Hej. Jag ska byta ut mitt befintliga värme system till sommaren. Blir 28 mm elförzinkade rör till stommarna och 15 mm koppar till elementen.
Det blir presskopplingar så min funderingar är om jag kan ha elförzinkad presskoppling och pressa fast 15 mm röret i den?

Röret ska gå från källaren till våningen över. Och det bildas väl kondens på rören. Kan man lägga en 18 mm rör över 15 mm röret där den är igenom golvet.

Tacksam för svar
 
Det är väl inte helt optimalt att blanda stålrör och kopparrör mtp. galvanisk korrosion såvitt jag vet.

Kondens behöver du inte oroa dig för om du inte tänker kyla bostaden med samma system.
 
M
Man ska som tidigare nämnt aldrig blanda koppar och järn-/stålrör och i de fall där man måste så ska dem kopplas ihop med kopplingar av mässing. Om det är någon speciell typ av koppling vet jag inte.
 
Det kan väl inte vara några problem att blanda stål och koppar i värmesystem där vattnet är dött? Massor med system har ju kopparrör (tex prisol), radiatorer i stålplåt, kopplingar i mässing mm. blandat om vartannat. Eller?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Krilleman
Det finns ingen anledning att koppla radiatorerna med koppar och ha stammen med elförzinkat.

Kör elförzinkat på allt! Billigare blir det också. (y)
 
Tack för alla svar.

Okay. Tänkte att ja inte skapar problem med kondens. Jobbigt om man hade haft det och upptäckt i efterhand😊
Så kläm muttern i elementet fungerar med elförzinkad?
 
Krilleman
Henrik Rahkola skrev:
Så kläm muttern i elementet fungerar med elförzinkad?
Funkar fin fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.