Vi har ett gästhus med betongplatta direkt på marken med okänd isolering under. Vi vill lägga massivt trägolv på läkt och skruva 20-21 mm golv på detta. Nu funderar vi på om vattenburen golvvärme skulle vara en bra lösning här eller inte. I så fall skulle det mellan betong och trägolv läggas 45 mm stenull. Om vi leker med tanken att det inte finns någon isolering alls under betongplattan. Hur bra isolerar 45 mm stenull? Skulle det bli en energitjuv att göra på detta sätt? Vi funderar på att be någon borra i golvet för att ta reda på om något finns under men har inte kommit så långt ännu. Vi vill ju att detta ska bli en så miljövänlig lösning som möjligt så vi vill undvika energitjuvar men ändå få golvvärme om möjligt. Några synpunkter eller tips? (Elektrisk golvvärme är inte ett alternativ för oss då vi har vattenburen bergvärme.)
 
S
Har du ingen isolering under plattan ska du absolut inte lägga stenull på den, dessutom ska du absolut inte lägga någonting organsiskt på plattan (typ trä), detta är 70talets absolut mest kända riskkonstruktion. Finns ingen isolering under plattan behöver golvet ventileras, principen finner du om du googlar på nivell, men du kan göra någon egen billigare lösning om du vill.
 
SueCia skrev:
Har du ingen isolering under plattan ska du absolut inte lägga stenull på den, dessutom ska du absolut inte lägga någonting organsiskt på plattan (typ trä), detta är 70talets absolut mest kända riskkonstruktion. Finns ingen isolering under plattan behöver golvet ventileras, principen finner du om du googlar på nivell, men du kan göra någon egen billigare lösning om du vill.
Tack SueCia för ditt svar. Att det kan bli problem med organiskt material kan jag förstå logiken med men vad kan det bli för problem att lägga stenull på plattan? Jag ska kolla nivell. Tack för tips.
 
S
Saxat från : Isolering.n.nu

"Stenull varken binder eller avger fukt, men kan binda vatten kapillärt. Det står således emot fuktskador väl och bidrar ej till mögeltillväxt i själva isoleringen. Däremot kan detta medföra att fukt i stället absorberas av byggmaterial av trä, vilken i såfall ökar risken för mögel."
 
Idag rekommenderas 300 mm isolering under platta för att den ska räknas som vettig ur energiperspektiv. Så de 45 mm som ni funderar på är inte så mycket i jämförelse :). Gissningsvis är det inga större mängder isolering under plattan heller.

Nu kan ni i och för sig kombinera traditionella radiatorer och låta de stå för huvudparten av uppvärmningen och endast köra golvvärmen som komfort. Då blir inte energiförlusten lika stor, dock är det naturligtvis markant dyrare att förse huset med båda uppvärmningskällorna.
 
F
Min mor bor i ett hus med golvvärme från -65. Ingen golv isolering. Men på den tiden så strömmade ju värmen bara upphttps://bhstatic.se/smilies/smile.gif
 
O
SueCia skrev:
Saxat från : Isolering.n.nu

"Stenull varken binder eller avger fukt, men kan binda vatten kapillärt. Det står således emot fuktskador väl och bidrar ej till mögeltillväxt i själva isoleringen. Däremot kan detta medföra att fukt i stället absorberas av byggmaterial av trä, vilken i såfall ökar risken för mögel."
Jag skulle nog tveka lite innan jag väljer att hänvisa till den där sidan.... Så kan du inte hitta nån bättre källa?
 
Enligt följande dokument kan du vänta dig 12% högre energiförbrukning med golvvärme än med radiatorer om du har 50 mm isolering i golvet.
http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf
Tyvärr fungerar det inte att minska förbrukningen genom att ha golvvärme för komforten och radiatorer för uppvärmningen. Varma golv läcker mer värme än kalla både till marken och till fötterna. Man kan inte få det ena utan det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.