Snyggt jobbat!

Du lider dessvärre av ett för lågt pH-värde, det förklarar varför pumpen rostar. Vattnet äter troligen på pumpen och tryckkärlet. Du bör nog byta till en rostfri pump och en hydropress i plast. Risken är också att du får höga kopparvärden från det vattnet som står i rören under natten.

Det låga pH-värdet förklarar nog även dessa oönskade metaller, så vidare du inte har en sopptipp, bilskrot eller industri i näheten.

pH-filter, uv-ljus och ett osmosfilter sen är det bara att le, tills fakturan kommer åtminstone.
 
Tack tack!

Ja men okej.. Tack för dina rader och din tid återigen.

Vill gärna resonera lite om detta då jag inte vet vad som är nästa steg att göra.

Om vi börjar med pH värdet. Jag googlade lite för att läsa på vad som gäller och händer.. Ett ph under 7 verkar ju inte va farligt att dricka men ligger det runt 6,5 så kunde det tydligen vara skadligt för rör och kopplingar och metallhydrofor. Men jag lyckades inte hitta vad ett "normalt" hälsosamt ph värde är för människor och rör och kopplingar?

Grannen som naturligtvis har ungerfär samma låga ph har inga problem med rost eller metaller i vattnet. Det kanske är för att han har en rostfri dränkbar pump i vattenreservoaren samt att han omsätter ju några hundra liter om dygnet.

Men behöver jag köpa alla dom tre grejjerna du skrev eller bara en! Vad är det för skillnad på dom?

Har läst några trådar här om ämnet och förstått att det finns endel påhittiga människor som försöker hitta på egna vatten filter:D Tror nog att du har något tveksam åsikt till, det fick jag för mig på någon tråd..

Men eftersom vattnet urspungligen kommer från en ca 1m djup och ca 1,5 m i diameter ytlig vattenkälla. Och som sedemera rinner/forsar ner i en reservoar på ca 2500l vatten fem meter därifrån. Skulle jag då inte kunna hitta på något i källan eller reservoaren med kalk i nån behållare så att vattnet rinner igenom kalk där och filtreras redan där?:surprised:

Oj många frågor och dumma funderingar kanske.. Men hoppas på lite mer åsikter och ideer:)
 
Ett nollvärde på pH är 7,0, över är basiskt och under är aggressivt. Skalan är logaristisk och ökar gånger tio för varje tal. Så från 7,5 till 5,5 ger en suhetsökning på 100ggr. För att få ett exakt pH-värde måste man mäta det direkt på plats, men en enkel regel är att man drar av 0,5 från pH-värdet vid 20grader celsius. För att lyfta pH och neutralisera den aggressiva kolsyran tillför man ett basiskt medel i form av en lättlöslig kalk. Ju mer kontakttid ju högre pH. Att hälla kalken i brunnen går inte då det skulle krävas enorma mängder och veckan efter är allt borta. Man måste låta vattnet passera en pelare med kalk, 90 cm fungerar i ditt fall. Enklast är en vanlig standard tub och en ventil som backspolar var annan till var tredje dag gör att kalken inte bränner ihop. En hink i brunnen med backventilen i ger alltså inte tillräcklig kontakt tid. Och kalken skulle ge ett tillfälligt väldigt högt värde, men 2 min senare skulle ph bli stortsätt densamma.
Det finns ingen hälsoaspekt i att dricka ett lågt pH då kroppens eget vatten är surt i sig, utan risken ligger i att vattnet kan fälla ut koppar och i vissa fall även tunmetaller från kranar och dyl. Annars är det skador på VVS som är största problemen.

Så ph-filter lyfter ph.
Uv-ljuset åtgärdar bakterierna.
Omvänd osmos åtgärdar dom lösta ämnen som bly och nickel. Antingen genom en separat kran och ett filter under diskbänken, alt ett som lagrar en större mängd vatten för hela huset. Omvänd osmos går väldigt långsamt ca 2-4 liter i min och behöver därför mellanlagras, ofta i en 200liters tank.

Allt hänger på till vilken grad du vill rena vattnet och ditt behov.

Är det tillräcklig fallhöjd kan du kanske få vattnet att gå igenom ett ph-filter på självtryck. Men då kan du behöva byta filtermassan 1-2 ggr per år. Det blir dock ofta dyrare än att sätta på en backspolningsventil.

Hoppas jag inte krånglar till det för mycket, fråga på bara annars.

Med vänlig hälsning, Morgan
 
Hej:)

Vilket långt och bra svar! Du beskriver bra!!

Tänker mycket på det du skrivit, speciellt idag. Ska åka ut till mitt hus och grejja lite idag:)

Det var ju glasklart det där med de olika sätten att rena olika saker. Jag bara funderar vad jag behöver egentligen..

Alltså det jag är mest lessen för är att vattnet i pumpen rostar.. Jag har pratat med vänner och kompisar på bygget( vvsmontörer), är själv elektriker. Och endel har själva surt vatten men har ej problem med jetpump som rostar!
Desutom så fattar jag som att ett ph-filter monterar man EFTER pumpen!?!?! Så därför får jag inte ihop det!!

Förstår att det inte hjälper med kalk i brunnen iaf:) Tog faktiskt kontakt med en filterfirma i går.. Men dom kunde inte hjälpa mig med rost i pumpen:(

Ska iaf börja leta efter en rostfri jetpump!!:surprised:

Vad tror du? Med vänlig hälsning Daniel
 
Hej, kul att kunna hjälpa till.
Jag är nog mer inne på att det kan vara din HP som står för rosten. Det lilla som skulle komma från en jetpump är nog inget du märker. Har du metallkärl?
 
mogge_73 skrev:
Hej, kul att kunna hjälpa till.
Jag är nog mer inne på att det kan vara din HP som står för rosten. Det lilla som skulle komma från en jetpump är nog inget du märker. Har du metallkärl?
Hej!

HP?, menar du hydropress?
Jag har har vad jag tror heter membran hydrofor. I glasfiber med en gummiblåsa i på 60 liter.

Jag gjorde faktiskt så i somras då jag var varje dag vid huset och grejade och i princip bodde där. Att jag kopplade bort rören efter pumpen. Och kom fram till att så fort vattnet vart stående i pumpen i några timmar så kom det brunt järnsmakande vatten där ur! Jag kunde med hjälp av självtryckskranen spola/låta vatten rinna försiktigt ur pumpen. Och på så vis ha ett glas att ta lite vatten och smaka och titta.

Så det är därför jag är så ledsen på min pump?!?

Vad detta nått värt att veta eller blev det ännu fler frågetecken?!
 
Ja! Då är det garanterat från pumpen, så vida det inte är gamla galvledningar på vägen.
Då är det nog bara att satsa på en i rostfritt, det finns även pumpar för saltvatten.
Har du ett pH-justerande filter kan du ställa in att filtret backspolar varannan dag, detta skulle nog göra att mängden järnutfällning inte blir lika koncentrerad.
 
Hej och tack🙂
Ja jag får väll införskaffa mig en rostfri pump..
Nej det är plast slag och ca 2 m kopparrör innan pumpen.

Konstigt att det blir såhär iaf😞
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Huvudavstängningskran uppe vid källan/reservoaren
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Självtryckskranen precis där plastvattenledningen kommer in i huset.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pump och membranhydrofor!

Ville bara visa lite..
 
Lycka till, ibland är det lite konstigt i vår herres hage! 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.