Det här ämnet skrev jag under Färg också, eftersom jag inte visste var det passade bäst:

I vårt 1800-talshus revs all inredning bort ca 1960. Nu har vi satt upp pärlspontspanel i köket ungefär till brösthöjd, eftersom vi tyckte det skulle passa bra i ett gammalt hus. Jag ska måla den med linoljefärg. Men jag är villrådig: vilket använde man förr till paneler i ett kök; matt eller blank färg?
 
Väldigt ofta så valde man samma färg på dörrar/fönster som på panelen. Så har du orginaldörren till köket kvar så bör panelen gå i samma färg oavsett om det är blank eller matt.
 
Dörrarna är gamla men inte original utan kommer någon annan stans ifrån. De är målade på 1960-talet i en knallblå färg. Jag skulle vilja måla om dörrarna med men det dröjer nog. Det finns mycket annat som känns mer akut att göra först.
 
Blank. Matt linoljefärg är till för att likna limfärg, en rätt ny (och bra) produkt. Snickerier och paneler har dock alltid målats med vanlig, dvs "blank", linoljefärg. (Den är förövrigt halvmatt när den torkat, så blank blir lite missvisande... :))
 
Då blir det blank linoljefärg. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.