dig är det en annan femma? Då kan VV + VVC bli intressant? Jag valde som sagt var bort det och kommer köra på VVB.
 
Tack för svar.

Jag tror nog att det blir en tvårörskulvert till golvvärmen, och sedan en 28mm pex-slang till kallvattnet.
Därefter köper jag en VVB vid behov framöver.

Finns nog som sagt ingen större anledning egentligen att trycka fram varmvatten i kulverten för tappvatten.

Blir betydligt billigare att göra såhär iaf.
 
Japp, så tänkte jag också :)
 
Nu är bygglovet inskickat
Hoppas att det inte blir några konstigheter där.

Sedan är det bara hoppas att det inte kommer mer snö så man kan börja gräva 😁
 
Kul med garagebygge.

Många idéer som liknar mina planer, vad ska du använda för port för att inte krocka med billyften?
 
Ja det kommer bli otroligt spännande och lärorikt.

Tanken med porten är att köra med en axelmonterad motor
Sedan köra utan tvärstag i bakkant.
Då ska det inte vara några problem att få plats med en bil på lyften 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.